ProRail
Persbericht
17-09-2010
ProRail en NS maken het spoor winterklaar
ProRail en NS bereiden zich intensief voor op het winterklaar maken van
het spoor. Daarom wordt 95 miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen om
de treinreizigers ook bij winterweer goed van dienst te zijn.
2300 wisselverwarmers gerenoveerd en vernieuwdÂ
ProRail pleegt groot onderhoud aan de verwarming van ruim 2300
wissels,die cruciaal zijn voor een ongestoorde treinenloop.
Verwarmingsinstallaties zijn geheel gerenoveerd of vervangen. Het
betreft vooral wissels op cruciale knooppunten voor personenvervoer en
belangrijk goederenvervoer. Ook de wissels naar de belangrijkste
werkplaatsen en opstelterreinen worden van verwarming voorzien, zodat
deze locaties goed bereikbaar blijven voor treinen en voor bijsturing
van de treindienst. In totaal investeert ProRail 45 miljoen euro in het
winterhard maken van het spoor.
1500 rijtuigen winterbestendig gemaakt
NS maakt voor 10 miljoen euro 1500 treinen beter bestand tegen sneeuw
en ijs. 670 Intercitydubbeldekkers krijgen filters om het binnendringen
van stuifsneeuw in de elektrische installaties te voorkomen. Bij 700
treinen van andere typen worden kwetsbare delen van de elektrische
installatie vervangen of beter beschermd tegen ijsvorming onder de
trein. De oudste Intercitydubbeldekkers gaan zeer grondig onder het
mes: voor 40 miljoen euro wordt de gehele elektrische installatie
vervangen door nieuwe, sneeuwbestendige techniek. Deze operatie duurt
tot 2012.
Eigen weerbureau
Vanaf 8 oktober is er een eigen weerbureau voor de spoorsector binnen
het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), naar het voorbeeld van
het weerbureau van de Zwitserse Spoorwegen. Hiervoor wordt samen met
Meteo Consult de meteorologische kennis gemobiliseerd ten behoeve van
weersverwachtingen met expliciete risicofactoren voor het spoorsysteem.
Zo kunnen NS en ProRail sneller en gerichter inspelen op
meteorologische ontwikkelingen.
Honderden extra mensen
Om snel in te kunnen spelen op de behoefte aan méér menskracht,
bijvoorbeeld door de voorspellingen van het weerbureau, worden de
aantallen en de paraatheid van medewerkers bij NS, ProRail en
aannemersbedrijven vergroot. Honderden extra mensen zijn snel inzetbaar
om sneeuw en ijs te lijf te gaan of om storingen te verhelpen.
Speciale dienstregeling voor extreem weer ligt klaar
Mochten de winterse omstandigheden zo extreem worden dat de reguliere
dienstregeling ondanks alle genomen voorzorgsmaatregelen niet
uitvoerbaar is, dan liggen er speciale dienstregelingen klaar die
ervoor zorgen dat reizigers ondanks het barre weer toch hun bestemming
kunnen bereiken. Dit geldt ook voor de bijbehorende reisinformatie.
[s?pers.persberichten.actueel.landelijk.prorailennsmakenhetspoorwinterk
laar&category=Landelijk]