Uitval IT-systemen kost Nederlands bedrijfsleven 329 miljoen aan omzet

13/09/2010 12:18

CA Technologies

Uitval IT-systemen kost Nederlands bedrijfsleven 329 miljoen aan omzet

Het vermogen van een organisatie om inkomsten te genereren daalt met 23% wanneer belangrijke IT-systemen in het gedrang komen, aldus een zojuist door CA Technologies gepubliceerd rapport

Belangrijkste nieuwsfeiten


1. De tijd die gemoeid is met het oplossen van IT-problemen kost een Nederlandse organisatie gemiddeld Euro 274.752 per jaar aan gederfde inkomsten, of collectief Euro 329 miljoen(a), zo blijkt uit het rapport 'Avoidable Cost of Downtime 2010' van CA Technologies. Het onderzoek is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Coleman Parkes.


2. Het rapport onthult dat organisaties in Nederland schatten dat hun vermogen om inkomsten te genereren met 23% afneemt wanneer bedrijfskritische systemen in het gedrang komen.


3. Deze stilstand en de bijbehorende kosten kunnen grotendeels worden vermeden wanneer organisaties hun strategie voor disaster recovery opnieuw evalueren.

Utrecht, 13 september 2010 - CA Technologies (NASDAQ: CA) maakt vandaag de resultaten bekend van een onafhankelijk rapport, waaruit blijkt dat organisaties in Nederland elk jaar gezamenlijk meer dan Euro 329 miljoen(a) aan inkomsten mislopen door de tijd die het kost om uitgevallen IT-systemen te herstellen. CA Technologies is van mening dat deze hoge kosten voor het bedrijfsleven en de economie grotendeels kunnen worden vermeden met betere strategieën voor gegevensbescherming die gericht zijn op de snelheid waarmee gegevens worden hersteld.

Het rapport 'Avoidable Cost of Downtime 2010' van CA Technologies toont aan dat de financiële verliezen in verband met IT-uitval snel oplopen naarmate het organisaties meer tijd kost om ze op te lossen. Uit het onderzoek onder 1808 organisaties in 11 Europese landen (waarvan 201 in Nederland) blijkt dat een Nederlandse organisatie gemiddeld 13 uur IT-uitval per jaar heeft. Dat komt neer op 15.000(b) uur voor heel Nederland. Organisaties in Nederland schatten dat hun vermogen om inkomsten te genereren met 23% afneemt tijdens perioden waarin bedrijfskritische systemen uitvallen. Van de onderzochte landen lijden de bedrijven in Frankrijk met bijna Euro 500.000 per jaar de hoogste gemiddelde inkomstenderving door systeemuitval. Met iets minder dan Euro 34.000 is het verlies in Italië het laagst.

Ranglijst van jaarlijkse inkomstenderving per bedrijf, per land:

Frankrijk Euro 499.358

Duitsland Euro 389.157

Noorwegen Euro 320.069

Spanje Euro 316.304

Zweden Euro 279.626

Nederland Euro 274.752

Finland Euro 263.314

Verenigd Koninkrijk Euro 244.888

Denemarken Euro 161.655

België Euro 84.050

Italië Euro 33.844

Jasper Geraerts, Distribution Manager van CA Technologies, zegt: "In het huidige onzekere economische klimaat is het voor veel organisaties essentieel dat hun IT-systemen goed werken. Elke aantasting van de dienstverlening beïnvloedt niet alleen de productiviteit van de werknemers, maar kan ook heel zichtbaar zijn voor klanten. Bedrijven zijn in toenemende mate afhankelijk van onlinediensten voor het genereren van inkomsten of voor hun communicatie met klanten en daardoor kunnen de financiële gevolgen van storingen kritiek worden. Gelukkig zijn veel van deze kosten vermijdbaar. Organisaties kunnen het probleem aanpakken door hun strategie voor disaster recovery opnieuw te bekijken. Dat kan hun financiële positie rechtstreeks beïnvloeden en hen helpen sterker uit de recessie te komen."

Uit het rapport 'Avoidable Cost of Downtime 2010' van CA Technologies blijkt ook dat een organisatie jaarlijks 12 uur extra vertraging heeft na IT-uitval (wanneer de IT-systemen weer werken) voordat alle gegevens hersteld zijn. Voor heel Nederland komt dat neer op nog eens 14.000(c) uur waarin het bedrijf niet op volle toeren draait. Tijdens deze herstelperiode na systeemuitval wordt het genereren van inkomsten nog ernstig belemmerd; gemiddeld bedraagt de daling 21%.

"In veel organisaties duurt de onderbreking van IT-systemen langer dan nodig is, omdat het beleid ten aanzien van gegevensbescherming onvoldoende uitgewerkt is," vervolgt Geraerts. "Organisaties concentreren zich vaak op het maken van betrouwbare back-ups van hun gegevens, maar gaan voorbij aan de vraag hoe snel ze die gegevens kunnen herstellen bij een storing. Deze 'herstelsnelheid' is een goed uitgangspunt voor organisaties bij het plannen of herevalueren van hun disaster recovery-behoeften. Met de juiste oplossing voor data recovery en het maken van back-ups kunnen organisaties dit evenwicht herstellen. Uiteindelijk besparen ze zo geld en verhogen ze hun concurrentievermogen."

Andere belangrijke uitkomsten van het onderzoek:


- 70% van de ondervraagde organisaties gaf aan dat bij de storing bedrijfskritische IT-systemen en toepassingen betrokken waren.


- Bij uitval zijn vooral problemen te verwachten op de afdelingen Operations (73%), financiën (55%) en marketing (46%).

(a) Euro 329.427.897

(b) 15.441 uur

(c) 14.118 uur

Meer informatie en materiaal uit het onderzoek is te vinden op http://www.arcserve.com/emea/acd.

Meer informatie over de ARCserve-productlijn van CA is te vinden op www.ARCserve.com/emea/acd.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Coleman Parkes. Alle vraaggesprekken vonden plaats in juli 2010. Het onderzoek is gebaseerd op in totaal 1808 online vraaggesprekken met CIO's/IT-directeuren/IT-managers en een klein deel van de COO's/Operations Directors, gelijkmatig verdeeld over kleine (50-499 werknemers), middelgrote (500-999 werknemers) en grote (meer dan 1000 werknemers) bedrijven. Ook een klein deel van de Financiële Directeuren werd ondervraagd om de juistheid van de door IT- en Operations managers verstrekte omzetcijfers te bevestigen. Waar sprake was van significante verschillen zijn de definitieve gegevens van IT en Operations dienovereenkomstig aangepast.

Het aantal vraaggesprekken was als volgt verdeeld over Europa: België 200, Denemarken 100, Finland 102, Frankrijk 201, Duitsland 202, Italië 201, Nederland 201, Noorwegen 100, Spanje 200, Zweden 101, Verenigd Koninkrijk 200. Totale steekproef: 1808. Het veldwerk is zorgvuldig gecontroleerd om te zorgen voor een gelijkmatige spreiding over de volgende genomineerde verticale sectoren in elk land: Financiën 25%, Retail 25%, Publiek 25%, Productie 25%. Alle vraaggesprekken zijn uitgevoerd in strikte overeenstemming met de regels en richtlijnen vastgesteld door ESOMAR en de Market Research Society.

Over de berekening

De onderzoeksgegevens zijn gebruikt om te berekenen welke invloed de uitval van IT-systemen en de benodigde tijd om gegevens te herstellen hebben op het vermogen van een bedrijf om inkomsten te genereren. Bij de berekening is rekening gehouden met het totale aantal uren stilstand wanneer systemen niet beschikbaar zijn; het totale aantal uren tussen het herstel van de systemen en het herstel van alle gegevens; het totaal van de gemiddeld gegenereerde inkomsten per land/bedrijfsomvang/verticale sector; de gevolgen voor het genereren van inkomsten gedurende beide perioden en het totale aantal vermijdbare gevallen van IT-uitval per jaar.

Over CA Technologies

CA Technologies (NASDAQ: CA) biedt software en oplossingen voor IT-management met expertise in alle IT-omgevingen - van mainframe en gedistribueerd tot virtueel en cloud. CA Technologies beheert en beveiligt IT-omgevingen en stelt klanten in staat flexibelere IT-diensten te leveren. De innovatieve producten en diensten van CA Technologies verschaffen IT-organisaties het inzicht en de controlemiddelen die essentieel zijn om bedrijven flexibel te laten opereren. De meeste ondernemingen in de Global Fortune 500 vertrouwen op CA Technologies voor het beheer van hun evoluerende IT-ecosystemen. Meer informatie over CA Technologies vindt u op www.ca.com.





http://www.arcserve.com/emea/acd