BRU opnieuw in de fout bij aanschaf bussen


Wijk C Komitee vraagt ministers in te grijpen

UTRECHT, 20100917 -- Onlangs is de termijn gesloten waarop OV-maatschappijen konden inschrijven op de concessie voor het OV in de regio Utrecht die eind 2011 zal ingaan. Het Wijk C-Komitee heeft het bestek voor de verlening van de concessie dat door de BRU is opgesteld doorgenomen. De BRU blijkt de meeste waarde te hechten aan de financiële condities die de inschrijvende partijen aanbieden. Voor bewoners die langs drukke busroutes wonen is de kwaliteit van de nieuw aan te schaffen bussen van het grootste belang.

Echter naar nu blijkt, garanderen de door het BRU gestelde normen niet dat de luchtkwaliteit langs de busroutes zal voldoen aan de, door de Europese Unie, gestelde eis van maximaal 40 microgram per m3 in 2015. Vanwege de hoge NO2 emissie van de regiobussen had de gemeente Utrecht aan TNO opdracht gegeven om te berekenen wat de emissie eisen voor de nieuwe stadsbussen moesten worden. De in het bestek genoemde eisen voldoen daar in het geheel niet aan. In de berekeningen voor de luchtkwaliteit in het kader van het NSL, de zgn saneringstool, heeft de gemeente Utrecht voor het jaar 2015 een emissie van 0,82 gram NO2 per km voor bussen gebruikt. Volgens het bestek van de BRU mag de emissie veel hoger liggen.

Langs en door Wijk C rijden dagelijks 2600 stads- en streekbussen. Als dit bestek ongewijzigd blijft zal in 2015 (na afloop van de derogatietermijn) niet alleen in Wijk C, maar ook op diverse andere plaatsen in Utrecht, niet aan de Europese luchtkwaliteitsnormen t.a.v. NO2 worden voldaan.

Omdat haast geboden is, de inschrijvingstermijn is immers al gesloten , heeft het Wijk C-Komitee zich direct tot de ministeries van VROM en VenW gewend om in te breken in de aanbestedingsprocedure voor de verlening van de OV concessie.


Bijlage: brief aan ministers Huizinga en Eurlings

Voor achtergrondinformatie en achtergronddocumenten zie:
www.utrechtanders.nl

Wijk C Komitee





Ingezonden persbericht