Nibud: Consument hoeft geen financieel expert te zijn
17 september 2010
De meeste consumenten gaan bij het afsluiten van een schade- of
levensverzekering naar een financieel adviseur. Omdat financieel advies
voor veel consumenten noodzakelijk is, benadrukt het Nibud het belang
van advies op maat. Financiële basiskennis is volgens het instituut
noodzakelijk, maar de consument hoeft geen inhoudelijk expert te zijn.
Het advies van de adviseur moet daarom passen bij de kennis van de
klant. Dit adviseert het Nibud (Nationaal Instituut voor
Budgetvoorlichting) in het onderzoek Hoe zoekt een consument een
financieel advies, dat uitgevoerd is in opdracht van Adfiz,
branchevereniging van onafhankelijke financiële intermediairs.
Kennis en kunde zowel bij adviseur als klant
Hoewel betere financiële educatie kan helpen om de kennisachterstand
van de consument ten opzichte van de aanbieder te verkleinen, vindt
het Nibud het niet nodig dat consumenten financieel experts worden.
Daarom zal een financieel adviseur voor veel mensen noodzakelijk
blijven. Zij kunnen advies geven bij eenmalige beslissingen, zoals het
kiezen voor een levensverzekering, en bekijken of een bepaald product
in het uitgavenpatroon van de consument past. Kwetsbare groepen hebben
financieel advies het hardst nodig. Het Nibud vindt het van belang dat
de consument op maat gesneden advies krijgt van een financieel
adviseur. Het is de verantwoordelijkheid van de consument om goed
voorbereid naar de adviseur te gaan om zo de goede vragen te kunnen
stellen.
Consument vindt het niet nodig product te begrijpen
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het van weinig belang vinden
te snappen hoe een financieel product in elkaar zit. Belangrijker
vinden zij te weten wat het effect van het product is. Bij
levensverzekeringen willen zij weten of het product binnen hun
financiële planning past. Bij schadeverzekeringen willen ze weten waar
ze aan toe zijn met betrekking tot de dekking en de afwikkeling van
schade. Nibud raadt adviseurs dan ook aan om in adviestrajecten meer
aandacht te besteden aan wat het aanschaffen van een financieel product
voor gevolgen heeft voor de consument. Technische aspecten van het
product kunnen dan minder belicht worden.
Betalingswijze
Bij het kiezen voor een bepaalde adviseur, let de consument op de
mogelijkheid om uit verschillende producten en aanbieders te kunnen
kiezen. Ook is de betalingswijze van het advies van groot belang in de
keuze voor een adviseur. Uit het onderzoek blijkt dat een grote groep
consumenten voorkeur geeft aan betalen via een provisiesysteem. Bij het
provisiesysteem wordt de adviseur niet rechtstreeks betaald, maar
ontvangt hij een provisie van de bank of verzekeraar waar de
verzekering wordt afgesloten.
Het Nibud ziet een groot risico in het mogelijk verdwijnen van dit
systeem. De kans dat door kwetsbare groepen (zoals huishoudens met een
lager inkomen en/of lager opgeleiden) afgezien wordt van onafhankelijk
advies is groot. Zij zullen dan meer afgaan op het advies van vrienden
en kennissen en zullen zo geen volwaardig financieel advies meer
krijgen.
Mocht het provisiesysteem verdwijnen, dan wil dat volgens het Nibud
niet zeggen dat er geen alternatieve beloningssystemen ontwikkeld
kunnen worden. Consumenten met hogere inkomens en / of een hogere
opleiding hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor het betalen van een
adviseur door middel van een uurtarief.
90% naar adviseur voor afsluiten levensverzekering
De meeste mensen gaan naar een professioneel adviseur om een
verzekering af te sluiten. Bij schadeverzekeringen doet zon 60 procent
dat, bij levensverzekeringen bijna 90 procent. De helft van deze
consumenten schakelt een onafhankelijk tussenpersoon / intermediair in
bij het afsluiten. De andere helft sluit de verzekering af bij een
adviseur die verbonden is aan een bank of een verzekeraar.
Achtergronden bij het onderzoek
Het onderzoek Hoe zoekt de consument een financieel advies is
uitgevoerd middels een enquête, die van 24 tot en met 28 maart 2010 aan
de respondenten is voorgelegd. De respondenten zijn afkomstig uit het
online panel Opinieland van Survey Sampling International (SSI). In
totaal hebben aan dit onderzoek 1110 personen tussen de 21 en 65 jaar
deelgenomen, die ofwel de afgelopen twee jaar een schade- of
levensverzekering hebben afgesloten of van plan zijn dit binnen twee
jaar te doen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Adfiz,
branchevereniging van onafhankelijke financiële intermediairs.
Download het onderzoeksrapport 'Hoe zoekt de consument financieel
advies' (pdf)
Zie het origineel
NIBUD Persbericht