Belgische Federale Overheid


* Rapport van het Rekenhof over de spoorwegveiligheid

Rapport van het Rekenhof over de spoorwegveiligheid

Datum: 16 september 2010

Naar aanleiding van het treinongeluk in Buizingen in februari 2010 werd een parlementaire commissie in het leven geroepen om de veiligheid van het spoorwegennet in België te onderzoeken. Op verzoek van de voorzitter van die commissie heeft het Rekenhof bepaalde aspecten van het investeringsbeleid van de NMBS-Groep onderzocht.

Het rapport behandelt verschillende facetten van de spoorwegveiligheid:
* de spoorwegveiligheid in zijn Europese context en een evaluatie van de Belgische toestand in het licht van de Europese veiligheidsdoelen

* de Europese regels voor interoperabiliteit. Het Rekenhof werpt vragen op in verband met de status van het systeem TBL1+ en de impact van de ontplooiing ervan op de spoorwegveiligheid.
* de investeringsprojecten in verband met de systemen GSM-R en ETCS
* de spoorwegveiligheid in het kader van de wet op de autonome overheidsbedrijven en de opeenvolgende beheerscontracten gesloten tussen de Staat en de NMBS

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot een beter overheidsbeheer door de parlementaire vergaderingen, de beheerders en de gecontroleerde diensten nuttige en betrouwbare informatie te bezorgen, die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk van de overheden die het controleert.

Raadpleeg het rapport 'Spoorwegveiligheid' van het Rekenhof (pdf, 120 p. - 5,4 MB)
Zie het origineel