Ingezonden persbericht


Maersk-ondernemingen en het RCI verkennen nieuwe stappen voor CCS- netwerk

Rotterdam, 16 september 2010 ­ De Deense ondernemingen Maersk Oil en Maersk Tankers hebben vandaag een overeenkomst ondertekend met het Rotterdam Climate Initiative (RCI) waarin zij hun intentie bekrachtigen om samen te gaan werken aan de verdere ontwikkeling van het Rotterdamse CCS-netwerk (carbon capture and storage). Het RCI is in 2007 opgericht met als voornaamste doelstelling halvering van de CO2-uitstoot in het Rotterdamse havengebied in 2025 ten opzichte van 1990. De vandaag ondertekende overeenkomst kan een belangrijke bijdrage aan die doelstelling leveren.

Het RCI is een publiek-privaat samenwerkingsverband dat streeft naar halvering van de CO2-uitstoot in de regio. Het netwerk zoekt naar mogelijkheden voor aansluiting en samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen en groepen die samen met CO2-uitstoters kunnen zorgen voor een transport- en opslaginfrastructuur voor CO2. Hiermee kan de uitrol van CCS-projecten worden versneld en kunnen kosten worden bespaard.

Een van deze projecten wordt momenteel ontwikkeld door Maersk Oil en Maersk Tankers. In dit project gaat het erom dat CO2, in potentie afkomstig uit de Rotterdamse regio, per schip kan worden getransporteerd naar lege olievelden in de Noordzee bij Denemarken, waar het vervolgens kan worden gebruikt voor Enhanced Oil Recovery (EOR).

Dankzij de injectie van CO2 kunnen oliemaatschappijen door middel van EOR olie produceren die anders onwinbaar zou zijn, en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de reductie van CO2-uitstoot en de bestrijding van klimaatverandering.

'Deze overeenkomst is een volgende stap in de richting van de realisatie van ons EOR-project, omdat we hiermee de beschikking krijgen over CO2. Tegelijkertijd kan het de weg vrijmaken voor reductie van CO2-uitstoot,' verklaart Franz Willum Sørensen, Senior Vice President en Hoofd EOR bij Maersk Oil. 'CCS in combinatie met EOR kan bijdragen aan de energievoorziening en de emissiereductie waar Europa op dit moment behoefte aan heeft,' vervolgt Sørensen. Maersk Tankers heeft een conceptueel ontwerp ontwikkeld voor een speciale CO2-tanker waarmee grote hoeveelheden CO2 naar de olievelden kunnen worden getransporteerd.

'Met dit initiatief willen we industrieel leiderschap tonen door te laten zien dat we wereldwijde uitdagingen het hoofd kunnen bieden,' verklaart Christian Michael Ingerslev, Senior Director en Hoofd Gas bij Maersk Tankers. 'Op basis van onze ervaring met het vervoer van vloeibare petrochemische producten en aardgas hebben we een stevige basis, van waaruit we kunnen werken aan de ontwikkeling van CO2- transport voor opslag of EOR.'

'Hier in Rotterdam streven we naar halvering van de uitstoot van CO2 in 2025. Gezien de aanwezigheid in het havengebied van een omvangrijke industriële en energiesector is CCS van groot belang om die ambitie te verwezenlijken, naast energiebesparing en duurzame energie,' stelt wethouder duurzaamheid Alexandra van Huffelen van Rotterdam. 'Overheid en bedrijfsleven bouwen samen aan een geïntegreerd en efficiënt CCS- netwerk, d at de gehele keten beslaat van afvang, transport, gebruik en opslag. Het Maersk-project is een belangrijke uitbreiding van de mogelijkheden van flexibele aansluitingen die op termijn verschillende opslagvelden in de Noordzee met elkaar zullen verbinden. Dit komt zowel ons klimaatveranderingsbeleid als het investeringsklimaat in onze haven ten goede.'

Naar verwachting zal er in 2015 gestart worden met de injectie van CO2. In dat jaar hoopt het RCI door CCS een reductie te bereiken circa 5 megaton CO2.

De A.P. Moller ­ Maersk Group
De A.P. Moller ­ Maersk Group is een wereldwijde organisatie met ongeveer 115.000 medewerkers en vestigingen in zo'n 130 landen. Het internationale hoofdkantoor is gevestigd in Kopenhagen in Denemarken. Deze onderneming is niet alleen eigenaar van een van 's werelds grootste scheepvaartmaatschappijen, maar is tevens actief in een groot aantal industriesectoren op het gebied van energie, scheepsbouw, detailhandel, fabricage en productie.

Maersk Oil
Maersk Oil is een wereldwijde onderneming met een olieproductie van circa 700.000 vaten per dag en een gasverkoopproductie van ruim 1 miljard kubieke voet per dag, uit olievelden in de Deense en Britse Noordzee, buiten de kust van Qatar, Algerije en Kazachstan. Momenteel worden er verkenningsstudies uitgevoerd in zowel deze gebieden als in Angola, het Amerikaanse deel van de Golf van Mexico, Noorwegen, Oman en Brazilië. Wereldwijd heeft Maersk Oil meer dan 3.000 medewerkers in dienst.

Maersk Tankers
Maersk Tankers is opgericht in 1928 en beschikt inmiddels over een van de grootste en meest geavanceerde en gediversifieerde onafhankelijke vloten ter wereld. Alle tankers van dit bedrijf beschikken over een dubbele romp en voldoen aan alle voor deze industrie geldende normen en eisen. De focus binnen het bedrijf ligt op veiligheid, het milieu en kostenefficiëntie. Maersk Tankers heeft wereldwijd 3.000 medewerkers in dienst.

Rotterdam Climate Initiative
CCS is een van de speerpunten van het Rotterdam Climate Initiative, naast energiebesparing en duurzame energie. De doelstelling is om de CO2-uitstoot in 2025 te halveren ten opzichte van 1990. De initiatiefnemers zijn Havenbedrijf Rotterdam NV, de gemeente Rotterdam, ondernemersorganisatie Deltalinqs en DCMR Milieudienst Rijnmond.