Almere presenteert visie op inpassing Flevolijn
16-09-2010
Flevolijn De gemeente Almere heeft samen met NS, Prorail en
ontwerpbureau MVRDV een gezamenlijke ontwikkelvisie opgesteld voor de
verdubbelde inpassing van de Flevolijn in Almere.
Het gaat om de stations, de stationsomgevingen, de onderdoorgangen en
de directe omgeving van het spoor. Hierbij maken de partijen gebruik
van innovatieve concepten en duurzame oplossingen in lijn met de Almere
Principles. Ook de visie van de NS en van de Spoorbouwmeester over
inpassing van spoor in een stedelijke omgeving zijn meegenomen en
vertaald naar de stations Strand, Poort, Muziekwijk, Centrum, Parkwijk,
Buiten en Oostvaarders.
De Ontwikkelvisie geeft aan hoe het spoor in Almere de komende jaren
kan meegroeien met de stad en welke knelpunten er in de omgeving
opgelost moeten worden. Wethouder Ruimtelijke Ordening Adri
Duivesteijn: "Het is een sturend kwaliteitskader dat richting kan geven
aan alle investeringen die nu en in de toekomst plaatsvinden aan de
hele Flevolijn". Daarnaast is het in de ogen van de wethouder een
uitstekend middel om met inwoners, bedrijven en belangenorganisaties de
inzet van Almere te bespreken voor aanpassing van de Flevolijn. Hij
kijkt uit naar het inhoudelijke gesprek met de Gemeenteraad en de
inwoners van Almere: "Ik hoop dat deze visie ergens ook een
geruststellende werking kan hebben op inwoners. Dat mensen zien dat het
er, met alle investeringen ten behoeve van de bereikbaarheid, zelfs
mooier op kan worden dan het nu is". Daarnaast verwacht hij dat het
geschetste toekomstbeeld ook kansen biedt voor investeringen,
bijvoorbeeld rond alle huidige en toekomstige stations van Almere.
Kwaliteit
Op dit moment rijden 10 treinen per uur per richting over het spoor. In
2015 zullen dat 14 treinen zijn, en vanaf 2020 waarschijnlijk 18
treinen per uur. In het kader van het OV SAAL project worden met V&W
afspraken gemaakt over de gefaseerde spoorverdubbeling van de
Flevolijn. Dit betekent dat de stations en het spoor - op alle
terreinen - een groter aantal reizigers krijgen te bedienen. Op de
lange termijn (na 2020) wordt daar - als onderdeel van de schaalsprong
van Almere - de IJmeerlijn aan toegevoegd. Ook deze geweldige
intensivering van het spoor mag niet ten koste gaan van de kwaliteit.
De ontwikkelvisie Flevolijn richt zich op een goede kwalitatieve
inpassing van de Flevolijn. Belangrijke elementen zijn het handhaven
van de groene uitstraling van de spoordijk, de kwaliteitsverbetering
van de onderdoorgangen en daarmee de sociale veiligheid, eenduidige
toepassing van geluidwerende voorzieningen, samenhangende vormgeving
van stations en omgeving en versterken van de uitstraling van de
stations gebieden.
Vervolg
De timing van de presentatie van deze visie is bewust gekozen, want in
het najaar 2010 neemt het rijk een besluit over de maatregelen voor de
middellange termijn. De ontwikkelvisie Flevolijn vormt het kader,
waarbinnen die maatregelen van het korte- en middellange termijn pakket
van OV SAAL kunnen worden beoordeeld door de Gemeenteraad. In dezelfde
periode wil de gemeente ook met de inwoners van Almere van gedachten
wisselen over de visie op de kwaliteit en de vormgeving van de
maatregelen. De uitkomsten van deze gesprekken worden meegenomen in de
definitieve vaststelling van de ontwikkelvisie en de reactie op de
voorstellen van het Rijk voor de mogelijke maatregelen aan de Flevolijn
voor de middellange termijn.
Gemeente Almere