Ingezonden persbericht


Persbericht

9 september 2010

Start herinrichting Wibautstraat: ernstige verkeershinder

Op maandagochtend 13 september a.s. start de herinrichting van de Wibautstraat, tussen de Mauritskade en het spoorviaduct richting het Amstel Station. Tijdens deze werkzaamheden is per rijrichting één rijstrook beschikbaar voor het doorgaande verkeer. Linksaf slaan op de Wibautstraat is in beide rijrichtingen vanaf dan niet meer mogelijk. Tegelijkertijd met de herinrichting van de Wibautstraat worden ook diverse kabels en leidingen vernieuwd en verlegd, waaronder de riolering en waterleiding. De werkzaamheden aan de rijbanen zijn in september 2011 gereed. Daarna wordt verder gewerkt aan de inrichting van de omgeving. Het werk aan de Wibautstraat is, volgens de huidige planning, in het eerste kwartaal van 2012 gereed. De werkzaamheden nader bekeken Op 13 september a.s. starten de voorbereidende werkzaamheden. De rijbanen, staduit, aan de zijde van de Amstel, worden geschikt gemaakt voor tweerichtingsverkeer. Ook wordt de oude middenberm geasfalteerd zodat er ruimte ontstaat voor no od- en hulpdiensten. Wanneer dat gereed is, worden aan de oostzijde, de zijde van het OLVG, de openbare verlichting, verkeersborden, bomen ed. verwijderd. Daarna start de herinrichting die in twee fases wordt uitgevoerd: 1. Fase 1: tussen september 2010 en april 2011 wordt gewerkt aan de oostzijde van de straat, de zijde van het OLVG. 2. Fase 2: vanaf april 2011 wordt de westzijde, de kant van de Amstel, vernieuwd. Ernstige verkeershinder De Wibautstraat is een belangrijke verkeersroute in Amsterdam. Het is onderdeel van het `hoofdnet auto', het Amsterdamse netwerk van doorgaande routes voor gemotoriseerd verkeer. Daarom blijft de straat, tijdens de werkzaamheden, deels in gebruik. Wanneer aan de ene zijde wordt gewerkt, maakt het verkeer gebruik van de andere zijde waar per rijrichting één rijstrook beschikbaar is. Het zal dus vaak erg druk zijn. Zeker in het begin van de werkzaamheden zullen files ontstaan. Automobilisten worden daarom dringend geadviseerd om, als zij niet in de Wibautstraat of omgeving hoeven te zijn, om te rijden via de Amsteldijk of de Mauritskade. De omleidingsroutes zijn met gele informatieborden aangegeven langs de weg. Aan de zijde waar wordt gewerkt, is het fiets- en voetpad afgesloten. Fietsers en voetgangers maken in beide richtingen gebruik van het fiets- en voetpad aan de andere zijde van de straat, tussen het Amstelstation en de Mauritskade. Gevolgen voor de omgeving (Geluids)hinder tijdens de werkzaamheden is helaas niet te voorkomen. Dit zal vooral het geval zijn tijdens het opbreken van bestaande wegdelen, het verwijderen van obstakels en tijdens de werkzaamheden aan de stuwluchtuitgangen. De aannemer doet er alles aan om de hinder zoveel mogelijk te beperken. De omgeving wordt via verschillende kanalen geïnformeerd over de werkzaamheden.

Stadsboulevard De gemeente Amsterdam knapt de Wibautas op. Dit is de route tussen het Prins Bernhardplein bij het Amstelstation, via de Wibautstraat en de Weesperstraat, naar de IJtunnel. In 2009 is het Mr. Visserplein aangepakt. Nu start de vernieuwing van de Wibautstraat. De straat wordt van gevel tot gevel opgeknapt en is na de herinrichting een groene en ruime stadsboulevard. In beide richtingen komt een rijbaan met twee rijstroken, gescheiden door een brede middenberm. Aan weerszijden komen vrijliggende fietspaden en een voetpad. De parkeerplaatsen op de ventwegen langs de Wibautstraat komen tijdens het werk te vervallen en keren in de eindsituatie niet meer terug. Verder komen er laad- en losplaatsen in de `servicestroken', evenals nieuwe straatverlichting. Duurzaam straatmeubilair, eenheid in het bestratingsmateriaal en verwijdering van overbodige en rommelige obstakels maken het plaatje compleet. Planning Het plannen van een project als dit, midden in Amsterdam, is ingewik keld. Uiteraard bestaat altijd de kans op onvoorziene situaties. Alle genoemde data zijn daarom onder voorbehoud. Alle informatie voor verkeersdeelnemers is te vinden op www.bereikbaar.amsterdam.nl.




Ingezonden persbericht