Provincie Overijssel

Onderzoek naar inrichting combinatiealternatief afgerond

17 september 2010

De exacte inrichting en ligging van de N 340 krijgt steeds meer vorm. De afgelopen zeven maanden zijn de effecten van de twee hoofdinrichtingsvarianten van het combinatiealternatief op het landschap en de leefomgeving in kaart gebracht.

De resultaten van het onderzoek naar onder andere de milieueffecten zijn beschreven in de Planstudie BesluitMER. In deze studie geven Gedeputeerde Staten ook hun voorkeursalternatief voor de inrichting van de N 340/N48 aan. Het voorkeursalternatief is samengesteld uit verschillende onderdelen van de twee hoofdvarianten. Bij deze nieuwsbrief is een tekening gevoegd van het voorkeursalternatief. Dit ontwerp werken wij de komende maanden tot in detail uit in het provinciaal inpassingsplan (provinciaal bestemmingsplan), zodat u naast de exacte ligging van de weg en inrichting van de ongelijkvloerse kruisingen en aansluitingen ook weet waar afwateringssloten, bushaltes en vangrails e.d. geplaatst worden.

Provinciale Staten aan zet

Voordat u op de Planstudie BesluitMER en het voorontwerp provinciaal inpassingsplan kunt reageren, zijn eerst Provinciale Staten (PS) aan zet. De provinciale volksvertegenwoordigers moeten volgens de Wet eerst beoordelen of de Planstudie BesluitMER voldoet aan de richtlijnen voor het Milieueffectrapport die zij in juni 2008 hebben vastgesteld. PS kijken of het onderzoek goed is uitgevoerd, maar geven nog geen oordeel over het voorkeursalternatief. Hierover kunt u begin 2011 uw mening laten horen. Provinciale Staten bespreken het voorstel van Gedeputeerde Staten op woensdag 3 november aanstaande.

Inspraak begin 2011

Nadat Provinciale Staten de Planstudie BesluitMER `aanvaarden' en het provinciaal inpassingsplan gereed is, organiseren Gedeputeerde Staten een officiële inspraak- en adviesronde. Begin 2011 kunt u, en andere organisaties en belangstellenden reageren op de Planstudie BesluitMER en het voorontwerp provinciaal inpassingsplan (provinciaal bestemmingsplan). Over de terinzagelegging van de stukken, exacte data en tijdstippen informeren wij u in een volgende nieuwsbrief. Gedeputeerde Staten beoordelen daarna alle reacties en passen waar nodig het voorkeursalternatief aan. Vervolgens gaan de plannen medio 2011 opnieuw ter inzage in de vorm van een ontwerp provinciaal inpassingsplan. U heeft dan wederom de mogelijkheid om uw reactie te geven. In die fase heet uw reactie dan een zienswijze. Op grond van die zienswijzen kunnen de plannen nogmaals aangepast worden voordat ze eind 2011 worden voorgelegd aan Provinciale Staten voor een definitief besluit.

Gebiedsontwikkeling Vechtcorridor

In het Structuurplan van de gemeente Zwolle is het gebied tussen Hessenpoort en de Vecht, de Vechtcorridor, aangewezen als een gebied dat heringericht moet worden. De verlegging van de N 340 in dit gebied biedt kansen voor de Vechtcorridor. Tussen de nieuwe N 340 en het huidige Hessenpoort kan het bedrijventerrein nog uitbreiden met circa 12 hectare. Het gebied tussen de Vecht en de nieuwe N 340 kan groener worden ingericht met extra recreatiemogelijkheden. Het beeldenpark Anningahof wordt door het voorkeursalternatief doorsneden. De gemeente Zwolle gaat in overleg met de Anningahof en de provincie om een nieuwe plek voor het beeldenpark te vinden in de Vechtcorridor.