13 september 2010
Gemeenten moeten bedrijven onnodige schade door werkzaamheden vergoeden
MKB-Nederland wil dat er een landelijke set van spelregels voor
nadeelcompensatie komt. Deze spelregels moeten antwoord geven op de
vraag wie de rekening betaalt als ondernemers schade oplopen door
falend opdrachtgeverschap van overheden. Onnodig langdurige
werkzaamheden aan stoepen, wegen en straten dupeert het plaatselijke
mkb nu vaak enorm. `Dat kan niet', stelt de ondernemersorganisatie.
Ondernemers hebben geluk wanneer zij gevestigd zijn in een gemeente die
wel het nadeel compenseert bij langdurige werkzaamheden. Helaas is dit
de uitzondering.
Noord-Zuidlijn
Vorige week luidde de detailhandel in Amsterdam de noodklok. De bouw
van de Noord-Zuidlijn blijkt vele maanden langer te duren dan verwacht.
Winkeliers zien hierdoor hun omzet dalen, de waarde van hun pand omlaag
gaan en hun inkomsten teruglopen. Elke ondernemer begrijpt dat dit
soort werkzaamheden tot het ondernemersrisico horen. `Maar het is
onaanvaardbaar dat ondernemers voor het overschrijden van bouwtermijnen
de rekening gepresenteerd krijgen,' vindt MKB-Nederland.
Gevolgen voor ondernemers
MKB-Nederland vindt het onbegrijpelijk dat het in veel gemeenten niet
vanzelfsprekend is om voorafgaand aan werkzaamheden te onderzoeken wat
de gevolgen hiervan zijn voor ondernemers en hoe deze zoveel mogelijk
kunnen worden beperkt. `Het is het mkb dat in steden zorgt voor werk en
welvaart. Gemeenten moeten zich dit gaan realiseren en genereus zijn
als het gaat om schade die is ontstaan buiten de schuld van die
ondernemers om.'
De ondernemersorganisatie is van mening dat de overheid als
opdrachtgever de problemen moet oplossen wanneer werkzaamheden langer
duren dan gepland. Ook moeten overheden verantwoordelijk gehouden
worden voor het niet goed communiceren over de overlast of het treffen
van onvoldoende voorzieningen om de bedrijven bereikbaar te houden.
Landelijke spelregels
Landelijke spelregels moeten overheden hierbij gaan helpen. De set met
spelregels beschrijft ondermeer zaken als het communicatieproces, tot
wie ondernemers zich kunnen wenden bij klachten en wie hun
aanspreekpunt is voor vragen. Onvermijdelijk daarbij is het antwoord op
de vraag `wie uiteindelijk de rekening betaalt'.
MKB-Nederland kaart de problematiek aan bij de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten.