Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Datum
9 september 2010

Onderwerp
Universiteit Utrecht onderzoekt imago Veenendaal

Buren houden Veenendaal spiegel voor

Op 17 september starten 30 onderzoekers van de Universiteit Utrecht een onderzoek naar het imago van Veenendaal in de regio. Aan inwoners van onder meer Rhenen, Ede, Amersfoort en Wageningen wordt gevraagd wat zij van Veenendaal vinden. Als dank daarvoor krijgen ze gratis toegangskaarten voor het zwembad van Veenendaal. Opdrachtgever voor dit onderzoek is Promotie Veenendaal, de stichting die is opgericht om de citymarketing van de stad te versterken.

Imago onderzoek
Het imago onderzoek wordt uitgevoerd door derdejaars studenten Sociale geografie en planologie van de Universiteit Utrecht. Door middel van enquêtes gaan zij na hoe bewoners van buurgemeenten en enkele steden verder weg over Veenendaal denken. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de thema's wonen, werken en recreatie in Veenendaal. Roeland Tameling, manager van Promotie Veenendaal: "De studenten kijken ook in hoeverre men bekend is met de voorzieningen in Veenendaal en of men er wellicht al gebruik van maakt. In de laatste week van september en de eerste week van oktober zullen de Utrechtse studenten daarom enquêtes afnemen in buurgemeenten als Rhenen, Wageningen en Ede en enkele steden verder weg, zoals Amersfoort en Tiel." Sportservice Veenendaal steunt het initiatief door kaartjes voor het zwembad weg te geven aan alle respondenten.

Identiteit
Promotie Veenendaal wil niet alleen weten hoe de buren aankijken tegen Veenendaal, maar onderzoekt ook wat Veenendalers zelf 'typisch Veenendaal' vinden. Daarom organiseert de stichting op 30 september, 2 en 4 oktober DNA ontdekkingsreizen door Veenendaal. Deelname is gratis, aanmelden via dna@promotieveenendaal.nl verplicht. Meer informatie hierover is te vinden op www.promotieveenendaal.nl/DNA.html.

Universiteit Utrecht
De opleiding Sociale geografie en planologie van de Universiteit Utrecht staat bekend om haar onderzoeksafdeling, waarin studenten ervaring opdoen in de praktijk en daarnaast bijdragen aan de oplossing van ruimtelijke vraagstukken. "Onderwerpen die aan bod komen tijdens de opleiding staan vaak dicht bij de praktijk, net als het aangekondigde onderzoek in Veenendaal. Door de combinatie van theorie en praktijk worden de studenten voorbereid op de arbeidsmarkt en krijgt de stichting Promotie Veenendaal een aantal goede rapporten van de hand van enthousiaste studenten", aldus Koen Docter van de Universiteit Utrecht.

Promotie Veenendaal
De stichting Promotie Veenendaal stelt zich als doel 'het promoten van Veenendaal met als kerntaak het regisseren van het imago van de stad en het stimuleren van de economie/ werkgelegenheid'. De belangrijkste thema's zijn: excellerende winkelstad, bedrijvige/ ondernemende stad, stad met goede voorzieningen voor onderwijs, cultuur en sport en stad met mooie en veilige woonwijken.



Ingezonden persbericht