Ingezonden persbericht


Persbericht de Appel arts centre

23 augustus 2010

Emi ly Wa rdi ll " win do ws br oke n, br eak , bro ke tog eth er " 18 sep te mbe r ­ 28 no vem be r 2 01 0

Opening vrijdag 17 september, vanaf 18.00 u. Solotentoonstelling

De Appel presenteert de eerste omvangrijke overzichtstentoonstelling van de Britse kunstenaar Emily Wardill (1977), een presentatie die vertrekt vanuit een dialoog met de Britse kunstenaar/curator Ian White (1971). Wardills films worden omschreven als `briljante cinematografische labyrinten, visueel indrukwekkend, speels maar indringend.' Voor elke film maakt Wardill gebruik van een ander stijlregister en ze benadrukt hiermee dat vorm (en niet alleen inhoud) een onbetwiste drager van betekenis is. De films laten zien hoe beelden kunnen functioneren, en tonen daarbij steeds weer het enigmatische karakter van het beeld. Wardill laat zich onder meer inspireren door tal van historische en tekstuele bronnen, zoals de geschriften van de negentiende-eeuwse criticus John Ruskin en de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche, maar ook door de geschiedenis van het underground theater en bepaalde psychoanalytische casestudies. Wardill stelt fundamentele vragen over perceptie en representatie, de relatie tussen politiek en taalgebruik/linguïstiek en de mysteries en mechanismen van de (talige) menselijke communicatie. Geluid en muziek zijn een integraal onderdeel van dit onderzoek en de soundtracks van haar films zijn net zo ingenieus en complex als het visuele gedeelte. De tentoonstelling bevat zes 16 mm films en een videoprojectie. Zo is `The Diamond (Descartes Daughter)' (2008, 16mm, 10') geïnspireerd door een mythe rondom de Franse filosoof René Descartes. De geestelijk vader van het Rationalisme zou een mechanisch apparaat hebben ontwikkeld dat zijn overleden dochter moest vervangen en dat tijdens een storm gedurende zijn finale overtocht naar Zweden door bijgelovige matrozen overboord werd gegooid. In Wardills film wordt de kijker naar een droomachtige setting gevoerd, een verduisterde ruimte waar een meisje speelt met een Nintendo Wii. Ze draagt een pak dat doet denken aan de kostuums van Étienne Jules Marey, de vader van de chronofotografie, en wordt omgeven door gr oen licht. De scène lijkt hierdoor een `her-creatie' van een niet nader genoemde film waarin een diamant wordt beschermd door laserlicht. De voice-over van de film is gefragmenteerd, zoals licht dat door een prisma valt, en voert een gespannen interactie met de ambigue beelden.

De tentoonstelling omvat eveneens Wardills recente ­ door o.a. Showroom in Londen en de Appel gecoproduceerde ­ "Game Keepers without Game" (2009, 72'). Deze als melodrama vormgegeven film is formeel geïnspireerd door het toneelstuk La vida es sueño (Het leven is een droom) van de zeventiende-eeuwse Spaanse dramaturg Pedro Calderón de la Barca. Het laat de moeizame terugkeer zien van een kind dat uit huis verbannen is, een van de elementen in de plot van Barca's filosofische drama dat door Wardill vertaald wordt naar een hedendaagse Britse context. Scènes worden gespeeld tegen een blanco achtergrond en afgewisseld met stills van diverse objecten die het midden houden tussen statussymbolen, forensisch bewijsmateriaal en rekwisieten. Aan het begin, in het midden en aan het einde van de tentoonstelling voeren Wardill en White drie publieke gesprekken over formele en inhoudelijke thema's in deze solopresentatie. In deze `triptiek' worden aan de hand van drie titels ­ "The Object", "T he Window" en "The Theatre" ­ verschillende `routes' voorgesteld die als leidraad kunnen dienen voor het bekijken en interpreteren van de tentoonstelling. Deze structuur vormt tevens de ruggengraat van de begeleidende publicatie "We are behind", een boek dat wordt uitgegeven door de Appel arts centre in samenwerking met uitgeverij Book Works in Londen. Emi ly Wa rdi ll (Rugby, UK, 1977) is een filmmaker die woont en werkt in Londen. Ze heeft in de UK en wereldwijd tentoongesteld, o.a. in The Showroom, Londen (2009) the ICA, Londen (2008), Fortescue Avenue / Jonathan Viner, Londen (2005, 2006), STANDARD (OSLO) (2008) en nam deel aan het performance event `The Feast Against Nature', in het PS1 Contemporary Art Centre, New York (2004). Werk van Wardill is eveneens getoond in Tate Britain, Film Festival Oberhausen, Whitechapel Art Gallery, Witte de With, het Londen en New York Film Festival, MOCA Miami en zal eind 2010 te zien zijn bij The British Art Show en MIT List. Ian Wh it e (Lo nden, UK, 1971) is een kunstenaar, curator en schrijver die woont en werkt in Berlijn en Londen. In zijn functie van Adjunct Film Curator bij de Whitechapel Gallery in Londen is hij gespecialiseerd in kunstenaarsfilms en ­video's. Hij was curator van het "Kinomuseum" (2007) en "Whose History?" (2008) voor het Oberhausen International Short Film Festival en associate curator van "The Secret Public: The last days of the British underground 1978-1988", Kunstverein Munich plus tour, 2006. Zijn meest recente solotentoonstelling, een serie performances, vond plaats bij de daadgalerie, Berlijn, juli 2010. Hij is tevens facilitator bij het LUX Associate Artists Programme.

Eve nts i n h et k ade r van d e t en too nst el lin g: zon dag 1 9 s ep te mbe r 16 u. Lezing "The Object" en boekpresentatie "We are behind" door Emily Wardill & Ian White zon dag 2 4 o kt ob er 15 u. Gratis rondleiding; 16 u. Lezing "The Window" door Emily Wardill & Ian White zon dag 2 1 n ov em ber 15 u. De Zondagsschool: een beeld uit de tentoonstelling wordt aan 'close reading' onderworpen door Jacob Korczynski; 16 u. Lezing "The Theatre" door Emily Wardill & Ian White zon dag 2 8 n ov em ber 15 u. Gratis rondleiding Reserveringen: reservation@deappel.nl.(Toegang voor de lezingen EU 3 plus een tentoonstellingsticket)




Ingezonden persbericht