Algemene Onderwijsbond

Utrecht, 16-09-2010

Oplossen lerarentekort beste weg naar meer kwaliteit, minder leerachterstand en grote groei economie

Dronkers: veel beter onderwijs door oplossen lerarentekort

Nederlandse middelbare scholieren gaan veel beter presteren door het oplossen van het lerarentekort en vermindering van het aantal onbevoegden. Bovendien verkleint door betere leerkrachten de achterstand van allochtone scholieren fiks. Hoogleraar Jaap Dronkers komt in een onderzoek voor het Onderwijsblad tot de conclusie dat Nederland hiermee flink zou stijgen op de internationale pisa-ranglijst. Eerder concludeerde de oeso dat een stijging in deze pisascore direct leidt tot grote economische groei. AOb-voorzitter Walter Dresscher: "Leerlingen scoren het beste met genoeg goede mensen voor de klas. De economie profiteert daar ook nog eens het meeste van. Investeren loont dus."

Hoogleraar Jaap Dronkers (Universiteit Maastricht) analyseerde de leerprestaties van Nederlandse middelbare scholieren. Deze scores zijn ontleend aan het internationale pisa-onderzoek van de oeso. Hij laat in zijn berekeningen zien dat de leerprestaties op scholen met een goed gekwalificeerd docententeam veel hoger zijn dan op instellingen met een tekort, die dat opvangen met onvoldoende gekwalificeerde docenten.

Niveaustijging
Leerlingen op alle niveaus gaan met sprongen vooruit als ze les krijgen op een school met genoeg goede leraren. Bij natuurkunde en lezen scoren leerlingen meer dan 5% beter op deze internationale ranglijst. Dat is goed voor een flinke sprong omhoog. Allochtone leerlingen op havo en vwo hebben het meeste baat bij goede leraren. Het lerarentekort wordt steeds nijpender: de komende jaren verlaat meer dan de helft van de docenten het voortgezet onderwijs. Vorig jaar liet 80% van de scholen lessen verzorgen door onbevoegd personeel. In havo en vwo steeg volgens het ministerie van ocw het aantal onbevoegden van 1 op 6 naar 1 op 5.

Oplossen tekorten en onbevoegdheid loont
Met het oplossen van het lerarentekort en de aanval op de onbevoegdheid lost het Nederlands onderwijs twee problemen op: de kwaliteit van het onderwijs stijgt aantoonbaar en allochtone leerlingen lopen hun onderwijsachterstanden meer in. Het bbp groeit significant mee met zo'n niveaustijging, het rapport 'The High Cost of Low Educational Performance' van de oeso laat zien dat elk punt dat een land hoger scoort op de pisa ranglijst gelijk effect heeft op het bbp. Een stijging op deze schaal scheelt volgens de studie tientallen procenten. Daarmee is de conclusie van Dronkers interessant voor een nieuw kabinet. Dat moet het lerarentekort oplossen, onbevoegdheid voorkomen en investeren in meer en betere docenten. Dresscher: "Als we het geld dat naar onderwijs gaat rechtstreeks in de klas terecht laten komen en gericht extra investeren in meer en betere docenten, profiteert de leerling, de samenleving en de economie."

Jaap Dronkers is hoogleraar International comparative research on educational performance and social inequity bij het onderzoeksinstituut ROA van de Universiteit Maastricht. Een pdf-versie van het artikel in het Onderwijsblad vindt u in de bijlage en op www.aob.nl. Het volledige artikel 'De invloed van leerkrachten-tekort op taal- en natuurkunde kennis en vaardigheden van 15-jarige leerlingen' over de doorrekening van de Pisa-resultaten is te vinden op zijn homepage http://www.eui.eu/Personal/Dronkers/Dutch/leerkrachttekort.pdf.




Algemene Onderwijsbond