Vlaamse Overheid

R1 en E313/E34 richting Kempen


1 maand ernstige verkeershinder op R1 en E313/E34 richting Kempen

Vlaamse overheid

donderdag 16 september 2010

Geluidsschermen op E313/E34 in Deurne (Antwerpen) Morgenavond start het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf 22 uur met de plaatsing van geluidsschermen naast de E313/E34 (A13) richting Hasselt ter hoogte van de Vaartweg in Deurne (Antwerpen). Het verkeer moet er over versmalde rijstroken en er geldt een snelheidsbeperking van 70 km/uur. Om geen onnodige geluidshinder te veroorzaken worden de werken, met uitzondering van de eerste nacht, overdag uitgevoerd. De werken zullen ongeveer een maand in beslag nemen. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht ernstige hinder op de Antwerpse Ring en op de E313/E34 richting Kempen.

Groene geluidsschermen
Omdat bij geluidsmetingen de grenswaarde van 80 dBa bereikt werd, worden het ontwerp en de plaatsing van de geluidsschermen volledig door het Agentschap Wegen en Verkeer gefinancierd. De schermen, in verschillende tinten groen, zijn 6 meter hoog en zullen een totale lengte hebben van 1 kilometer. In eerste instantie worden er twee afzonderlijke schermen geplaatst. In een later stadium, nadat ter hoogte van de onderbruggen de bouw van bijzondere constructies werd voltooid, wordt dit uitgebreid en aangevuld tot 1 geheel.

Een illustratie van de geluidsschermen is toegevoegd in bijlage.

De plaatsing van een geluidsscherm heeft tot doel een geluidsreductie te realiseren van ongeveer 10 dB(A). Dit is fysisch 10 x minder geluid maar wordt door de mens als een halvering ervaren. Een geluidsscherm is het meest effectief als het dicht bij de bron van het lawaai wordt geplaatst én dicht bij diegene die hinder van het geluid ondervindt. Aan beide voorwaarden werd in dit geval voldaan.

Meer info over de werking van een geluidsscherm vindt u in bijlage.

Enkel schermen nabij bewoning
De geluidsschermen worden geplaatst ter hoogte van de Wouter Haecklaan en de Vaartweg, om de bewoners daar te ontlasten van geluidshinder. Aan de kant van het Rivierenhof worden geen schermen geplaatst omdat daar weinig tot geen bebouwing is vlakbij de snelweg. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil geenszins de indruk wekken dat een geluidsreductie op die locatie niet wenselijk zou zijn, maar er wordt voorrang gegeven aan locaties met bewoning. Het investeringsbeleid van de Vlaamse overheid stoelt zich namelijk op de vermindering van geluidsoverlast voor bewoners. Bij dergelijke investeringen blijven de noden voorlopig immers groter dan de middelen.

Verkeerssituatie
Tijdens de werken moet het verkeer op de E313/E34 richting Hasselt over versmalde rijstroken vanaf de Antwerpse Ring tot aan de afrit Wommelgem.
De oprit naar de E313/E34 op de Antwerpse Singel ter hoogte van de Turnhoutsepoort (N12) wordt afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via de Singel (R10) en kan de snelweg via oprit Borgerhout ter hoogte van de Luitenant Lippenslaan (N184). De oprit op de Singel zal enkel gebruikt kunnen worden door bussen van De Lijn. Hier zal de politie zeer streng op controleren. Om niet-gewenst autoverkeer op de oprit tegen te gaan wordt in het wegdek tijdelijk een bussluis aangelegd. De bussluis wordt, als hindernis waar normale personenwagens niet over kunnen rijden, duidelijk aangegeven door middel van signalisatie.

De veiligheid van de wegenarbeiders en de weggebruikers is een prioriteit. Daarom vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer met aandrang aan de automobilisten om de snelheidsbeperking van 70 km/u te respecteren.