Gemeente Almere

Almere presenteert visie op inpassing Flevolijn

16-09-2010

Flevolijn De gemeente Almere heeft samen met NS, Prorail en ontwerpbureau MVRDV een gezamenlijke ontwikkelvisie opgesteld voor de verdubbelde inpassing van de Flevolijn in Almere.

Het gaat om de stations, de stationsomgevingen, de onderdoorgangen en de directe omgeving van het spoor. Hierbij maken de partijen gebruik van innovatieve concepten en duurzame oplossingen in lijn met de Almere Principles. Ook de visie van de NS en van de Spoorbouwmeester over inpassing van spoor in een stedelijke omgeving zijn meegenomen en vertaald naar de stations Strand, Poort, Muziekwijk, Centrum, Parkwijk, Buiten en Oostvaarders.

De Ontwikkelvisie geeft aan hoe het spoor in Almere de komende jaren kan meegroeien met de stad en welke knelpunten er in de omgeving opgelost moeten worden. Wethouder Ruimtelijke Ordening Adri Duivesteijn: "Het is een sturend kwaliteitskader dat richting kan geven aan alle investeringen die nu en in de toekomst plaatsvinden aan de hele Flevolijn". Daarnaast is het in de ogen van de wethouder een uitstekend middel om met inwoners, bedrijven en belangenorganisaties de inzet van Almere te bespreken voor aanpassing van de Flevolijn. Hij kijkt uit naar het inhoudelijke gesprek met de Gemeenteraad en de inwoners van Almere: "Ik hoop dat deze visie ergens ook een geruststellende werking kan hebben op inwoners. Dat mensen zien dat het er, met alle investeringen ten behoeve van de bereikbaarheid, zelfs mooier op kan worden dan het nu is". Daarnaast verwacht hij dat het geschetste toekomstbeeld ook kansen biedt voor investeringen, bijvoorbeeld rond alle huidige en toekomstige stations van Almere.

Kwaliteit

Op dit moment rijden 10 treinen per uur per richting over het spoor. In 2015 zullen dat 14 treinen zijn, en vanaf 2020 waarschijnlijk 18 treinen per uur. In het kader van het OV SAAL project worden met V&W afspraken gemaakt over de gefaseerde spoorverdubbeling van de Flevolijn. Dit betekent dat de stations en het spoor - op alle terreinen - een groter aantal reizigers krijgen te bedienen. Op de lange termijn (na 2020) wordt daar - als onderdeel van de schaalsprong van Almere - de IJmeerlijn aan toegevoegd. Ook deze geweldige intensivering van het spoor mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. De ontwikkelvisie Flevolijn richt zich op een goede kwalitatieve inpassing van de Flevolijn. Belangrijke elementen zijn het handhaven van de groene uitstraling van de spoordijk, de kwaliteitsverbetering van de onderdoorgangen en daarmee de sociale veiligheid, eenduidige toepassing van geluidwerende voorzieningen, samenhangende vormgeving van stations en omgeving en versterken van de uitstraling van de stations gebieden.

Vervolg

De timing van de presentatie van deze visie is bewust gekozen, want in het najaar 2010 neemt het rijk een besluit over de maatregelen voor de middellange termijn. De ontwikkelvisie Flevolijn vormt het kader, waarbinnen die maatregelen van het korte- en middellange termijn pakket van OV SAAL kunnen worden beoordeeld door de Gemeenteraad. In dezelfde periode wil de gemeente ook met de inwoners van Almere van gedachten wisselen over de visie op de kwaliteit en de vormgeving van de maatregelen. De uitkomsten van deze gesprekken worden meegenomen in de definitieve vaststelling van de ontwikkelvisie en de reactie op de voorstellen van het Rijk voor de mogelijke maatregelen aan de Flevolijn voor de middellange termijn.