Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Landelijke campagne zet mensen aan tot nadenken over orgaandonatie

NIERSTICHTING GEEFT STARTSEIN VOOR VERRASSENDE CAMPAGNE OVER ORGAANDONATIE

Bussum, 13 september 2010 - 'Zou je een orgaan van een ander willen, als dat je leven zou redden? Maar ben je zelf al donor?' Deze vragen staan centraal in een campagne die vandaag officieel van start gaat. Een verrassende campagne die het vraagstuk over orgaandonatie op geheel nieuwe wijze benadert. De campagne zet mensen aan het denken over wederkerigheid: Als je een donororgaan zou willen ontvangen, zou je dan ook niet bereid moeten zijn om te geven? Tot nu toe werden mensen aangespoord donor te worden om een ander te helpen. De Nierstichting hoopt met deze nieuwe boodschap een deel van de 8 miljoen Nederlanders aan te spreken die nog niet hebben aangegeven of ze donor willen zijn.

Vandaag start officieel de landelijke campagne van de Nierstichting die het thema orgaandonatie op een nieuwe manier bespreekbaar maakt. De campagne heeft tot doel mensen die nog niet geregistreerd staan aan het denken te zetten en te stimuleren donor te worden. In Nederland hebben zo'n 8 miljoen mensen nog niet aangegeven of ze orgaandonor willen zijn. Momenteel wachten in Nederland circa 1.000 nierpatiënten op een donornier en de gemiddelde wachttijd is ruim vier jaar. De Nierstichting wil met deze campagne de groep mensen aanspreken die nog geen besluit heeft genomen over het al dan niet donor willen zijn na overlijden. De boodschap van de campagne wordt onder andere uitgedragen in een bijzonder televisie- en bioscoopspotje, waarin mensen op straat (geen acteurs) aan het woord komen over de vraag wat zij zouden willen als ze zelf een orgaan nodig hadden.

Gewetensvraag
Over orgaandonatie zijn al veel campagnes gevoerd met als doel meer donoren te werven. Deze campagnes hebben tot nu toe steeds als invalshoek dat je donor wordt voor een ander: de wachtende patiënt. Dat heeft geresulteerd in vele registraties, maar er lijkt daarin een maximum te zijn bereikt. Met deze nieuwe campagne spoort de Nierstichting mensen aan na te denken over wat ze zélf zouden willen als ze plotseling ziek zouden worden. Met het besef dat dit iedereen kan overkomen. Er zijn maar weinig mensen die een orgaan van een ander zouden weigeren als dat hun leven kan redden. Maar nog niet iedereen vertaalt dit naar de eigen situatie: zou je dan ook niet bereid moeten zijn te geven? Met deze campagne wil de Nierstichting dit thema dichterbij huis brengen. Zodat mensen die geen donor zijn hierover gaan nadenken en zich alsnog laten registreren. Dit kan direct via de website van de Nierstichting www.nierstichting.nl


- EINDE PERSBERICHT -