Promovenda heeft wegwijzers door leven-lang-leren-land gemaakt

14/09/2010 10:40

Open Universiteit

Wie een leven lang wil leren moet zich een weg banen door een wirwar van mogelijkheden: opleidingen, trainingen, workshops, boeken, discussiefora, videoinstructies e.d. José Janssen, onderzoeker bij CELSTEC, heeft onderzocht hoe leven-lang-lerenden kunnen worden geholpen om die leerpaden te kiezen die aansluiten op de eigen behoeften en wensen. Op vrijdag 17 september 2010 verdedigt ze bij de Open Universiteit in Heerlen haar proefschrift getiteld Paving the Way for Lifelong Learning; facilitating competence development through a learning path specification.

Wegwijzers

Leven-lang-lerenden hebben een concrete vraag (leerdoel) en zoeken een passend leerpad. Dat kan een 'gewone' (vmbo, hbo, wo) opleiding zijn: formeel onderwijs. Maar vaker is voor hen een informeel of non-formeel leerpad meer geschikt: een korte cursus, een workshop, een documentaire, een video instructie, internetbronnen, noem maar op. Er bestaan wel instrumenten die helpen om een keuze te maken uit het formeel onderwijs (bijvoorbeeld Studiekeuze123). Maar leven-lang-lerenden willen ook kunnen kiezen uit informele en non-formele leerpaden. Janssen heeft gezocht naar een instrument dat leven-lang-lerenden geautomatiseerd ondersteunt bij het vinden, aanpassen en doorlopen van een passend leerpad. Een wegwijzer door leven-lang-lerenland.

Advies

Janssen heeft twee technologische oplossingen uitgewerkt en getest. De eerste is een adviessysteem. Dit systeem kijkt naar de keuzen die lerenden in het verleden hebben gemaakt en geeft op basis daarvan een advies aan mensen die nu voor dezelfde keuze staan. Het experiment laat zien dat een dergelijk advies bijdraagt aan een effectiever leerproces binnen de cursus (het leerpad).

De tweede is een leerpadspecificatie. Daarin wordt zowel de inhoud als de structuur van alle mogelijke leerpaden beschreven. Dit maakt het eenvoudiger om leerpaden te vergelijken en te selecteren, het wordt mogelijk om ondersteuning bij het kiezen van activiteiten te automatiseren en het wordt gemakkelijker om leerpaden aan te passen, rekening houdend met eerder verworven competenties. Het model is in drie studies uitgetest en tussentijds verbeterd.

José Janssen (Horst, 1964) verdedigt haar proefschrift vrijdag 17 september 2010 om 16.00 uur in gebouw Pretoria van de Open Universiteit te Heerlen. Promotor is prof. dr. Rob Koper, co-promotor is dr. Adriana Berlanga (beide werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies van de Open Universiteit).





http://www.ou.nl