Interpolis: Verzekering is sluitstuk, eerst preventie

13/09/2010 16:53

Interpolis

Interpolis presenteerde vandaag haar nieuwe visie op verzekeren en opende vier Preventiewinkels. Volgens Interpolis is verzekeren niet de enige oplossing om met risico's om te gaan, daarom lanceerde de verzekeraar een grootschalige preventiecampagne, waar de winkels deel van uit maken. Rob Coolen, directeur van Interpolis: "Met preventie kun je schade voorkomen en beperken, daar willen we Nederland bewust van maken. Verzekeren wordt wat ons betreft het sluitstuk."

Preventie is de sleutel tot een veilig huis.

De nieuwe visie op verzekeren is gericht op het voorkomen en beperken van schade door preventie. Volgens Interpolis is verzekeren namelijk niet de enige oplossing. Coolen: "Denk aan emotionele schade die ontstaat bij een brand, waarbij iemand dierbare erfstukken verliest. De materiele schade vergoeden we als verzekeraar. Maar de emotionele schade kunnen we gewoonweg niet oplossen. Daarom helpt Interpolis vanaf nu bij het voorkomen van schades!"

Hoe je schade kunt voorkomen en beperken wordt duidelijk gemaakt in de campagne van Interpolis en in de vier Preventiewinkels die vandaag werden geopend in Amsterdam, Rotterdam, Amstelveen en Groningen. Deze zijn ingericht als een huis, om consumenten bewust te maken van de risico's die zich in en om het huis bevinden. In de Preventiewinkel vind je ook glasheldere oplossingen om deze risico's te voorkomen of beperken, in de vorm van preventieadvies en -producten. Zo vind je in de keuken een blusdeken en brandblusser, omdat brand vaak in de keuken ontstaat. In de woonkamer is een standbykiller een van de preventievoorbeelden en in de badkamer wordt, onder andere, gedemonstreerd hoe een lekbak waterschade kan terugdringen. De producten kan men kopen in de online preventiewinkel van Interpolis (www.interpolispreventiewinkel.nl).

Preventie loont

Interpolis is een grote campagne gestart, waar de Preventiewinkels deel van uitmaken, om Nederland bewust te maken van nut en noodzaak van preventie. Dat is nodig, want uit een recent onderzoek van Interpolis blijkt dat bijna 40% van de Nederlanders het nut van voorkomen en beperken van schades niet ziet.

Daarnaast liet in maart van dit jaar de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) weten het aantal branden, slachtoffers en doden van brand te willen verminderen. Dat is alleen mogelijk door méér in te zetten op het voorkomen van branden! En voorkomen kan alleen als burgers en bedrijven bereid zijn maatregelen te nemen om brand te voorkomen. De brandweer veroorzaakt de brand niet, ontdekt de brand niet en meldt de brand niet. Hier hebben de burger en het bedrijf de touwtjes in handen. Met de massamediale campagne rondom preventie, komt Interpolis deels tegemoet aan deze wens. Brandweer Amsterdam-Amstelland laat weten verrast te zijn over de steun uit onverwachte hoek. Bijval in onze strijd in het voorkomen van brandschades verwacht je niet snel van een verzekeraar. Maar we zijn verheugd dat we zijn gehoord.

In de toekomst wil Interpolis de voordelen van preventie statistisch aantonen. Daarom registreren we sinds april 2010 of iemand preventiemaatregelen heeft getroffen zodra iemand een schade meldt. Een unicum. Voor zover wij weten wordt dit nog nergens ter wereld geregistreerd. Met deze cijfers kunnen we aan de buitenwereld duidelijk maken dat preventie loont, en in welke mate.

Preventiewinkels

Interpolis opende vandaag in Amsterdam (Kalverstraat 101), Rotterdam (Lijnbaan 98), Amstelveen (Binnenhof 37) en Groningen (Guldenstraat 30) een tijdelijke Preventiewinkel, om het nut en de noodzaak van preventie duidelijk te maken aan het grote publiek. De winkels blijven drie weken geopend en er zullen verschillende acties rondom plaatsvinden. Naast de vier tijdelijke winkels is er een online Preventiewinkel, die 24/7 open is op www.interpolispreventiewinkel.nl. Vanaf oktober is de mobiele Preventiewinkel beschikbaar, die door heel Nederland rijdt.

Over Interpolis en preventie

Ruim tien jaar geleden was 'glashelder', in de zin van duidelijke voorwaarden en begrijpelijke verzekeringen, vernieuwend in de verzekeringsbranche. Later breidde Interpolis haar aanbod uit met 'de mannetjes van Interpolis', die concrete hulp bieden bij schade. Twee jaar geleden riepen we Nederland op om alleen te verzekeren wat er echt toe doet, met de Verzekeringscheck als glashelder hulpmiddel. Nu gaat Interpolis nog een stap verder door te zeggen dat verzekeren niet de enige oplossing is. Dat preventie loont. Niet alleen omdat dit de schadelast reduceert, maar vooral omdat het klanten helpt emotionele schade te voorkomen en beperken. Iets wat verzekeringsproducten of 'de mannetjes van Interpolis' niet kunnen.


---

Bijlagen:


-Foto Rob Coolen (directeur Interpolis) bij onderdeel uit de Interpolis Preventiewinkel.


-Speech Rob Coolen (directeur Interpolis) bij de presentatie 'Interpolis' nieuwe visie op verzekeren' en opening Interpolis Preventiewinkel Amsterdam.


-Speech Ricardo Weewer (brandweer Amsterdam-Amstelland) bij de opening van de Interpolis Preventiewinkel in Amsterdam.


-Persbericht Interpolis: Verzekering is sluitstuk, eerst preventie