VerkeersInformatieDienst

Start campagne over afleiding in het verkeer

10 september 2010, 16:55

De landelijke campagne "Afleiding in het verkeer" is vandaag vrijdag 10 september van start gegaan. De actie is een gezamenlijke campagne van het ministerie van Verkeer & Waterstaat, Veilig Verkeer Nederland, RAI, KLPD, en BOVAG.

Bij bijna 80 procent van de ongevallen en 65 procent van de bijna-ongevallen speelt enige vorm van afleiding of onoplettendheid een rol in de drie daaraan voorafgaande seconden. Het doel van deze campagne is automobilisten bewust te maken van de risico's in het verkeer door afleiding als gevolg van het gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden.

Met de campagne hopen de campagnepartners automobilisten te motiveren en te activeren tot verantwoord gebruik van telefoon en navigatie door het geven van concrete tips. Een speciale internetsite (www.laatjenietafleiden.nl) over risico's en tips voor verantwoord gebruik van elektronisch apparatuur is vanaf vandaag in de lucht, net als de reclamespots op radio en tv.

Videoreportage over de verkeerscampagne
Maandag in het Verkeersjournaal van de VerkeersInformatieDienst een reportage over de start van de verkeerscampagne "afleiding in het verkeer".