Consument: 'KPN en Vodafone misleiden'

16/09/2010 11:26

The Choice B.V.

Helft Nederlanders vindt communicatie onduidelijk

Amsterdam, 16 september - 65% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder vinden de communicatie van mobiele aanbieders over de wijze waarop belminuten worden afgerekend misleidend. Ook vindt de helft van Nederland een de communicatie van KPN en Vodafone over hun afrekenwijze onduidelijk.

Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door The Choice Marktonderzoek & Advies in opdracht van marketingopleidinginstituut SRM onder 400 Nederlanders. De resultaten vormen voor Max Kohnstamm, directeur van de SRM, aanleiding om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie tegen KPN en Vodafone. Daarnaast zal KPN worden gedagvaard.

KPN en Vodafone ronden sinds kort op de consumentenmarkt alle gesprekken naar boven toe af. Dit betekent dat een gesprek van 1 seconde voor 1 minuut in rekening wordt gebracht. "Het effect van deze berekeningswijze, in de telecomwereld 'smart pricing' genoemd, is dat consumenten gemiddeld 40% meer betalen dan zij werkelijk verbellen", aldus Max Kohnstamm. Een respondent uit het onderzoek verwoordde het als: "Dit is diefstal. Als ik een kilo appels koop, betaal ik voor een kilo en niet voor negen ons!"

'Smart Pricing' is in Nederland niet verboden, maar dan moet er wel eerlijk over gecommuniceerd worden. Het onderzoek bewijst onomstotelijk dat dat niet gebeurt: 68% van Nederland de wijze waarop dit wordt gecommuniceerd oneerlijk: "Dat er geen starttarief geldt is gewoon een glasharde leugen. Als je geen gesprek voert, maar na 1 seconde ophangt, betaal je toch 1 minuut. Er wordt niet expliciet gezegd dat de gespreksduur altijd, per gesprek, op hele minuten naar boven wordt afgerond."

Het onderzoek wijst verder uit dat de helft van de mobiele bellers niet weet of zij een starttarief hebben, terwijl 43% niet weet of ze per seconde of per minuut afrekenen. "Mobiele operators als KPN en Vodafone maken op deze wijze op een schandalige manier misbruik van de onwetendheid van de consument en verhult ook nog eens bewust de werkelijkheid", aldus Max Kohnstamm. "Vodafone meldt op haar website in kleine lettertjes 'Vodafone rondt gesprekskosten af op hele minuten', op de website van Hi staat 'er geldt geen starttarief en gesprekken worden per minuut afgerekend'. Pas uit de factuur blijkt hoe de vork in de steel zit, maar dan heb je al een abonnement en zit je er dus al aan vast." De juistheid van deze stellingname blijkt tevens uit de uitkomst dat 74% van Nederland zegt de werkelijke betekenis van de communicatie vooraf maar enigszins te kunnen afleiden.

SRM heeft het initiatief voor dit onderzoek genomen vanuit haar functie als marketingopleider. SRM stelt dat marketing een mooi vak maar is van mening dat het door acties als deze van KPN en Vodafone in een kwaad daglicht wordt gesteld. Vanuit haar rol als expertisecentrum voor marketing en reclame voelt SRM zich genoodzaakt om tegen ondeugdelijke marketing te ageren.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.thechoice.nl