Onderzoek naar inrichting combinatiealternatief afgerond
17 september 2010
De exacte inrichting en ligging van de N 340 krijgt steeds meer vorm.
De afgelopen zeven maanden zijn de effecten van de twee
hoofdinrichtingsvarianten van het combinatiealternatief op het
landschap en de leefomgeving in kaart gebracht.
De resultaten van het onderzoek naar onder andere de milieueffecten
zijn beschreven in de Planstudie BesluitMER. In deze studie geven
Gedeputeerde Staten ook hun voorkeursalternatief voor de inrichting van
de N 340/N48 aan. Het voorkeursalternatief is samengesteld uit
verschillende onderdelen van de twee hoofdvarianten. Bij deze
nieuwsbrief is een tekening gevoegd van het voorkeursalternatief. Dit
ontwerp werken wij de komende maanden tot in detail uit in het
provinciaal inpassingsplan (provinciaal bestemmingsplan), zodat u naast
de exacte ligging van de weg en inrichting van de ongelijkvloerse
kruisingen en aansluitingen ook weet waar afwateringssloten, bushaltes
en vangrails e.d. geplaatst worden.
Provinciale Staten aan zet
Voordat u op de Planstudie BesluitMER en het voorontwerp provinciaal
inpassingsplan kunt reageren, zijn eerst Provinciale Staten (PS) aan
zet. De provinciale volksvertegenwoordigers moeten volgens de Wet eerst
beoordelen of de Planstudie BesluitMER voldoet aan de richtlijnen voor
het Milieueffectrapport die zij in juni 2008 hebben vastgesteld. PS
kijken of het onderzoek goed is uitgevoerd, maar geven nog geen oordeel
over het voorkeursalternatief. Hierover kunt u begin 2011 uw mening
laten horen. Provinciale Staten bespreken het voorstel van Gedeputeerde
Staten op woensdag 3 november aanstaande.
Inspraak begin 2011
Nadat Provinciale Staten de Planstudie BesluitMER `aanvaarden' en het
provinciaal inpassingsplan gereed is, organiseren Gedeputeerde Staten
een officiële inspraak- en adviesronde. Begin 2011 kunt u, en andere
organisaties en belangstellenden reageren op de Planstudie BesluitMER
en het voorontwerp provinciaal inpassingsplan (provinciaal
bestemmingsplan). Over de terinzagelegging van de stukken, exacte data
en tijdstippen informeren wij u in een volgende nieuwsbrief.
Gedeputeerde Staten beoordelen daarna alle reacties en passen waar
nodig het voorkeursalternatief aan. Vervolgens gaan de plannen medio
2011 opnieuw ter inzage in de vorm van een ontwerp provinciaal
inpassingsplan. U heeft dan wederom de mogelijkheid om uw reactie te
geven. In die fase heet uw reactie dan een zienswijze. Op grond van die
zienswijzen kunnen de plannen nogmaals aangepast worden voordat ze eind
2011 worden voorgelegd aan Provinciale Staten voor een definitief
besluit.
Gebiedsontwikkeling Vechtcorridor
In het Structuurplan van de gemeente Zwolle is het gebied tussen
Hessenpoort en de Vecht, de Vechtcorridor, aangewezen als een gebied
dat heringericht moet worden. De verlegging van de N 340 in dit gebied
biedt kansen voor de Vechtcorridor. Tussen de nieuwe N 340 en het
huidige Hessenpoort kan het bedrijventerrein nog uitbreiden met circa
12 hectare. Het gebied tussen de Vecht en de nieuwe N 340 kan groener
worden ingericht met extra recreatiemogelijkheden. Het beeldenpark
Anningahof wordt door het voorkeursalternatief doorsneden. De gemeente
Zwolle gaat in overleg met de Anningahof en de provincie om een nieuwe
plek voor het beeldenpark te vinden in de Vechtcorridor.
Provincie Overijssel