Keuze van onderwijsinstelling hangt af van kwaliteit vakkenpakket


Jongeren laten zich niet verleiden door baangaranties

HOOFDDORP, 20100916 -- Uit onderzoek van studentenuitzendbureau StudentenWerk blijkt dat studenten zich weinig aantrekken van commerciële acties van hogescholen en universiteiten. Als het gaat om de keuze voor een school kijken studenten allereerst naar kwaliteit en dan pas naar secundaire voorwaarden.

65% van de 850 ondervraagden vindt het belangrijk dat het vakkenpakket dat bij de studie hoort goed aansluit bij zijn of haar ambitie. Ruim 20% vindt goede referenties van een school belangrijk. Pas daarna wordt gekeken naar locatie. 11% kiest voor een school die dichtbij huis ligt.


concurrentiestrijd

Elk jaar barst onder de verschillende hogescholen en universiteiten vanaf mei de strijd om nieuwe eerstejaars los. Schoolverlaters hebben inmiddels hun studiekeuze bepaald maar op welke onderwijsinstelling ze deze gaan volgen staat nog niet altijd vast.

Maar uit de poll blijkt dat studenten zich nauwelijks laten beïnvloeden door garantievoorwaarden (3%). Terwijl een dergelijke commerciële actie nog in augustus de kranten haalde, toen de particuliere Foto Academie aan nieuwe studenten een geen-baan-geld-terug garantie aanbood.

Vrienden zijn overigens de minst belangrijke factor bij het maken van een schoolkeuze. Slechts 4 studenten vinden het belangrijk dat hun vrienden naar dezelfde school gaan.

Over de respondenten

StudentenWerk beschikt over een actieve database van ruim 670.000 ingeschreven profielen van studenten. 40% Hiervan volgt een hbo-opleiding, 32% doet mbo en 28% studeert aan de universiteit. Verder is 41,8% man en 51,2% vrouw. Een onderzoekspoll wordt altijd geplaatst op de persoonlijke profielpagina van de studenten. Dit betekent dat de respondenten dus inloggen, voordat ze hun antwoord geven. StudentenWerk publiceert pas de resultaten van een poll wanneer er sprake is van minimaal 800 respondenten.

Over StudentenWerk

StudentenWerk is in 1999 opgericht en is daarmee een van de eerste organisaties waar men online kan solliciteren. Inmiddels is StudentenWerk met 18 vestigingen uitgegroeid tot het grootste studentenuitzendbureau van Nederland en in 2009 onderscheiden als snelste- en beste groeibedrijf met de Porth4Growth prijs. Ook is ze in datzelfde jaar genomineerd voor de FD Gazellen Awards en in 2010 voor de Entrepeneur Of The Year verkiezing van Ernst & Young.

StudentenWerk is gespecialiseerd in de generatie Y en houdt maandelijks onderzoeken onder scholieren en studenten, om zodoende zoveel mogelijk kennis op te doen van deze doelgroep. Daarnaast houdt StudentenWerk ook een weblog bij op www.studentenwerk.nl/weblog waarin regelmatig artikelen worden gepost over generatie Y en Z en de nieuwste ontwikkelingen op HR/recruitment gebied. StudentenWerk maakt onderdeel uit van The Kingfield Group B.V. Ook www.cn.nl en Peoples Media maken deel uit van deze holding.