Vlaamse Overheid
Deurne (Antwerpen): 1 maand ernstige verkeershinder op R1 en E313/E34
richting Hasselt
Geluidsschermen op E313/E34 in Deurne (Antwerpen): 1 maand ernstige
verkeershinder op R1 en E313/E34 richting Hasselt
Vlaamse overheid
woensdag 18 augustus 2010
Op vrijdag 17 september 2010 start het Agentschap Wegen en Verkeer
vanaf 22 uur met de plaatsing van geluidsschermen naast de E313/E34
(A13) richting Hasselt ter hoogte van de Vaartweg in Deurne
(Antwerpen). Het verkeer moet er over versmalde rijstroken en er geldt
een snelheidsbeperking van 70 km/uur. Om geen onnodige geluidshinder te
veroorzaken worden de werken, met uitzondering van de eerste nacht,
overdag uitgevoerd. De werken zullen ongeveer een maand in beslag
nemen. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht ernstige hinder op de
Antwerpse Ring en op de E313/E34 richting Hasselt.
Groene geluidsschermen
Omdat bij geluidsmetingen de grenswaarde van 80 dBa bereikt werd,
worden het ontwerp en de plaatsing van de geluidsschermen volledig door
het Agentschap Wegen en Verkeer gefinancierd.
De schermen, in verschillende tinten groen, zijn 6 meter hoog en zullen
een totale lengte hebben van 1 kilometer. In eerste instantie worden er
twee afzonderlijke schermen geplaatst. In een later stadium, nadat ter
hoogte van de onderbruggen de bouw van bijzondere constructies werd
voltooid, wordt dit uitgebreid en aangevuld tot 1 geheel. Een
illustratie van de geluidsschermen is toegevoegd in bijlage.
De plaatsing van een geluidsscherm heeft tot doel een geluidsreductie
te realiseren van ongeveer 10 dB(A). Dit is fysisch 10 x minder geluid
maar wordt door de mens als een halvering ervaren. Een geluidsscherm is
het meest effectief als het dicht bij de bron van het lawaai wordt
geplaatst én dicht bij diegene die hinder van het geluid ondervindt.
Aan beide voorwaarden werd in dit geval voldaan. Meer info over de
werking van een geluidsscherm vindt u in bijlage.
Enkel schermen nabij bewoning
De geluidsschermen worden geplaatst ter hoogte van de Vaartweg, om de
bewoners daar te ontlasten van geluidshinder. Aan de kant van het
Rivierenhof worden geen schermen geplaatst omdat daar weinig tot geen
bebouwing is vlakbij de snelweg. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil
geenszins de indruk wekken dat een geluidsreductie op die locatie niet
wenselijk zou zijn, maar er wordt voorrang gegeven aan locaties met
bewoning. Het investeringsbeleid van de Vlaamse overheid stoelt zich
namelijk op de vermindering van geluidsoverlast voor bewoners. Bij
dergelijke investeringen blijven de noden voorlopig immers groter dan
de middelen.
Verkeerssituatie
Tijdens de werken moet het verkeer op de E313/E34 richting Hasselt over
versmalde rijstroken vanaf de Antwerpse Ring tot aan de afrit
Wommelgem.
De oprit naar de E313/E34 op de Antwerpse Singel ter hoogte van de
Turnhoutsepoort (N12) wordt afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via
de Singel (R10) en kan de snelweg via oprit Borgerhout ter hoogte van
de Luitenant Lippenslaan (N184). De oprit op de Singel zal enkel
gebruikt kunnen worden door bussen van De Lijn. Hier zal de politie
zeer streng op controleren. Om niet-gewenst autoverkeer op de oprit
tegen te gaan wordt in het wegdek tijdelijk een bussluis aangelegd. De
bussluis wordt, als hindernis waar normale personenwagens niet over
kunnen rijden, duidelijk aangegeven door middel van signalisatie (zie
afbeelding)
verkeersbord bussluis
De veiligheid van de wegenarbeiders en de weggebruikers is een
prioriteit. Daarom vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer met aandrang
aan de automobilisten om de snelheidsbeperking van 70 km/u te
respecteren.