Het Nieuwe Werken doe je zelf

13/09/2010 13:13

Stichting Natuur En Milieu

Brede coalitie start campagne

Het Nieuwe Werken doe je zelf

NB Embargo 13 september 19 uur

Utrecht, 13 september 2010 - Je gaat niet meer naar je werk, maar je doet je werk. Werken waar en wanneer je maar wilt. Dat is de kern van Het Nieuwe Werken. Vandaag lanceert een coalitie van bedrijven, overheid en Stichting Natuur en Milieu de campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf. De organisaties roepen werknemers en werkgevers op om te experimenteren met deze nieuwe manier van werken. Het hoogtepunt van de campagne is de Week van Het Nieuwe Werken van 8 tot en met 14 november 2010.

Allemaal winnaars

Het resultaat staat voorop in de 21ste eeuw. Mensen afrekenen op het aantal uren dat ze op kantoor zitten is uit de tijd. Deze revolutie in de manier van werken geeft werknemers meer verantwoordelijkheid en maakt hen gemiddeld acht procent productiever.

Nieuwe technologieën als smart phones, mobiel internet en teleconferencing maken het mogelijk dat mensen veel flexibeler kunnen werken. Door daarnaast te kiezen voor een andere dagindeling (later of vroeger naar je werk) en bewust te kiezen voor trein, auto of niet reizen, wordt veel tijdwinst geboekt. Het Nieuwe Werken biedt voordelen voor werkgevers, werknemers en het milieu. De 800.000 werknemers die al flexibel werken doen dit met meer plezier omdat ze zelf hun tijd kunnen indelen en werk en privé beter kunnen combineren.

Het Nieuwe Werken is ook een logisch antwoord op de wensen van professionals. Zij willen verantwoordelijkheid en weten hoe ze hun vakmanschap het beste kunnen inzetten. Voor werkgevers is deze nieuwe manier van werken een kans om talentvolle professionals aan zich te binden en zich te onderscheiden als aantrekkelijke werkgever.

'Het gaat bij het werk om resultaat en niet om uren maken,' zegt Lodewijk de Waal, voorzitter van de Taskforce Mobiliteitsmanagement, een van de hoofdpartners van de campagne. Hij geeft vandaag tijdens 'De Experience', het congres over mobiliteitsmanagement, het startschot voor de campagne door de vierhonderd deelnemers per mail op te roepen mee te doen aan Het Nieuwe Werken. 'De voordelen voor werkgevers zijn aangetoond,' zegt De Waal. 'Efficiënter werken, minder reiskosten, minder kantoorruimte, minder administratieve rompslomp en tevredener medewerkers.'

Echte mannen staan in de file

Vanaf 15 oktober worden reizigers via prikkelende stellingen op billboards opgeroepen om na te denken over de manier waarop zij nu hun werk regelen. Door een leuke test te doen op de campagnesite www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl ontdekken ze hoe ver ze zelf zijn in hun denken over Het Nieuwe Werken. Vind je diep in je hart dat echte mannen in de file staan? Of zou je wel 'nieuw' willen, maar ben je bang voor je collega's die nog graag 'oud' doen? Hoe ver ben jij op het pad van het Oude naar het Nieuwe Werken?

De campagne wordt ondersteund met radiospotjes, banners en social media.

Gratis uitproberen

Door deze campagne gaan duizenden bedrijven en werknemers experimenteren met Het Nieuwe Werken. Via de campagnesite kunnen werknemers en werkgevers zich vanaf 15 oktober opgeven voor tal van activiteiten tijdens de Week van Het Nieuwe Werken, zoals symposia, workshops, masterclasses en excursies naar flexkantoren en bedrijven die Het Nieuwe Werken al volledig hebben ingevoerd. Via de website kunnen ze gebruik maken van tips & tools en in contact komen met adviseurs die hen op weg helpen. De Taskforce Mobiliteitsmanagement, het Telewerkforum, het Kenniscentrum Werk en Vervoer (van de vakbonden) en tal van andere organisaties spelen hierin een grote rol.

Feiten en cijfers

Als één miljoen werknemers één dag per week gaan telewerken, scheelt dat per ochtend- en avondspits 140.000 auto's. Het aantal afgelegde kilometers in het woon-werkverkeer neemt dan af met 6 miljoen, ofwel vijf procent. Als daarnaast 130.000 werknemers die nu nog met de auto reizen voor het openbaar vervoer kiezen, betekent dat circa 12% minder files.

Coalitie

'Het Nieuwe Werken doe je zelf' is een initiatief van Stichting Natuur en Milieu. Hoofdpartners zijn Microsoft, Centraal Beheer Achmea, NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Taskforce Mobiliteitsmanagement (Platform Slim Werken Slim Reizen). Partners zijn ANWB, KPN, Rabobank, Vitae en Veldhoen+ Company

13 september: startschot 'Het Nieuwe Werken doe je zelf' door Lodewijk de Waal

15 oktober: start massamediale campagne

8 - 15 november: Week van het Nieuwe Werken

Journalisten die van de campagne op de hoogte willen blijven kunnen zich aanmelden via www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl of via persvoorlichting@natuurenmilieu.nl, onder vermelding van het onderwerp: hnw10.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl