Consumentenautoriteit
Persbericht | 13 september 2010 | Consumentenautoriteit dwingt websites die
toegangskaarten doorverkopen tot aanpassingen
De Consumentenautoriteit heeft aan vier bedrijven die online
toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen
lasten onder dwangsom opgelegd, omdat zij de regels omtrent de
informatievoorziening aan consumenten onvoldoende naleven. De
Consumentenautoriteit eist dat zij hun websites aanpassen op punten
als:
* het vermelden dat het om doorverkochte tickets gaat
* het informeren van consumenten over de mogelijke risico's die zij
hierdoor kunnen lopen
* het op de juiste manier vermelden van de prijs
* het vermelden van de gegevens over het bedrijf dat achter de
website zit.
Het betreft de volgende vijf websites:
* 4alltickets.nl
* Tickets4events.nl
* Budgetticket.nl
* Onlineticketshop.nl
* Worldticketshop.nl
Als zij de aanpassingen niet tijdig doorvoeren, verbeuren zij
dwangsommen tot 5000 euro per week per overtreding tot een maximum van
EUR 100.000 per overtreding. De bedrijven hebben toegezegd de vereiste
aanpassingen te zullen doorvoeren.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Het is
belangrijk dat de consument op basis van de juiste informatie zijn keus
kan maken. Dat de bedrijven hun websites aanpassen is goed voor de
consument. Uiteraard zullen we het kritisch blijven volgen.'
Aanpak Consumentenautoriteit
De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen periode diverse stappen
gezet om ervoor te zorgen dat websites die toegangskaarten doorverkopen
hun informatievoorziening aan consumenten verbeteren. In mei jl. heeft
de Consumentenautoriteit aangekondigd, dat zij websites die hun
informatievoorziening niet op orde hadden zou aanpakken. Vijf
bedrijven hebben hierna hun websites zodanig aangepast dat ze voldoen
aan de wettelijke regels. Voor de bovengenoemde websites heeft de
Consumentenautoriteit nu lasten onder dwangsom opgelegd. De komende
periode zal zij bezien welke andere websites die nog niet aan de regels
voldoen ook voor deze maatregel in aanmerking komen.
De Consumentenautoriteit heeft dit jaar oneerlijke handelspraktijken
online als een van de aandachtsgebieden benoemd. De aanpak van de
online verkoop van toegangskaarten is hierbij een van de speerpunten.
Meer informatie
Saskia Bierling, perswoordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-52 52 70 11, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* Website ConsuWijzer
---