ANWB pleit voor betere markering bij werk aan de weg
Den Haag, 16 september 2010
Ruim eenderde van de onderzochte wegwerklocaties in Europese steden
scoort onvoldoende bij het neerzetten van borden en het aanbrengen van
wegmarkering. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Belangrijke
aanwijzingen, onder meer voor een korte invoegstrook of om te
waarschuwen voor wegversmallingen, ontbraken vaak. Ook bleek informatie
alleen in de landstaal vermeld.
Dat blijkt uit een Europese test van de ANWB in samenwerking met haar
Europese zusterclubs. Het onderzoek is gericht op 57 belangrijke
verkeersaders in twaalf Europese steden. Vakantiegangers moeten van deze
wegen nogal eens gebruik maken. Drie plekken werden 'zeer goed'
beoordeeld, 28 'goed' en 21 'voldoende'. Slechts vier locaties
scoorden slecht en één locatie (Madrid) scoorde zeer slecht.
In Nederland is er gekeken naar (deels afgeronde) wegwerkzaamheden in
Amsterdam. Vier straten scoorden goed, en een plek scoorde voldoende. De
burgemeester De Vlugtlaan in Amsterdam, scoorde echter slecht op borden
en wegmarkeringen. Een aantal borden waren gedeeltelijk afgedekt of niet
aanwezig. Wel was de doorstroming van het verkeer in de hoofdstad goed.
De onderzochte wegwerkzaamheden vertoonden geen enkel spoor van extra
files.
De beste straat uit de test was de Boulevard de la Grande Ceinture in
Brussel. De voorlichting was goed, alsmede de wegmarkering, de borden en
de doorstroming van het verkeer. Dit in tegenstelling tot Madrid waar op
de Calle de Juan Bravo dagelijks filevorming plaatsvond. Borden en
wegmarkeringen lieten, op de soms erg smalle en hobbelige weg,
behoorlijk te wensen over, wat tot veiligheidsrisico's en vertraging
leidde.
De ANWB adviseert om borden logisch en tijdig te plaatsen en daarbij
zoveel mogelijk gebruik te maken van verkeersborden die in heel Europa
bekend zijn. Ook vindt de bond dat er rekening gehouden moet worden met
fietsers en voetgangers door hen niet op de rijbaan te laten rijden en
gevaarlijke situaties te vermijden.
Vaste wegmarkering verwijderen en vervangen door tijdelijke
wegmarkering bij werkzaamheden komt de veiligheid en doorstroming ten
goede, blijkt uit de winnende testlocatie in Brussel. Veelal wordt deze
nu slechts naast de bestaande wegmarkering aangebracht, wat in het
donker en bij slecht weer tot verwarring kan leiden.
Verkeersdruk tijdens werkzaamheden kan worden verminderd door wel de
rijstroken te versmallen, maar het aantal rijstroken juist niet te
verminderen in vergelijking met de bestaande situatie, zo bleek uit het
onderzoek.
Zie ook anwb.nl
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB