Ingezonden persbericht


Persbericht ROVER
15 september 2010

ROVER wil toezicht op organisatie Studenten OV-chipkaart

ROVER is verheugd over het feit dat gedupeerde studenten in het vervolg ook voor een defecte OV-chipkaart hun geld terugkrijgen, maar vindt dat er nog meer moet gebeuren. Dat schrijft de reizigersvereniging in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens ROVER heeft de organisatie rond de Studenten OV-chipkaart aangetoond zijn werk niet aan te kunnen, ook de kaart zelf lijkt niet opgewassen te zijn tegen het intensief gebruik door studenten. ROVER pleit daarom voor toezicht op TLS en een onafhankelijk onderzoek naar de duurzaamheid van de studentenchipkaart.

Vorige week dreigden ROVER en LSVb met juridische stappen omdat nog steeds veel studenten zich melden met problemen zoals defecte chipkaarten of een te lange wachttijd totdat de chipkaart geleverd wordt. Schadevergoedingen bleken, ondanks eerdere afspraken tussen de staatssecretaris en vervoersbedrijven, vaak niet te worden uitgekeerd. Staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs) kondigde vrijdag 10 september nieuwe afspraken aan waardoor gedupeerde studenten alsnog gecompenseerd worden.

ROVER is verheugd over de nieuwe afspraken maar ziet nog een lange weg te gaan. "Het is een goede eerste stap dat studenten eindelijk hun geld terugkrijgen", stelt woordvoerder Sanne van Galen, "maar uiteindelijk zou het helemaal niet nodig moeten zijn voor studenten om dit bedrag voor te schieten en terug te halen. De organisatie moet echt beter." ROVER vindt het bijvoorbeeld een kwalijke zaak dat er veel fouten worden gemaakt met persoonsgegevens; zo worden pasfoto's verwisseld en raken er gegevens kwijt.

Ook de kwaliteit van de chipkaart lijkt tekort te schieten: "van de vele defecte chipkaart weten wij van meerdere gevallen zeker dat de chipkaart altijd netjes opgeborgen is geweest in een chipkaartkluisje", aldus ROVER. De reizigersvereniging ziet ook klachten verschijnen van studenten die de kaart al defect in de post ontvangen. Volgens de voorwaarden van TLS komt dit voor de verantwoordelijkheid van de student.

ROVER stuurt een brief met 25 zorgpunten rond de Studenten OV-chipkaart naar de Tweede Kamer. De reizigersvereniging houdt met interesse in de gaten hoe declaraties van studenten vanaf nu worden afgehandeld en zal alsnog juridische stappen zetten indien blijkt dat de afspraken wederom niet goed worden nageleefd.