Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

C&A lanceert Bio Cotton-campagne in Europa

Als de nummer één in de wereld op het gebied van de verkoop van kleding van biologisch katoen bedankt C&A zijn klanten in een groots opgezette Bio Cotton-campagne. Milieubescherming en maatschappelijke verantwoordelijkheid beginnen bij het bedrijf al aan het begin van de textielketen. Sinds vijf jaar volgt C&A een langetermijnstrategie gericht op het bevorderen en uitbreiden van de teelt van Bio Cotton.

Amsterdam, 16 september 2010 - Miljoenen klanten in Europa hebben al gekozen voor de uitgebreide mode gemaakt van Bio Cotton bij C&A. Het is dan ook geen verrassing dat C&A is uitgegroeid tot de nummer één voor kleding gemaakt van biologisch katoen. Dit blijkt uit een recente marktanalyse van de Amerikaanse organisatie Organic Exchange. Volgens het rapport heeft de modeketen zich met de verkoop van 18 miljoen stuks modeartikelen van Bio Cotton in 2009 ontwikkeld tot de grootste afnemer van katoen uit biologische teelt en geldt het bedrijf internationaal als marktleider.

Bij de aanvang van het nieuwe herfstseizoen speelt C&A in op zijn positie als marktleider met de aftrap van een grootse Bio Cotton-campagne in Europa. Deze gaat op 20 september 2010 van start.

C&A biedt mode van 100% gecertificeerd Bio Cotton in al haar merken, afdelingen en productgroepen. Sinds de start met de eerste producten van Bio Cotton in 2007 heeft C&A de volumes voortdurend vergroot. Op dit moment verkoopt het bedrijf vele miljoenen kledingstukken van Bio Cotton. Voor 2010 ligt het streefgetal rond 23 miljoen verkochte producten van 100% gecertificeerd Bio Cotton. Daarmee zal het aandeel van Bio Cotton in de totale katoencollectie van het bedrijf 10% bedragen. Mode van Bio Cotton moet als concept toegankelijk worden gemaakt voor een zo breed mogelijk publiek als serieus alternatief voor traditioneel katoen. Om die reden worden de meerkosten van de duurdere bioteelt niet doorberekend aan de consument, maar volledig door het concern zelf gedragen. Daardoor kunnen producten van Bio Cotton tegen dezelfde prijs worden aangeboden als artikelen van gewoon katoen.

De nieuwe campagne laat zien dat de biologische katoencollectie van C&A niet alleen duurzaam is, maar ook inspeelt op de nieuwste modetrends. "Als wij een blijvende verbetering willen realiseren, is de modieuze uitstraling doorslaggevend. Want alleen als onze artikelen er modern uitzien, kopen onze klanten ze", vertelt Andreas G. Seitz, lid van de Europese raad van bestuur en woordvoerder van C&A Europa. "De consumenten zijn in de ogen van C&A de eigenlijke motor voor een duurzame verandering."

Het strategische engagement van C&A voor biologisch katoen heeft tot doel de biologische teelt van katoen te bevorderen en uit te breiden. "Vijf jaar geleden zijn wij ons intensief gaan bemoeien met de teelt van biologisch katoen. In de tussentijd hebben wij vele concrete projecten opgestart. Wij hebben bewust gekozen voor een aanpak die de gehele toeleveringsketen omvat, van katoenveld tot eindproduct", licht Andreas G. Seitz toe.

Sinds 2005 is C&A lid van Organic Exchange. In de afgelopen jaren heeft C&A zich ontwikkeld van gewoon lid tot volwaardig partner. Zo hebben de Amerikaanse non-profitorganisatie en C&A samen met de Shell Foundation, die actief is op het gebied van duurzame ontwikkelingssamenwerking, de zelfstandige onderneming 'Cotton Connect S.a.r.l.' in Luxemburg opgericht. Via de dochtermaatschappij Cotton Connect India Ltd. wordt met de focus op India een compleet advies- en begeleidingsconcept opgesteld en uitgevoerd voor alle partijen die betrokken zijn bij de teelt, productie en verwerking van Bio Cotton. In direct contact met de boeren en verwerkers zelf wordt in een veelomvattend programma concrete knowhow overgedragen en voortdurend verder ontwikkeld in de onderlinge contacten. Dit gebeurt in samenwerking met tal van NGO's en instellingen die actief zijn op het gebied van duurzaamheid en fairtrade. Tot dusver hebben al 15.000 boeren uit verschillende regio's in India kunnen profiteren va n deze eerste initiatieven.

Cotton Connect is een organisatie die tot doel heeft ook andere retailers en modemerken te interesseren voor dit concept en zo een brede basis op te bouwen. Dat is nodig om van duurzame landbouw een succes te maken. Door de deelname van verschillende bedrijven uit verschillende verwerkings- en handelsfasen moet de duurzame teelt van katoen via een holistisch concept worden bevorderd. Dat betekent dat niet alleen wordt ingezet op milieubescherming en ontwikkelingssamenwerking, maar dat er ook aandacht is voor maatschappelijke projecten en mensenrechten. Dit alles moet ervoor zorgen dat het zeer geringe aandeel van Bio Cotton in de totale katoenproductie wereldwijd, op dit moment minder dan 1%, flink toeneemt. "Wij zijn wereldwijd de grootste afnemer van Bio Cotton. Dat betekent dat wij zelfs alléén al veel kunnen veranderen. Maar we kunnen nog veel meer bereiken, als we samen met andere ondernemingen één lijn trekken en zorgen voor een brede basis. Daarom hebben wij samen met de Sh ell Foundation Cotton Connect opgericht", verduidelijkt Andreas G. Seitz. Cotton Connect is een commercieel bedrijf. Dat houdt in dat het na enige tijd winst moet gaan maken. Zonder winst is het concept niet duurzaam. Het mooie van Cotton Connect is dat het alle winsten meteen weer investeert in de verdere ontwikkeling van het concept.

Biologische landbouw vraagt om maximale transparantie en controle van elke productie- en verwerkingsstap in de gehele textielketen. Andreas G. Seitz: "Wat wij willen is door wederzijdse verplichtingen en samenwerking de mensen in de katoenteeltlanden nieuwe toekomstperspectieven bieden. Voor ons modehandelaren is het een grote stap om al op teeltniveau betrokken te zijn. Maar alleen zo kunnen wij volledige transparantie scheppen en een zo groot mogelijke verantwoordelijkheid nemen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor ons geen loze kreet. Het maakt op alle niveaus deel uit van onze bedrijfsvoering en de C&A-cultuur."

Noot voor de redactie,