Ingezonden persbericht


Persbericht en -uitnodiging

Den Haag, 15 september 2010

EMBARGO: 17 september, 11.30 uur

Bereikbaarheidsadvies van VNO-NCW Den Haag aan gemeente Den Haag: Minimaal acht sneltrams per uur van 6.00 to 22.00 uur

Randstadrail behoort tot de hoofdwegenstructuur van de gemeente Den Haag. De sneltram moet tussen 6.00 en 22.00 uur de haltes langs deze route minimaal acht keer per uur aandoen. Ook het spoor tussen Den Haag en Rotterdam moet verdubbeld worden, zodat zes intercity- en zes stoptreinen per uur over deze rails kunnen gaan. De Rotterdamsebaan, de vierde entree naar de stad voor auto's, moet zo snel mogelijk worden gerealiseerd. Deze en andere aanbevelingen staan in het rapport 'Dé basis van een succesvolle toekomst: Bereikbaar Den Haag' van VNO-NCW Den Haag.

Op 17 september overhandigde Hans Verkaart, voorzitter van VNO-NCW Den Haag, het rapport aan wethouder Peter Smit van Verkeer en Vervoer. Hiermee gaf hij gehoor aan de uitnodiging van het nieuwe gemeentebestuur mee te denken over het te voeren beleid.

De ondernemers doen concrete aanbevelingen voor een betere bereikbaarheid. In de eerste plaats moet de gemeente Den Haag zorgen voor goede entrees naar de stad. Zij moet zich voluit inzetten voor frequente sneltreinverbindingen tussen de vier grote steden en Schiphol, evenals optimale openbaar vervoeraansluitingen van Den Haag op Rotterdam The Hague Airport en de HSL-treinen die Rotterdam aandoen. Ook de Rotterdamsebaan voor auto's moet zo snel mogelijk worden aangelegd. De gemeente moet verder een goede doorstroming van het autoverkeer regelen op de internationale ring en de centrumring van de stad.

Publiekprivaat
VNO-NCW Den Haag pleit voor forse investeringen in de hoofdwegenstructuur naar en in de stad. Den Haag heeft vier entrees van allure nodig die aansluiten op een betrouwbaar binnenstedelijk hoofdwegennet. Rotondes, groene golven en ongelijkvloerse kruisingen moeten de doorstroming van het verkeer verbeteren. Ook de aanleg van de Rotterdamsebaan is noodzakelijk, evenals een ongelijkvloerse OV-verbinding tussen Den Haag CS en de Internationale Zone. Publiekprivate samenwerking bij gecombineerde ontwikkeling van infrastructuur en bouwprojecten moet nieuwe impulsen krijgen.


---



Ingezonden persbericht