Belgische Federale Overheid
* Rapport van het Rekenhof over de spoorwegveiligheid
Rapport van het Rekenhof over de spoorwegveiligheid
Datum: 16 september 2010
Naar aanleiding van het treinongeluk in Buizingen in februari 2010 werd
een parlementaire commissie in het leven geroepen om de veiligheid van
het spoorwegennet in België te onderzoeken. Op verzoek van de
voorzitter van die commissie heeft het Rekenhof bepaalde aspecten van
het investeringsbeleid van de NMBS-Groep onderzocht.
Het rapport behandelt verschillende facetten van de spoorwegveiligheid:
* de spoorwegveiligheid in zijn Europese context en een evaluatie van
de Belgische toestand in het licht van de Europese
veiligheidsdoelen
* de Europese regels voor interoperabiliteit. Het Rekenhof werpt
vragen op in verband met de status van het systeem TBL1+ en de
impact van de ontplooiing ervan op de spoorwegveiligheid.
* de investeringsprojecten in verband met de systemen GSM-R en ETCS
* de spoorwegveiligheid in het kader van de wet op de autonome
overheidsbedrijven en de opeenvolgende beheerscontracten gesloten
tussen de Staat en de NMBS
Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat,
de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot een
beter overheidsbeheer door de parlementaire vergaderingen, de
beheerders en de gecontroleerde diensten nuttige en betrouwbare
informatie te bezorgen, die voortvloeit uit een tegensprekelijk
onderzoek. Als collaterale instelling van het parlement werkt het
Rekenhof onafhankelijk van de overheden die het controleert.
Raadpleeg het rapport 'Spoorwegveiligheid' van het Rekenhof (pdf, 120
p. - 5,4 MB)
Zie het origineel