Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Winvision optimaliseert IT voor Nederlandse Rode Kruis

Structurering IT levert grote efficiency- en kwaliteitswinst op

Nieuwegein, 13 september 2010 - Winvision, ICT-dienstverlener gespecialiseerd in Microsoft-technologie, heeft het centrale IT-platform van het Nederlandse Rode Kruis (NRK) gerealiseerd. Het NRK is dit jaar gefuseerd tot één landelijke vereniging en heeft hierbij alle processen en de IT-structuur geoptimaliseerd. Het relatiebeheer en de financiële administratie zijn nu transparant en overzichtelijk en er is een belangrijke efficiencywinst geboekt. Daarmee hebben Winvision en het NRK een belangrijke eerste stap gezet in de integratie en algehele kwaliteitsverbetering van het totale IT-landschap.

Het NRK is 1 januari 2010 gefuseerd tot één landelijke vereniging. De fusie vormde de directe aanleiding om de processen en het ondersteunende IT-landschap integraal te verbeteren. De voorgaande jaren waren de processen onafhankelijk van elkaar ontwikkeld en werd het IT-landschap daardoor erg gefragmenteerd. Na een eerste analyse en optimalisatie van alle processen, werd Winvision half juli 2010 benaderd om de realisatie van een nieuw IT-platform te verzorgen. En wel vóór de fusie op 1 januari 2010.

Maxim Kapteijns, projectverantwoordelijke vanuit Winvision: "Veel organisaties zijn geneigd om voor een actueel probleem naar een specifieke applicatie te zoeken. Het gevaar is dan dat je na verloop van tijd een lappendeken aan systemen in je IT-landschap krijgt. Onze visie is dat je eerst de complete processen en informatiebehoefte in kaart brengt en dan op weg gaat naar een integraal IT-platform waarmee je klaar bent voor actuele en toekomstige uitdagingen. Dan heb je vaak maar een paar systemen nodig in je gehele IT-landschap die weliswaar veelomvattend, maar per saldo veel eenvoudiger te beheren en veel kostenefficiënter zijn."

"Er was een grondige aanpak van de IT nodig ", zegt Martijn Herrmann, CFO van het Nederlandse Rode Kruis. "Voor het NRK is een goed systeem voor beheer van relaties met leden, donateurs, vrijwilligers en professionals van wezenlijk belang, net als de financiële administratie van onze gehele bedrijfsvoering. In de loop der jaren waren gegevens verspreid over tientallen systemen. Daardoor moesten vaak handmatig correcties worden uitgevoerd om gegevens die bijvoorbeeld uit het donatiesysteem naar voren kwamen, overeen te laten komen met de daadwerkelijke financiële gegevens. Ook kwamen mensen soms vier, vijf keer in de verschillende systemen voor, als vrijwilliger, vaste donateur, etc., zonder dat de informatie in deze systemen gekoppeld was. Dat is voor een goed relatiebeheer niet handig."

Voordelen
Winvision bracht het totaal aan relaties in één Microsoft Dynamics CRM-systeem onder, waarbij de 400 beroepskrachten, 35.000 vrijwilligers, 250.000 actieve leden en 1.000.000 donateurs ook in hun verschillende rollen herkenbaar zijn. Het CRM-systeem is nu gekoppeld aan een geautomatiseerde financiële administratie. Dit betekent een enorme efficiencywinst, een sluitende bedrijfsadministratie en een algehele kwaliteitsverbetering van de totale IT.

Van iedere relatie is nu in één oogopslag duidelijk of hij of zij vaste donateur is, misschien ook vrijwilliger is en af en toe bij grote acties extra donaties doet. Dat maakt het mogelijk om een gerichter relatiemanagement en communicatiebeleid te voeren. Daarnaast is ook het financiële proces vereenvoudigd en sluiten de administraties naadloos op elkaar aan. Vanuit het relatiebeheersysteem kan rechtstreeks een bankopdracht aangemaakt worden voor vaste donaties, die vervolgens direct in de financiële administratie verwerkt wordt.

Martijn Herrmann: "De centrale vestiging van het Nederlandse Rode Kruis heeft een belangrijke kantoorfunctie voor de organisatie. Wij kunnen die functie nu op een efficiënte manier invullen. De samenwerking met Winvision is intensief. Zij hebben zich niet beperkt tot een technische oplossing, maar hebben een daadwerkelijke IT-visie ontwikkeld waar wij nog lang mee door kunnen. In de uitvoering daarvan hebben wij nu gezamenlijk de eerste stappen gezet en nu al zien we in de bedrijfsvoering duidelijk de voordelen. We zijn erg blij met de oplossingen en de ingeslagen weg en hebben veel vertrouwen in de structurele verbeteringen die deze in het verdere verloop van het samenwerkingstraject zullen opleveren."

Over Winvision
ICT-dienstverlener Winvision richt zich op het adviseren, ontwikkelen, implementeren en beheren van oplossingen gebaseerd op het Microsoft-platform. Door de inzet van innovatieve ICT-oplossingen ontsluit Winvision de waarde van het Microsoft-platform voor zijn klanten. Als Microsoft Gold Certified Partner met 15 competenties behoort Winvision wereldwijd tot de top. Deze competenties onderbouwen de kracht die Winvision toekent aan het geïntegreerde Microsoft-platform als fundament voor bedrijfsbrede oplossingen in kennisintensieve organisaties. Winvision is sinds 2002 actief en inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met meer dan 85 medewerkers. Winvision is gevestigd in Nieuwegein. Voor meer informatie: www.winvision.nl