Maussen PR

Amsterdam, 16 september

Persbericht

'Zuinige' Nederlanders gaan bewust te duur op reis

Veel Nederlanders lijken geregeld 'voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten' en vooral erg goed 'op de kleintjes te letten'. Typische voorbeelden van Nederlandse zuinigheid zijn het gebruik van nachtstroom voor de wasmachine en het afwassen en hergebruiken van plastic wegwerpservies. Toch blijken Nederlanders niet altijd even prijsbewust, vooral niet als het gaat om het boeken van vakanties of reizen. ebookers.nl bestudeerde de psyche van zuinige Hollanders op het gebied van online boekingen. Het blijkt dat Nederlanders vaak het gevoel hebben dat zij teveel betalen, maar dat weerhoudt hen niet van een aankoop. Hoe kan dat?

In de afgelopen maanden volgde de boekingsite ebookers.nl nauwgezet vele internetfora en online discussies over de reiswereld. Zeer vaak gingen de discussies over de kosten van een ticket of complete vakantie. Veel mensen hebben het gevoel dat zij teveel betalen of dat zij de reis ergens anders goedkoper zouden kunnen krijgen, toch boeken mensen steeds massaler via boekingsites en nemen in hun ogen genoegen met minder dan de beste deal. ebookers.nl keek samen met psycholoog Aart van Hecke van het HR-adviesbureau Vidacto naar dit fenomeen. Van Hecke heeft de volgende mogelijke verklaring voor het on-Nederlandse gedrag: 'Bijna alle beslissingen nemen mensen via één en hetzelfde rationele beslissingsproces. Daarbij is winst maximalisatie het doel, bijvoorbeeld door de beste prijs kwaliteitsverhouding. Bij vakanties of reizen speelt emotie een veel grotere en beslissende rol, mensen wijken duidelijk van het normale beslissingsproces af, zij gaan met vakantie om een goed gevoel te kri jgen. Ellenlange prijsvergelijkingen en speurtochten langs talloze sites dragen niet bij aan hun vakantieplezier.' Verder blijken weinig mensen het inzicht te hebben om het gehele boekingsproces echt te doorzien. Zij kampen met een overload aan informatie, er zijn simpelweg zoveel aanbieders dat het lastig is om een keuze te maken welke site op welk moment het beste aanbod heeft.

Relativering om slecht gevoel te onderdrukken
Consumenten stellen zich volgens Van Hecke in eerste plaats ten doel om een positief gevoel over te houden aan de vakantieboeking: 'Mensen zijn zich er wel van bewust dat zij soms of vaak niet de beste deal hebben gesloten, maar onderdrukken dit gevoel om de vakantie niet bij voorbaat al te verpesten.' 2 Dit is vergelijkbaar met het verwerken van teleurstellingen. Wat in de praktijk op drie verschillende manieren gebeurt:


- Rationele verwerking mensen gaan op zoek naar een logische verklaring, door de complexiteit van de reisindustrie brengt dit echter weinig mogelijkheden.


- Probleemoplossend In dit geval gaan mensen met hun rotgevoel naar instanties als Kassa of Radar om hun gelijk te bewijzen tegenover aanbieders. De groep mensen die dit alternatief kiest is zeer klein.


- Emotie dempend Dit is de meest voorkomende manier van verwerking. Het probleem wordt gerelativeerd, omdat men er zelf geen invloed op heeft, of de gedupeerde zet het af tegen andere 'grotere' problemen. Hiermee drukken zij de emotie de kop in, zodat het positieve vakantiegevoel uiteindelijk overblijft.

Ebookers.nl concludeert uit de verzamelde informatie dat consumenten in Nederland alleen geholpen zijn door een transparanter boekingsproces, zodat zij verschillende aanbieders eenvoudig en eerlijk met elkaar kunnen vergelijken.



Maussen PR