Persbericht

NAVTEQ viert 25-jarig jubileum als brancheleider
Mijlpalen zijn onder andere innovaties op het gebied van navigatie, LBS (Location Based Services) en verkeersinformatie

Veldhoven - 13 september 2010 - NAVTEQ, de toonaangevende aanbieder van kaarten, verkeersinformatie en locatiegegevens waarmee navigatie, LBS (Location Based Services) en mobiele reclame overal ter wereld mogelijk zijn, viert het 25-jarig jubileum als bedrijf dat vooroploopt bij de ontwikkeling van digitale kaarten en locatie-inhoud. Het bedrijf, dat in 1985 van start ging, bezit tegenwoordig meer dan 400 patenten en levert gegevens aan meer dan 1700 klanten wereldwijd.

NAVTEQ wordt erkend als bedrijf dat als eerste producten ontwikkelde en introduceerde waarmee de branche vorm kreeg. Het investeerde al jarenlang in de ontwikkeling van een volledig navigeerbare digitale kaartdatabase voor geïntegreerde navigatiesystemen voordat de gegevens in deze systemen werden toegepast. NAVTEQ stimuleerde de opkomst van LBS: zo maakte het bedrijf op internet gebaseerde kaartportals mogelijk, terwijl het ook baanbrekend werk verrichtte met NAVTEQ Global LBS Challenge® om ontwikkelaars te ondersteunen bij hun pogingen om LBS-toepassingen op te bouwen. Daarnaast wordt NAVTEQ gezien als drijvende kracht achter de ontwikkeling van de benodigde gegevenstechnologieën voor ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance System) in auto's.

Ook op andere gebieden heeft het bedrijf als eerste een belangrijke rol gespeeld:
- Aanbieder van kaartgegevens voor het eerste geïntegreerde GPS-navigatiesysteem
- De eerste digitale kaart met dekking in zes continenten, alsmede de eerste dekking in Zuid-Afrika en het Midden-Oosten (Verenigde Arabische Emiraten)
- Het eerste bedrijf dat gebruikers in staat stelt feedback op kaarten te geven (tegenwoordig bekend onder de naam NAVTEQ Map Reporter(TM))
- De eerste aanbieder van gegevens in Noord-Amerika die realtime-verkeersinformatie koppelt aan kaarten in een geïntegreerd navigatiesysteem

NAVTEQ heeft de reputatie niet alleen opgebouwd dankzij de kwalitatief hoogstaande gegevens, maar ook door de ondersteuning die het bedrijf aan klanten biedt. Tegenwoordig heeft NAVTEQ 221 vestigingen in 48 landen. En NAVTEQ blijft innoveren, van nieuwe verzamelingstechnologieën als NAVTEQ True(TM) tot nieuwe manieren om zaken te doen, zoals de invoering van diensten met reclame via NAVTEQ LocationPoint(TM) Advertising. NAVTEQ is de trotse leverancier van de meest uiteenlopende locatie-inhoud om particuliere en zakelijke toepassingen te ondersteunen.

"Dit is een belangrijke mijlpaal voor NAVTEQ die we graag delen met onze medewerkers en klanten," aldus Larry Kaplan, president en CEO van NAVTEQ. "Als we naar de toekomst kijken, kan locatie-inhoud alleen verder groeien als drijvende kracht achter nieuwe branches en nieuwe ervaringen van klanten. We willen dit pad blijven volgen en waar mogelijk radicale veranderingen teweegbrengen."

Vanwege dit jubileum heeft NAVTEQ een donatie van $ 25.000 gedaan aan UNICEF ten behoeve van kinderen wereldwijd.