Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Voorgenomen besluit tot intensieve samenwerking op de AWBZ-markt Orbis Thuiszorg en Assist slaan de handen ineen

Sittard, 16 september 2010 - Orbis Thuiszorg uit Sittard en het landelijk opererende Assist hebben op 13 september jl. de intentie uitgesproken om vanaf 1 januari 2011 tot een vergaande samenwerking te komen.

De toenemende zorgvraag, de toenemende klantbehoefte en de almaar krapper wordende budgetten in de thuiszorg vragen meer dan voorheen om slimme en efficiënt georganiseerde zorg- en dienstverleningsprocessen. Op basis van ieders eigen ervaring en deskundigheid gaan Orbis Thuiszorg en Assist de uitdaging aan om kwaliteit en continuïteit van thuiszorg te waarborgen en professionele, betaalbare zorg te bieden, vanuit een financieel gezond perspectief.

Positieve ervaringen
Assist en Orbis Medisch en Zorgconcern hebben elkaar al eerder, met succes, gevonden in de joint venture Orbis Huishoudelijke Hulp. "Het efficiënte organisatiemodel van Assist en de gespecialiseerde kennis en ervaring van Orbis hebben geleid tot positieve ervaringen en goede resultaten. Deze vormen de aanleiding om ook in de AWBZ-thuiszorg intensief met Assist samen te gaan werken", aldus Roel Goffin, lid Raad van Bestuur Orbis Medisch en Zorgconcern.

Bedrijfsmatige aanpak

De samenwerking krijgt gestalte in een gezamenlijke onderneming binnen Orbis Medisch en Zorgconcern. In de komende maanden wordt onder andere verder vorm gegeven aan het gewenste organisatiemodel voor deze nieuwe organisatie. Ger Henstra, directeur Assist: "De ontwikkelingen in de thuiszorg maken in de huidige AWBZ-markt een bedrijfsmatige aanpak, met aandacht voor klantgerichtheid en kwaliteit, essentieel. Verantwoordelijkheden worden daarin laag in de organisatie gelegd, ondersteund door ICT-toepassingen en een strak georganiseerde backoffice."

Consequenties voor medewerkers en cliënten
In de komende maanden wordt uitvoerig aandacht besteed aan de eventuele consequenties voor de werkgelegenheid en de huidige formatieplaatsen. Uitgangspunt bij de zorg om de werkgelegenheid is dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Eventuele afbouw van formatie zal plaatsvinden via natuurlijk verloop en selectieve vacaturestops. Medewerkers zijn hierover op 16 september mondeling geïnformeerd. De zorg- en dienstverlening aan cliënten gaat onverminderd voort met dezelfde vertrouwde kwaliteit. Ondernemingsraad en Cliëntenraad worden intensief bij het vervolgtraject betrokken.


Noot voor de redactie,