Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Banken gezamenlijk betrokken bij financiële educatie

In de Week van het geld nemen banken gezamenlijk initiatief met een educatief programma voor kinderen. Naast de individuele inspanningen van banken om educatieve financiële programma's te ontwikkelen, wordt er in de Week van het geld collectief lesgegeven op scholen en wordt er een Spaarblik uitgedeeld. Doel van de actie is om kinderen bewust te maken van de omgang met geld.

Spaarblikactie
In samenwerking met het Nibud hebben de banken lesmateriaal ontwikkeld om kinderen bewust te maken van het nut van Sparen. Medewerkers van verschillende banken in het land gaan hiermee op bezoek bij scholen in hun buurt. Het Spaarblik dat wordt uitgegeven door de Nederlandse Vereniging van Banken sluit hier naadloos op aan. Op het Spaarblik kunnen kinderen een spaardoel aangeven. Deze spaarblikken worden op zes locaties in het land uitgereikt door promotieteams. Naast het lesgeven en de spaarblikactie, worden kinderen ook uitgenodigd om eens te kijken in een bank.

'Banken vinden het belangrijk dat kinderen leren omgaan met geld," aldus Boele Staal, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken. 'Kinderen die dit op jonge leeftijd leren, hebben daar later profijt van' .

Over de Week van het geld
De Week van het geld is een initiatief van SchoolTV, het Nibud en CentiQ, Wijzer in geldzaken in het kader van financiële educatie voor kinderen in het basisonderwijs. De Week van het geld, van 13 tot en met 19 september, heeft als doel kinderen te leren omgaan met geld. Door kinderen al jong financieel bewust te maken, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan. Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op www.weekvanhetgeld.nl