Tweemaal podium voor Carlo Kuijer tijdens Truck Grand Prix Zolder

Dongen, 12 september 2010 - Autocoureur Carlo Kuijer heeft bij de demonstratieraces van de Dutch Supercar Challenge tijdens de traditioneel druk bezochte Truck Grand Prix op het circuit van Zolder in beide races een podiumplaats gescoord. De rijder van Team Divitec Racing relativeerde zijn prestatie door dit evenement als training te beschouwen. "Het is voor ons belangrijk om dingen uit te proberen met de auto, zoveel mogelijk rondjes te rijden en te leren. Dat dit resulteert in twee trofeeën is natuurlijk leuk, maar wat we geleerd hebben dit weekend is voor mij van veel groter belang."

Carlo Kuijer, uitkomend in de divisie SuperSport 1 van de Dutch Supercar Challenge, begon de vrije training op vrijdag met een domper. "De motor mapping van mijn Solution F-ASTRA liep op 50% van de gasstand. Dat betekende dat wanneer ik vol gas gaf, er maar de helft van het vermogen vrij kwam. Om te kunnen racen is dat uiteraard funest, dus hebben we de hele vrijdag verder besteed aan het zoeken naar een oplossing. Pas toen we helemaal vanaf scratch begonnen te zoeken, kwam de reden naar voren;

Er bleek een zogenaamde potmeter kappot te zijn. We hebben die vervangen en inderdaad was het toen voor elkaar."

Extreem glad
Tijdens de kwalificatie op zaterdag waren de omstandigheden op de baan verraderlijk. De op diesel rijdende trucks hadden de baan extreem glad gemaakt. Toch wist Carlo Kuijer zich als tweede in zijn divisie te kwalificeren. "Het circuit van Zolder ligt mij goed en ik rijd er erg graag. Zeker tijdens zo'n drukbezocht evenement als de Truck GP is het hier zeer sfeervol en zie je de mensen genieten van de 'lichtjes kermis'. Overal staan rijen trucks met alle verlichting aan en dat ziet er prachtig uit."

In de aanval
De eerste race op de Belgische piste, verreden op zaterdagmiddag, verliep zonder de problemen die op vrijdag naar voren waren gekomen. "Ik ben niet meteen vol van start gegaan, maar wilde eerst weten wat de auto zou doen. Dat pakte gelukkig goed uit, al werd de auto wel extreem warm. Gestart als tweede kon ik in de beginfase van de race Ruud Olij, koploper in mijn divisie, goed volgen. Na de pitstop besloot ik in de aanval te gaan en slaagde ik erin de leiding in de race over te nemen. In de laatste ronde verremde ik me echter, waarna de auto niet meer reageerde en ik in de Ziekenhuisbocht stil kwam te staan. Toen ik de auto na enige tijd weer aan de praat kreeg ben ik de pitstraat ingereden en daar bleek mijn uitlaat weggesmolten te zijn, zo extreem warm was het geworden. Toch ben ik uiteindelijk nog als derde geklasseerd, omdat ik meer dan een ronde voorsprong had op mijn achtervolgers."

Zwemfan
Op zondag stonden de hemelpoorten boven Zolder, zoals wel vaker, volledig open en overstroomde de baan door het overvloedige regenwater. Deze situatie betekende voor Carlo Kuijer een goede oefening. "Ik hou wel van zwemmen", lachte de Divitec-rijder. "Alle problemen van zaterdag waren verholpen, maar er was onder de deelnemers, door slechte communicatie, wat verwarring over de startprocedure. Ik dacht nog bezig te zijn met de warming up, maar merkte ineens dat de race al gestart was. Ik begon de race als derde en gelukkig had ik nog geen posities verloren. Al vroeg in de race kon ik de tweede plaats overnemen en wilde ik in de aanval gaan op de koppositie. Door het vele water op de baan waren de juiste rempunten erg lastig te vinden. Door gewoon erg netjes te rijden kon ik inderdaad richting Ruud Olij rijden. Net toen ik de aansluiting had gevonden gleed ik echter door voor de Jacky Ickx chicane, waardoor ik genoodzaakt was langzaam door de pitstraat te rijden. Iets dat overigens ook veel andere deelnemers overkwam, zo glad was het daar." Door deze onvrijwillige 'drive-through' was Carlo Kuijer de aansluiting met de raceleider helaas kwijt, maar door in de rest van de race geconcentreerd te rijden behaalde hij een verdiende tweede plaats en dus zijn tweede trofee van het weekend.

Op naar Spa
Mede dankzij de op Zolder opgedane ervaring en in de wetenschap dat de Solution F-Astra de snelheid nu goed te pakken heeft is Carlo Kuijer klaar voor een hernieuwde kennismaking met het fameuze Grand Prix circuit van Spa-Francorchamps. In het weekend van 2 en 3 oktober strijkt de Dutch Supercar Challenge voor de tweede keer dit seizoen neer op de prachtige baan in de Belgische Ardennen.

Carlo Kuijer is er op gebrand om op Spa te vlammen: "Ik heb daar nog iets recht te zetten, want eerder dit seizoen kwam ik op Spa door technische problemen niet aan racen toe. Nu de auto weer lekker loopt wil ik meedoen om de prijzen. Hoewel de races op Zolder natuurlijk 'slechts' demowedstrijden waren, smaakt het betreden van het podium naar meer."

Uitslagen Dutch Supercar Challenge, Zolder Truck GP (België):

Race 1 SuperSport 1 klasse:


1. Ruud Olij, 35 ronden; 2. Jan Marc Schulz, op 2 ronden; 3. Carlo Kuijer, op 3 ronden.

Race 2 SuperSport 1 klasse:


1. Ruud Olij, 29 ronden; 2. Carlo Kuijer, op 29.682; 3. Jan Marc Schulz, op 1:52.148.