Nieuw CleanPicnic reclamemedium houdt recreatiegebieden schoon


AMSTERDAM, 20100914 -- CleanPicnic introduceert het CleanPicnic-kleedje: een picknickkleedje en afvalzak ineen. Het is een nieuw reclamemedium om recreatiegebieden samen met adverteerders en consumenten schoon te houden. Begin september is het CleanPicnic-kleedje in samenwerking met Nederland Schoon met succes getest. Honderden bezoekers van het Vondelpark en het Westerpark in Amsterdam kregen een gratis CleanPicnic-kleedje. Na het picknicken konden zij met een simpele handeling, van het kleed een afvalzak maken en deze weggooien in de afvalbak. Peter Vos, parkbeheerder Vondelpark: "Het werkt! Bezoekers reageren positief op de kleedjes. De dag erna zaten de afvalbakken vol met gebruikte CleanPicnic-afvalzakken. Ik ben enthousiast over het initiatief".

Duurzaam reclamemedium
CleanPicnic, een initiatief van Thijs Verheugen en Twan van Dommelen, geeft gemeentes, bedrijven en andere instanties de mogelijkheid om hun eigen CleanPicnic-kleedjes te laten maken en deze gratis aan te bieden aan het picknickend publiek, nationaal en internationaal. Picknickers kunnen zo hun afval op een sympathieke en eenvoudige manier opruimen. Dat adverteerders de fraai vormgegeven kleedjes financieren in ruil voor exposure, zodat ze gratis verspreid kunnen worden maakt het verhaal rond. Zo draagt iedereen een steentje bij aan het schoonhouden van onze recreatiegebieden.
Reactie parkbezoeker Joseline de Kwart: "Ik vind het een topidee. Mensen willen vaak wel opruimen, maar vinden het te veel gedoe. Op deze manier maak je het gemakkelijk om je etensresten achter je aan op te ruimen". Bron Metro Amsterdam, 6 september 2010.

Hoe werkt het?
Het CleanPicnic-kleedje is een gerecylced plastic kleedje van 1 meter bij 1 meter waarop bezoekers van recreatiegebieden hun eten en drinken kunnen leggen. Als zij klaar zijn met picknicken kunnen ze met een eenvoudige handeling (drie punten pakken, door het groene gat in de vierde punt halen en aantrekken) van het kleedje een afvalzak maken en in de vuilnisbak weggooien.
Het kleedje bestaat voor 80% uit een vrolijke ruitjesprint, die opgemaakt wordt in de huisstijlkleuren van de adverteerder. De overige 20% is te gebruiken voor een commerciële boodschap. CleanPicnic zorgt voor de vormgeving, productie en aflevering van de kleedjes.

Het CleanPicnic-kleedje is ontwikkeld en gepatenteerd door Thijs Verheugen en Twan van Dommelen.
[Foto CleanPicnic]