Gemeente Noordwijkerhout


Website gemeente stijgt weer fors

Website gemeente Noordwijkerhout van 272e naar 112e positie op de ranglijst

Begin dit jaar heeft de gemeente een nieuwe website gelanceerd en continu wordt gewerkt aan concrete verbeteringen. De overheidsmonitor heeft vandaag bekend gemaakt dat Noordwijkerhout maar liefst 160 plaatsen is gestegen: naar de 112e plaats. Daarmee mag Noordwijkerhout zich de snelste stijger noemen op de ranglijst van Nederlandse gemeenten.

De overheidsmonitor meet op zes concrete gebieden:
1. Standaarden: Het toegankelijk maken van bekendmakingen, vergunningen, ruimtelijke plannen en richtlijnen. Gemeten is dat Noordwijkerhout volledig aan de Europese dienstenrichtlijn voldoet en de periodieke bekendmakingen conform de landelijke standaarden publiceert.

2. Transparantie: Openbaar maken van overheidsinformatie, denk aan besluitenlijsten, verslagen van de raad en commissies. De overheidsmonitor oordeelt dat Noordwijkerhout een goed bestuursinformatiesysteem heeft: en alle stukken goed vindbaar zijn.

3. Dienstverlening: Online meldingen kunnen verrichten of aanvragen van producten, denk aan verhuizing doorgeven, vergunningen en documenten.aanvragen, inclusief betaalmogelijkheden. Noordwijkerhout biedt zowel aan burgers als bedrijven een ruim assortiment producten en diensten in haar digitale loket. Dit loket is direct te benaderen via de homepage van de website.
4. De burger centraal: Is de dienstverlening toegankelijk? Kan de bezoeker de status van zijn aanvraag volgen, kun je meerdere producten tegelijk aanvragen? Op dit soort zaken wordt gelet. Via de website van de gemeente Noordwijkerhout kunnen burgers door middel van hun Digid naar persoonlijke overheidsinformatie. In de toekomst wordt deze informatievoorziening nog verder verbeterd, zodat burgers via hun eigen Noordwijkerhoutse website met alle overheidsinstanties hun zaken kunnen regelen.
5. Interactieve verwijzingen: Zijn koppelingen naar andere overheidsinformatie gemaakt, zoals antwoord voor bedrijven, mijnoverheid.nl, de ombudsman en dergelijke. Noordwijkerhout voldoet aan alle interactieve verwijzingen die door de overheidsmonitor worden voorgeschreven.

6. Toegankelijkheid: is de pagina makkelijk leesbaar, werkt de zoekfunctie goed.
De zoekfunctie op de Noordwijkerhoutse website is verbeterd en de bezoeker vindt gemakkelijk haar weg.

De gemeente heeft zich ten doel gesteld om voor het einde van het jaar bij de top 50 te horen. Het verbeteren van de digitale dienstverlening is een belangrijk speerpunt: het past bij deze tijd en het komt de burger tegemoet. In januari heeft de gemeente het digitale loket geĂŻntroduceerd en gebleken is dat steeds meer gebruik gemaakt wordt van de online diensten. Sinds dit voorjaar is het aantal digitale aanvragen meer dan verdubbeld.