Ingezonden persbericht


Jonge ondernemers wekken Nederlandse handelsgeest tot leven met Sagamores Foundation.

AMSTERDAM, 13 september 2010 - Op woensdag 15 september 2010 lanceren jonge ondernemers Bernd Damme (20), Jeroen van den Bosch (21), Steijn Pelle (21) en bedrijfskunde student Roeland Stolker (20) hun nieuwe beweging die Nederlandse jongeren inspireert tot het ondernemen. Woordvoerder Bernd Damme: "De Young Entrepreneurial Sagamores Foundation verbindt getalenteerde jongeren met elkaar en organiseert inspirerende evenementen om de handelsgeest onder jonge Nederlanders tot leven te wekken. Er wordt een ware bottom-up revolte ontketend; ons initiatief reikt van de schoolbanken tot aan Den Haag."

"Een kwart van de jongeren wil ondernemen, wij stimuleren ze het te gaan doen."

De vier initiatiefnemers werken - met de voor dit doel opgerichte stichting - aan het verbeteren van de ondernemerscultuur voor jonge Nederlanders en brengen jonge talenten, jonge ondernemers, onderwijsinstellingen, de overheid en de verschillende landelijke en regionale initiatieven op het gebied van jong ondernemerschap, bij elkaar. De stichting organiseert eigen evenementen en ondersteunt events zoals de Global Entrepreneurship Week 2010, waarbij zij zorg draagt voor een landelijke roadshow. Tijdens deze tour reist een bus langs scholen, bedrijven en evenementen om zo veel mogelijk partijen bij de bottom-up filosofie te laten aanhaken. ''Het gaat ons met name om het vinden, verbinden en inspireren van jonge talenten op een nationaal niveau'' aldus jonge ondernemer en voorzitter van de stichting, Steijn Pelle. De Sagamores Foundation organiseert in 2011, met ondersteuning van het Ministerie van Economische Zaken, 'The Challenge', een competitie waarbij twee dagen lang wordt gezocht naar de meest ondernemende jongeren van Nederland. Middels deze evenementen, en met de steun van verschillende mediapartners, wil de stichting jong ondernemerschap voor het voetlicht brengen en onder andere helpen de ondernemende cultuur op de onderwijsinstellingen en die daarbuiten te versterken. Bernd: "Het is bekend dat een kwart van de Nederlandse jongeren serieuze kansen ziet in het ondernemerschap, maar dat zij nog te weinig informatie en steun krijgen om hun dromen om te zetten in daden. Die laatste barrières willen we met de Sagamores Foundation gaan wegnemen de komende jaren. Wij heffen onszelf op als ondernemerschap een vanzelfsprekende keuze is." De stichting wordt ondersteund door onder anderen Frans van Steenis (directeur van Kamer van Koophandel Nederland), Philip Hess (oprichter SENZ Umbrellas) en Rajesh Patel (voormalig CEO Exact Software).

Starters en topondernemers verenigd.

De kick-off van de stichting wordt georganiseerd in het Amsterdamse restaurant 'Blue', dat in eigendom is van en wordt gerund door zussen Loes (24) en Lotte (26) de Vos, twee van de jongste horecaondernemers van Nederland. Om 17.30 uur gaat de avond van start en presenteren de oprichters hun plannen. Ook ondernemende zwaargewichten hebben hun medewerking aan de Sagamores Foundation toegezegd. Rob Heilbron, eigenaar van lingeriemerk Sapph (voorheen van O'Neill), komt de genodigden vertellen hoe hij tot zijn inspirerende ondernemerssuccessen is gekomen. De lancering van de stichting wordt met muziek, beeld en kunst kracht bijgezet. Er zal gedurende de avond een paneel gecreëerd worden, dat later wordt aangeboden aan de nieuwe Minister van Economische Zaken, namens de jonge ondernemers van Nederland.