Ingezonden persbericht


(over de trouweloosheid van de wereld)

Een tentoonstelling i.s.m. Jean Bernard Koeman i.h.k.v. Breda Photo

Harun Farocki I Armin Linke I Els Vanden Meersch I Jean Bernard Koeman I Alfredo Jaar

In de tentoonstelling (over de trouweloosheid van de wereld) staat de fragiele grens tussen orde en chaos centraal. Zo ziet u bij het werk van Harun Farocki, I thought I was seeing convicts, de zoeker van een pistool langzaam samenvallen met het zichtveld van de camera. Alfredo Jaar verhult zijn beelden van wanorde en chaos waardoor hij orde lijkt te scheppen. De verhulling is voorzien van inscripties die de chaos juist weer onthullen en de gemaakte beelden in ons hoofd laat vormen. De tentoonstelling is van 16 september t/m 24 oktober te bezichtigen. 17 september vindt er een publiek gesprek plaats onder leiding van Frederik Vergaert (Lokaal 01). Els Vanden Meersch en Jean Bernard Koeman zullen deelnemen aan dit gesprek.

Agenda (over de trouweloosheid van de wereld):
De expositie is te zien van 16 september t/m 24 oktober 2010 Open: di t/m zo, 10.00 uur - 17.00 uur
Publiek gesprek o.l.v. Frederik Vergaert: 17 september, 14.00 uur. Jean Bernard Koeman en Els Vanden Meersch zullen aan dit gesprek deelnemen. Locatie: Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda.

De Kunstenaars

Jean Bernard Koeman (over de trouweloosheid van de wereld) Jean Bernard Koeman toont twee installaties in Lokaal 01. De eerste installatie is gebaseerd op het schilderij De Misantroop van Breughel. Dit schilderij inspireerde Koeman tot een nieuwe creatie vanuit een zelfde standpunt, landschappelijke achtergrond en figuranten op de voorgrond. De tweede installatie is gebaseerd op het dagelijkse werk van twee á driehonderd mijnwerkers in Indonesië. Jean Bernard Koeman heeft één van hen gevolgd tijdens de dagelijkse tocht waarop de arbeider tachtig kilo zwavel uit een vulkaan draagt. De installatie die hieruit voortkomt, toont een esthetische weergave van de Hel.

Alfredo Jaar vertrok in 1994 naar Rwanda en was vier jaar lang getuige van de afslachting en catastrofale gevolgen van een massamoord. Na lange tijd zijn beelden te tonen, wil hij nu de beelden verbergen en werkt daarom in Real Pictures in tegengestelde richting. Hij start vanuit een afwezigheid in de hoop een aanwezigheid teweeg te brengen. Hij begraaft beelden opdat ze misschien weer zichtbaar worden. Alfredo Jaar: "I believe that we have lost the ability to see and be moved by images. Nothing moves us anymore, nothing has any meaning. My work is a kind of poetic meditation about the power of images."

Armin Linke zal een vervolg werk maken op Phenotypes / Limited Forms, welke het auteurschap van de kunstenaar in vraag stelt. Ook onderzoekt het werk de mogelijkheid om internetapplicaties te presenteren in een fysieke ruimte en hoe het curatorale selectieproces zichtbaar gemaakt kan worden als onderdeel van een kunstwerk. Het vervolg op Phenotypes / Limited Forms zal Armin Linke in samenwerking met het grafisch ontwerpduo Mevis & Van Deursen, voor deze expositie ter plekke ontwikkelen. Mevis & Van Deursen is een Amsterdams grafisch ontwerpduo. Ze ontwierpen onder meer de visuele identiteit van Museum Boijmans Van Beuningen, de modeontwerpers Viktor & Rolf en het kunsttijdschrift Metropolis M.

Harun Farocki I Thought I Was Seeing Convicts, 2000 In I Thought I Was Seeing Convicts concentreert Farocki zich op het wrede en gespannen gevangenissysteem in de Verenigde Staten. De installatie bestaat uit twee schermen. Het ene scherm toont beveiligingsopnames van een zwaarbeveiligde gevangenis te Corcoran, Californïë. Op het andere scherm toont Farocki beelden van gevangenisbewakers die kijken naar een rollenspel van een vergelijkbare situatie.

Els Vanden Meersch Hosgeldiniz / Welcome
Vanaf de burgeroorlog in het zuidoosten van Turkije (jaren '80 en '90) worden naar schatting 3.500 Koerdische dorpen geëvacueerd en volledig of gedeeltelijk vernietigd. Het fotoproject 'Hosgeldiniz' (vertaalt: welkom) toont meer dan honderd verwoeste dorpen als ware het een enorme archeologische site. Het project onderzoekt hoe een ontwrichte regio met een 'gecensureerde' geschiedenis willens nillens deel uitmaakt van de identiteit van een bevolkingsgroep.

Noot aan de redactie (