Universiteit Leiden

Jarig instituut Lucht- en Ruimterecht verkent ruimtetoerisme

Ondernemers hebben er wel oren naar om in Europa, net als in de Verenigde Staten, ruimtetoerisme te introduceren. Aan de juridische aspecten daarvan wijdt het Instituut voor Lucht- en Ruimterecht haar jubileumsymposium op 16 september.

Suborbitaal

Het Instituut voor Lucht- en Ruimterecht (IIASL) bestaat 25 jaar. Ter ere daarvan organiseert het een symposium over ruimtetoerisme: . Drs. Tanja Masson-Zwaan, adjunct-directeur van IIASL, licht toe: âOrbitaal betekent dat een object, vaak een satelliet, in een baan om de aarde wordt gebracht, suborbitaal betekent heen en terug. En daar gaat het in het ruimtetoerisme om: een vlucht van een aantal uren tot op ongeveer 100 km hoogte waar de reizigers korte tijd gewichtsloosheid kunnen ervaren. Het is daar een grijze zone tussen lucht en ruimte in, en juridisch gezien dus tussen lucht- en ruimterecht.â

VS liberaler

Masson-Zwaan vertelt dat men in de Verenigde Staten al verder is met dit stukje rechtsontwikkeling dan in Europa aangezien de plannen al verder zijn gevorderd: de eerste commerciële spaceport wordt bijvoorbeeld nu gebouwd in New Mexico. âHet uitgangspunt daar is wat liberaler. Men is geneigd om het ruimtetoerisme vrij baan te geven als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Het kan een interessante industrie worden. Europa is behoudender.â Kort gezegd komt het verschil neer op âja, tenzijâ¦â in de Verenigde Staten, terwijl de tendens in Europa neigt naar ânee, tenzijâ¦â.

Virgin Galactic

In elk geval moet de wet- en regelgeving in Europa nog van de grond komen terwijl vanuit de Verenigde Staten de eerste bemande testvlucht half juli 2010 al heeft plaatsgevonden. Gangmaker daar is de van oorsprong Britse luchtvaartmaatschappij en prijsvechter Virgin, waar Sir Richard Branson de scepter zwaait. Virgin heeft in samenwerking met andere bedrijven een speciaal toestel â een vliegtuig maar dan anders, genaamd de VSS Enterprise â laten ontwikkelen, waarvan het de bedoeling is dat er een hele vloot van komt.Kosten van een reisje van drie uur met zeven minuten gewichtsloosheid en een week vluchtvoorbereiding: 200.000 dollar. Een uitstapje voor gefortuneerde thrill-seeking toeristen dus, waar een tocht met onze eigen Universiteit Leiden-luchtballon bleekjes bij afsteekt. Onder de naam Virgin Galactic brengt Virgin het nieuwe toerisme aan de man en de vrouw.

Unieke plaats

Drs. Tanja Masson-Zwaan: 'Wij bieden als een van twee universiteiten ter wereld een master Air- en Spacelaw aan en zijn uniek met de 'blended learning'-versie van onze master.'

Drs. Tanja Masson-Zwaan: 'Wij bieden als een van twee universiteiten ter wereld een master Air- en Spacelaw aan en zijn uniek met de 'blended learning'-versie van onze master.'

Het IIASL heeft zich in de afgelopen 25 jaar ontwikkeld tot een instituut met een unieke plaats in het lucht- en ruimterecht. Masson-Zwaan: âAlleen McGill University in Canada heeft ook een instituut dat specifiek gericht is op dit rechtsgebied maar houdt men zich vooral bezig met Noord-Amerika, terwijl onze oriëntatie zowel globaal als specifiek Europees is, vanwege de aanwezigheid van tal van Europese lucht- en ruimtevaartinstanties in onder meer Brussel, Parijs en Wenen. Onze studenten kunnen daar stage lopenâ, aldus Masson-Zwaan. âMcGill en wij zijn de enige universiteiten die een masteropleiding Lucht- en ruimterecht aanbieden. Leiden is bovendien wereldwijd uniek met een âblended learningâ versie van de opleiding, waarbij professionals hun master kunnen halen zonder dat ze een heel jaar voor hun studie in Leiden hoeven te verblijven.â

Razendsnelle ontwikkelingen

Het lucht- en ruimterecht heeft zich in 25 jaar razendsnel ontwikkeld, stelt Masson-Zwaan. En nog: âEen belangrijke aanjager vormen de technologische ontwikkelingen. In het ruimterecht gaat bijvoorbeeld steeds sterker het probleem van het zogenoemde ruimtepuin spelen: alles wat afgedankt is maar blijft rondzweven met kans op ongelukken. En in 2009 zijn voor het eerst twee satellieten op elkaar gebotst. Ongetwijfeld gaat dat vaker gebeuren, terwijl er nog geen bindende regels zijn omtrent de het beperken of opruimen van debris (de overblijfselen-red.). En nu komt het ruimtetoerisme er als nieuw issue bij.â

Noviteiten in de luchtvaart

In de luchtvaart is het recht al veel verder ontwikkeld, maar ook daar dienen zich in snel tempo noviteiten aan die om juridische antwoorden vragen: de emissies in de lucht en de reductie daarvan, de toenemende tendens naar open markten, de prijsvechters, de intensivering van het luchtverkeer en de internationale samenwerkingsverbanden nu veel landen zich geen eigen luchtvaartmaatschappij meer kunnen veroorloven. Een deel van deze ontwikkelingen doet zich overigens evenzeer voor in de ruimte.

Raakvlakken

âDe vraagstukken raken vaak aan meerdere rechtsgebiedenâ, zegt Masson-Zwaan. âLucht- en ruimterecht staat dan ook niet op zichzelf maar zoekt in veel gevallen aansluiting bij andere gebieden zoals milieurecht, strafrecht en zelfs intellectuele eigendom. Dat maakt het ingewikkeld maar ook continu boeiend.â

Links

0 Congres op 16 september

0 In het kader van het jubileum organiseert het IIASL op 16 en 17 september een alumnibijeenkomst.

0 Rechten studeren in Leiden met keuzevak luchtrecht

0 Advanced Master Air and Space Law

(9 september 2010/Corine Hendriks)

Â

Â

Â