Gemeente Nuth


Retailstructuurvisie Parkstad Limburg (2010-2020)

Retail Parkstad: Ruimte voor dynamiek op minder meters

Handhaaf de huidige structuur van de detailhandel in Parkstad Limburg, maar maak een duidelijker prioritering; stimuleer meer onderscheidend vermogen
tussen de winkelcentra in de regio; stem de omvang van het winkeloppervlak komende jaren af op de verwachtebevolkingsdaling. En neem bij dit alles het koopmotief van consumenten meer dan voorheenals leidraad. Dat zijn op hoofdlijnen de belangrijkste conclusies van de concept-Retailstructuurvisie 2010-2020 die stadsregio Parkstad Limburg in overleg met de retailsector heeft ontwikkeld. Het plan ligt van 16 september tot en met 27 oktober 2010 ter inspraak voor.

Meer onderscheidend

In Parkstad Limburg is op dit moment 72% van het totaal aan winkelvloer geconcentreerd in 15 winkelcentra; 8% bevindt zich in 24 kleinere winkelcentra en 20% is op verspreide ongeplande locaties. Deze hoofdstructuur is een goede basis voor een gezonde retailontwikkeling in de regio. Maar dan moet er wel een duidelijker onderscheid komen tussen de verschillende winkelcentra. Daarbij moeten Heerlen-centrum, de Woonboulevard en het Parkstad Limburg stadion nog meeruitgroeien tot de iconen voor de regio. Via âsatellietcentraâ in Kerkrade, Landgraaf, Brunssum en Hoensbroek, is er in de wijk-, buurt- en dorpscentra dan nog ruimte voor vooral lokale detailhandel. In de kleinste kernen moet een bundeling van winkels, samen met
sociaal-maatschappelijkevoorzieningen (medische voorzieningen, bibliotheken e.d.) de levensvatbaarheid van winkels garanderen.

Minder oppervlak

Op dit moment staat circa 14% van de beschikbare winkelruimte in Parkstad leeg. De Retailstructuurvisie stelt maatregelen voor om dit terug te brengen tot de acceptabele en gebruikelijke leegstand van zoân 5%. De ingezette bevolkingsdaling zorgt er daarbij voor dat er extra vloeroppervlak moet verdwijnen. In totaal moet de komende tien jaar zoân 110.000 m2 winkelruimte uit de markt gehaald worden. Dit kan voor een belangrijk deel gebeuren door de zogenoemde ongeplande winkelontwikkeling (nu zoân 104.000 m2 in de regio) uit de markt te halen. Gemeenten kunnen vooral op dat gebied invloed uitoefenen via aanpassing van hun bestemmingsplannen. Op basis van de concept-visie en de binnengekomen inspraakreacties zal de Parkstadraad volgens planning eind dit jaar de definitieve Retailstructuurvisie vaststellen. Vervolgens is het aan de acht Parkstadgemeenten om het vastgestelde beleid vast te leggen in bestemmingsplannen.De overheid geeft met deze structuurvisie de gewenste richting aan. Feitelijke invulling is aan de markt. Om die gewenste invulling te stimuleren onderneemt Parkstad diverse acties.
Zo komt er een âNieuw voor Oudâ regeling waarbij ontwikkelaars van nieuw winkeloppervlak verplicht worden âoude metersâ uit de markt te nemen. Tevens wordt de haalbaarheid onderzocht van een saneringsfonds.Ook wil de stadsregio een structureel overleg opzetten met de retailsector en devastgoedontwikkelaars. Daarin kunnen partijen elkaar informeren over nieuwe ontwikkelingen en monitoren hoe de gewenste herstructurering in de praktijk vorm krijgt.

Â

Â

Start inspraak Retailstructuurvisie 2010-2020