Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Hilversum, 16 september 2010

28.800 unieke tegenstanders voor topcoureur Lewis Hamilton Innovatief, spraakmakend, verrassend en creatief van concept tot uitvoering

Tijdens een spraakmakend evenement georganiseerd door Vodafone Nederland racete Vodafone McLaren Mercedes Formule 1 coureur Lewis Hamilton maandag tegen een wel heel unieke tegenstander: Het nieuwe snelle mobiele datanetwerk van Vodafone gevisualiseerd door 28.800 Facebook gebruikers. Leden van dit gigantische sociale netwerk konden zich inschrijven om deel te nemen aan de race door hun profielfoto te uploaden op een virtuele F1 wagen. De downloadtijd die het netwerk van Vodafone nodig had om de virtuele racewagen met deze duizenden profielfoto's te vullen, was de tijd die Lewis Hamilton moest verslaan in zijn Formule 1 wagen. De creatieve samenwerking tussen RTL Nederland, DutchView, DNA Events, Unlimited Productions, ACHTUNG! en Motek Entertainment maakte van dit verrassende evenement, van concept tot uitvoering, een innovatief succes. Geniaal concept
Vodafone wilde middels een ludiek evenement de snelheid van zijn nieuwe mobiele datanetwerk laten ervaren. Een vraag die resulteerde in een geniaal concept, bedacht door creatief bureau ACHTUNG! Vodafone is hoofdsponsor van het Vodafone MacLaren Mercedes Formule 1-team en Lewis Hamilton is inmiddels de belichaming van het begrip 'snelheid'. Motek Entertainment heeft de ontwikkeling van de virtuele Formule 1 wagen op zich genomen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in innovatieve animaties, motion capture en studioproducties. 28.8 Mbps is de theoretische maximale snelheid om mobiel te internetten via het netwerk van Vodafone en is tevens het aantal Facebook profielfoto's (28.800) waar het racewonder uit is opgebouwd. Via Facebook meldden enthousiastelingen zich in een rap tempo aan, om zo visueel onderdeel van deze multimediale stunt te worden. De daadwerkelijke race was via een livestream op Facebook te volgen. Bart de Beucker, Hoofd Marketing & Communicatie bij Vodafone Nederland: "Omdat we Facebook-gebruikers hebben betrokken bij dit evenement wilden we volledig transparant zijn. Daarom was de race live én realtime. We wisten dus vooraf niet wie er ging winnen en we namen risico's op technisch gebied. Het was een uitdaging en op de grens van technische complexiteit, maar ook precies waar Vodafone voor staat: innovatief en authentiek." Realisatie
De dragrace, gepresenteerd door Allard Kalff, vond plaats op landingsbaan Oost van Amsterdam Airport Schiphol. Dit is uniek, want de vijfde grootste luchthaven van Europa heeft nog nooit eerder een landingsbaan beschikbaar gesteld voor een dergelijk marketinggerelateerd evenement. DNA Events en Unlimited Productions hebben de hele organisatie van het evenement op zich genomen. DNA Events ontwikkelt concepten vanuit het perspectief van o.a. sociale en associatieve psychology. Unlimited Productions is een full service technisch producent gespecialiseerd in het oplossen van technische vraagstukken. Waar RTL Nederland verantwoordelijk was voor de inhoudelijke realisatie van het evenement, had DutchView de volledige technische realisatie in handen. De marktleider in het registreren van televisieproducties was verantwoordelijk voor het camerawerk op de grond en in de lucht (helikopter). De virtuele cameraposities zijn gematched op acht onbemande camera's. Daarnaast verzorgde DutchView ook de graphics, streaming, mobiele verbindingen en de volledige technische crew. Hans van Houdt, manager business development: "Voor DutchView was het een perfect evenement om te tonen dat wij in staat zijn technisch innovatief vermogen te kunnen koppelen aan ambachtelijk vakmanschap. Immers, alles was wel live en echt!." Benieuwd naar het resultaat? Bekijk de samenvatting via: http://www.rtl.nl/components/sport/rtl_gp/formule1/miMedia/2010/week37/ma_hamilton_vs_facebook_1.avi_plain.xml


---




Ingezonden persbericht