EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

10 september 2010

EVO EN TLN: WEESPERSTRAAT NIET VERSMALLEN NA HERINRICHTING WIBAUTSTRAAT

Logistieke belangenorganisaties bezorgd over oponthoud, milieu en leefbaarheid

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland maken zich zorgen over plannen van het Amsterdamse College van B&W om de Weesperstraat in de toekomst van een 2x2 baans weg te versmallen naar een 2x1 baans weg. Gezien de verwachte groei van het doorgaande verkeer is een dergelijke maatregel niet slim. Het gaat hier om een hoofdtoegangsweg: de stad in vanaf de Ring Oost en de stad uit via de IJtunnel en de Wibautstraat. Daar horen geen flessenhalzen thuis. Dat leidt alleen maar tot meer oponthoud en dus tot meer milieu- en leefbaarheidsschade, menen EVO en TLN.

De zorg van EVO en TLN komt niet uit de lucht vallen. In het Masterplan Wibautas uit 2001 staat al beschreven dat het terugbrengen van het aantal rijstroken op de Weesperstraat van 4 naar 2 het doel is. De realisatie van dit plan komt nu wel erg snel dichtbij, vrezen de logistieke belangenbehartigers. In het Collegeakkoord van Amsterdam staat opgenomen dat het Masterplan Wibautas deze periode wordt uitgevoerd. De werkzaamheden aan de Wibautstraat beginnen maandag al. Het zal dus niet lang duren voordat ook de Weesperstraat op de schop zal gaan.

EVO en TLN werken nauw met de gemeente samen om de doorstroming van het goederenvervoer in de binnenstad te optimaliseren. Beide partijen zijn ook partner in het convenant milieuzonering Amsterdam. De vertegenwoordigers van het verladend en vervoerend bedrijfsleven willen voorkomen dat de doorstroming aan de oostkant van de stad verslechtert door de verkeerde keuze.