NIBUD Persbericht

Nibud: Consument hoeft geen financieel expert te zijn

17 september 2010

De meeste consumenten gaan bij het afsluiten van een schade- of levensverzekering naar een financieel adviseur. Omdat financieel advies voor veel consumenten noodzakelijk is, benadrukt het Nibud het belang van advies op maat. Financiële basiskennis is volgens het instituut noodzakelijk, maar de consument hoeft geen inhoudelijk expert te zijn. Het advies van de adviseur moet daarom passen bij de kennis van de klant. Dit adviseert het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) in het onderzoek Hoe zoekt een consument een financieel advies, dat uitgevoerd is in opdracht van Adfiz, branchevereniging van onafhankelijke financiële intermediairs.

Kennis en kunde zowel bij adviseur als klant

Hoewel betere financiële educatie kan helpen om de kennisachterstand van de consument ten opzichte van de aanbieder te verkleinen, vindt het Nibud het niet nodig dat consumenten financieel experts worden. Daarom zal een financieel adviseur voor veel mensen noodzakelijk blijven. Zij kunnen advies geven bij eenmalige beslissingen, zoals het kiezen voor een levensverzekering, en bekijken of een bepaald product in het uitgavenpatroon van de consument past. Kwetsbare groepen hebben financieel advies het hardst nodig. Het Nibud vindt het van belang dat de consument op maat gesneden advies krijgt van een financieel adviseur. Het is de verantwoordelijkheid van de consument om goed voorbereid naar de adviseur te gaan om zo de goede vragen te kunnen stellen.

Consument vindt het niet nodig product te begrijpen

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het van weinig belang vinden te snappen hoe een financieel product in elkaar zit. Belangrijker vinden zij te weten wat het effect van het product is. Bij levensverzekeringen willen zij weten of het product binnen hun financiële planning past. Bij schadeverzekeringen willen ze weten waar ze aan toe zijn met betrekking tot de dekking en de afwikkeling van schade. Nibud raadt adviseurs dan ook aan om in adviestrajecten meer aandacht te besteden aan wat het aanschaffen van een financieel product voor gevolgen heeft voor de consument. Technische aspecten van het product kunnen dan minder belicht worden.

Betalingswijze

Bij het kiezen voor een bepaalde adviseur, let de consument op de mogelijkheid om uit verschillende producten en aanbieders te kunnen kiezen. Ook is de betalingswijze van het advies van groot belang in de keuze voor een adviseur. Uit het onderzoek blijkt dat een grote groep consumenten voorkeur geeft aan betalen via een provisiesysteem. Bij het provisiesysteem wordt de adviseur niet rechtstreeks betaald, maar ontvangt hij een provisie van de bank of verzekeraar waar de verzekering wordt afgesloten.

Het Nibud ziet een groot risico in het mogelijk verdwijnen van dit systeem. De kans dat door kwetsbare groepen (zoals huishoudens met een lager inkomen en/of lager opgeleiden) afgezien wordt van onafhankelijk advies is groot. Zij zullen dan meer afgaan op het advies van vrienden en kennissen en zullen zo geen volwaardig financieel advies meer krijgen.
Mocht het provisiesysteem verdwijnen, dan wil dat volgens het Nibud niet zeggen dat er geen alternatieve beloningssystemen ontwikkeld kunnen worden. Consumenten met hogere inkomens en / of een hogere opleiding hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor het betalen van een adviseur door middel van een uurtarief.

90% naar adviseur voor afsluiten levensverzekering

De meeste mensen gaan naar een professioneel adviseur om een verzekering af te sluiten. Bij schadeverzekeringen doet zon 60 procent dat, bij levensverzekeringen bijna 90 procent. De helft van deze consumenten schakelt een onafhankelijk tussenpersoon / intermediair in bij het afsluiten. De andere helft sluit de verzekering af bij een adviseur die verbonden is aan een bank of een verzekeraar.

Achtergronden bij het onderzoek

Het onderzoek Hoe zoekt de consument een financieel advies is uitgevoerd middels een enquête, die van 24 tot en met 28 maart 2010 aan de respondenten is voorgelegd. De respondenten zijn afkomstig uit het online panel Opinieland van Survey Sampling International (SSI). In totaal hebben aan dit onderzoek 1110 personen tussen de 21 en 65 jaar deelgenomen, die ofwel de afgelopen twee jaar een schade- of levensverzekering hebben afgesloten of van plan zijn dit binnen twee jaar te doen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Adfiz, branchevereniging van onafhankelijke financiële intermediairs.

Download het onderzoeksrapport 'Hoe zoekt de consument financieel advies' (pdf)
Zie het origineel