Ingezonden persbericht
Persbericht ROVER
15 september 2010
ROVER wil toezicht op organisatie Studenten OV-chipkaart
ROVER is verheugd over het feit dat gedupeerde studenten in het vervolg
ook voor een defecte OV-chipkaart hun geld terugkrijgen, maar vindt dat er
nog meer moet gebeuren. Dat schrijft de reizigersvereniging in een brief
aan de Tweede Kamer. Volgens ROVER heeft de organisatie rond de Studenten
OV-chipkaart aangetoond zijn werk niet aan te kunnen, ook de kaart zelf
lijkt niet opgewassen te zijn tegen het intensief gebruik door studenten.
ROVER pleit daarom voor toezicht op TLS en een onafhankelijk onderzoek naar
de duurzaamheid van de studentenchipkaart.
Vorige week dreigden ROVER en LSVb met juridische stappen omdat nog steeds
veel studenten zich melden met problemen zoals defecte chipkaarten of een
te lange wachttijd totdat de chipkaart geleverd wordt. Schadevergoedingen
bleken, ondanks eerdere afspraken tussen de staatssecretaris en
vervoersbedrijven, vaak niet te worden uitgekeerd. Staatssecretaris Van
Bijsterveldt (Onderwijs) kondigde vrijdag 10 september nieuwe afspraken aan
waardoor gedupeerde studenten alsnog gecompenseerd worden.
ROVER is verheugd over de nieuwe afspraken maar ziet nog een lange weg te
gaan. "Het is een goede eerste stap dat studenten eindelijk hun geld
terugkrijgen", stelt woordvoerder Sanne van Galen, "maar uiteindelijk zou
het helemaal niet nodig moeten zijn voor studenten om dit bedrag voor te
schieten en terug te halen. De organisatie moet echt beter." ROVER vindt
het bijvoorbeeld een kwalijke zaak dat er veel fouten worden gemaakt met
persoonsgegevens; zo worden pasfoto's verwisseld en raken er gegevens
kwijt.
Ook de kwaliteit van de chipkaart lijkt tekort te schieten: "van de vele
defecte chipkaart weten wij van meerdere gevallen zeker dat de chipkaart
altijd netjes opgeborgen is geweest in een chipkaartkluisje", aldus ROVER.
De reizigersvereniging ziet ook klachten verschijnen van studenten die de
kaart al defect in de post ontvangen. Volgens de voorwaarden van TLS komt
dit voor de verantwoordelijkheid van de student.
ROVER stuurt een brief met 25 zorgpunten rond de Studenten OV-chipkaart
naar de Tweede Kamer. De reizigersvereniging houdt met interesse in de
gaten hoe declaraties van studenten vanaf nu worden afgehandeld en zal
alsnog juridische stappen zetten indien blijkt dat de afspraken wederom
niet goed worden nageleefd.