Gemeente Brummen


Flyeractie voor 'veilig spoor'

(Oorspronkelijke publicatie datum: 12-09-2010)

Wethouder Elbers ontvangt de flyer

Vorige week ontving wethouder Bart Elbers uit handen van de heren Stonkhorst en Van Goor de flyer Wij zijn voor een veilig spoor. Beide heren zijn vertegenwoordigers van de gezamenlijke wijkraden uit het dorp Brummen en actief binnen RONA (het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking). Met de woorden De gemeente Brummen staat zij aan zij met de wijkraden voor een leefbare situatie langs de IJssellijn. Ik steun de flyeractie van de wijkraden danook van harte, stak de Brummense verkeerswethouder de aanbieders van de flyer een hart onder de riem.

Het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), een ingrijpend beleidsvoornemen van het rijk, heeft grote gevolgen voor onder andere het spoor tussen Arnhem en Zutphen (de IJssellijn). Vanaf het begin van deze plannen heeft de gemeente Brummen een kritische houding aangenomen en is de samenwerking gezocht met de andere gemeenten langs de IJssellijn en Twentelijn, de provincies Gelderland en Overijssel, de Stadsregio Arnhem Nijmegen, Regio Twente, Regio Stedendriehoek. We bundelen onze krachten richting het rijk, maar laten ook steeds ons eigen geluid horen, Aldus Bart Elbers.

Oplossingen bieden
De essentie van het Programma Hoogfrequent Spoor is om in de Randstad en op enkele drukbereden trajecten direct daarbuiten, over te gaan op spoorboekloos rijden. Dat wil zeggen: om de 10 minuten een personentrein. In het PHS worden hiertoe keuzes gemaakt in spoortracés voor het goederenvervoer en het personenvervoer. Dit leidt tot het verplaatsen van grote goederenstromen, inclusief gevaarlijke stoffen, naar bestaande spoortrajecten in het oosten van het land. Elbers hierover: Dit is onacceptabel als het rijk geen betere oplossing biedt voor leefbaarheids- en veiligheidsproblemen voor inwoners van steden en dorpen langs het spoor.

Ondoordacht plan
Vorige week woensdag vond in Den Haag een rondetafelgesprek over de plannen plaats. Namens de Regio Stedendriehoek (waartoe ook Brummen behoort) voerde wethouder Swart van Deventer het woord. Hij gaf aan dat de gemeenten van de regio Stedendriehoek een duidelijke vinger in de pap willen hebben bij de voorgenomen aanpak van de problematiek rond het goederenvervoer. Daarnaast is een milieueffectrapportage van groot belang. Een ondoordacht plan, zo typeert wethouder Elbers de rijksplannen. zon 40 tot 62 extra goederentreinen per dag voor Brummen betekent nogal wat. Ook omdat onze gemeente als enige in de regio is gevestigd op klei- en veengrond. Geluids- en trillingsoverlast zijn daardoor groter.

Betrokkenheid inwoners
Er waren vorige week woensdag ook groepen inwoners uit Brummen en Leuvenheim aanwezig in Den Haag. Het tekent de betrokkenheid van onze inwoners bij dit onderwerp. Zij maken zich dus grote zorgen, constateert wethouder Elbers. Of de inspraak in de Den Haag tot resultaten leidt durft Elbers niet met zekerheid te zeggen. Er werden door de kamerleden veel vragen gesteld aan de insprekers, waaronder de vertegenwoordigers van RONA en de Regio Stedendriehoek. In oktober bespreekt de Tweede Kamer de voorstellen en valt er een besluit. Tot die tijd zullen we, ook samen met de betrokken wijkraden uit onze gemeente, onze stem laten horen. En wat mij betreft mag de toon best wat scherper.

Websites
Wilt u meer weten over dit onderwerp, dan kunt u terecht op deze speciale pagina op de gemeentelijke website. De bewoners- en belangengroepen langs de IJssel- en Twentelijn hebben zich gebundeld in het RONA. RONA staat voor Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking en heeft een eigen website: www.ijssellijn.info.