Ingezonden persbericht


Ekris Motorsport veel last van extra gewicht tijdens HTC Dutch GT4 races Zandvoort

Zandvoort, 19 september - Successen in de voorafgaande Dutch GT4 races op het TT Circuit in Assen en de Duitse Nurburgring brachten Ekris Motorsport-rijder Duncan Huisman aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Goede prestaties die -conform het reglement- ook resulteerden in het nodige succesgewicht. Op basis van de genoemde resultaten reed de Ekris BMW M3 GT4 dit weekend met een extra gewicht van 40 kilogram, waardoor het totale succesgewicht op 80 kilogram kwam. Los daarvan werd van alle deelnemende BMW's het minimumgewicht in de week voor de race door de organisatie met nog eens 50 kilogram verhoogd. Als vanzelfsprekend bracht dit de directe concurrenten het nodige voordeel tijdens de drie races van de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort (12.500 bezoekers). Daarin klasseerde Duncan Huisman (Rotterdam) zich weliswaar als eerste, maar kon die positie in de 13 ronden tellende openingsrace niet vasthouden. Hij eindigde als derde. Teamgenoot Ricardo van der En de (Poeldijk) kwalificeerde zich voor zijn race op zondagmorgen als vierde, maar moest op de grid al een kapotte linkervoorband laten vervangen om na de opwarmronde met een technisch probleem aan de aan de pits kwam. Een elektronische storing aan het ABS vormde de oorzaak van deze vroegtijdige uitval. In de slotrace over meer dan 50 minuten werd het 'overgewicht' nog duidelijker zichtbaar en kon een goede start niet afgerond worden met een podiumplaats.

Duncan Huisman verklaarde: "Die pole position was natuurlijk goed. Op basis van de testen op donderdag en vrijdag wisten wij wat wij konden.Op een set nieuwe banden en met nieuwe remmen bleek mijn tijd voldoende voor pole position, maar dat kwam absoluut door de omstandigheden van dat moment. Extra nadeel voor ons is dat dit weekend ook de extra chicane in het circuit is opgenomen. Dat belast de banden en remmen nog zwaarder en vormt een extra handicap. Waar wij als team het meest moeite mee hadden was dat het basisgewicht van de BMW's M3 met 50 kilogram werd verhoogd. Op basis van onze eerdere successen hadden wij er al 40 kilogram bij, dus in totaal gaat het in een keer om 90 kilogram extra.Uiteraard hebben wij tegen die 50 kilogram protest aangetekend, maar vonden geen gehoor. Op zich ook jammer, want die successen hebben wij op Assen en de Nurgburgring behaald en die circuits zijn qua bochten en asfalt anders dan Zandvoort waar wij de beide laatste raceweekenden rijden. Verder waren wij ook op die andere circuits zeker niet de snelste auto. Zeker in de rechte-lijnsnelheid zijn anderen sneller, waar wij het dan van moeten hebben is de bochtensnelheid en het acceleratievermogen van onze BMW. Persoonlijk vind ik dat wij te zwaar aangepakt zijn op een cruciaal moment in het kampioenschap. Dat is jammer, want het beperkt echt de kansen op een eerlijk verloop. Ik heb in mijn eerste race geprobeerd de schade te beperken, maar meer dan die derde plaats zat er echt niet in. De andere auto's waren gewoon sneller. Bij de start was ik nog wel als beste weg, maar na drie ronden kwam de Porsche van Frankenhout bij het uitkomen van de Tarzanbocht al voorbij en later was het Henny Zumbrink die op pure snelheid mij passeerde op het deel naar de S-Bocht. Ik heb geprobeerd zo min mogelijk punten te verliezen op Frankenhout en Bastiaans, maar dat was gegeven de omstandigheden geen gemakkelijke opdracht."

Ricardo van der Ende nam de tweede race voor zijn rekening en zou vanaf een vierde plaats startten. Ook hij had op donderdag getest om te wennen aan de aanmerkelijk zwaardere auto. Op de Nurburgring verliep het natuurlijk super en dat je dan die 40 kilogram succesgewicht er bij krijgt weet je gewoon. Maar die vijftig kilo extra maakt dat het in een keer negentig kilo wordt en dan moet je je rijstijl aanpassen. De loodbak zat met die veertig kilo al vol en je moet nu dus ook achter in de auto gewicht neerleggen en dat merk je gewoon heel erg. De auto is echt trager, ook bij het accelereren en remmen. In mijn eerste opwarmrondje van de training, maakte ik nog een foutje, waardoor mijn tijd niet top was. De ronde erna was er een rode vlag en daarmee was het beste van de banden en kon ik niet verder naar voren komen", aldus Van der Ende, die zich als vierde klasseerde. Hij vervolgt: "In de ronde naar de grid voor de race voelde ik een onbalans in de auto en dat bleek een kapotte band te zijn. Die is op de grid vervangen. Daarmee waren de problemen nog niet voorbij, want tijdens de opwarmronde meldde zich een remprobleem. In overleg met de technici in de pits heb ik de auto op de baan stilgezet en alle stroom uitgeschakeld om de zaak te resetten. De problemen waren daarmee niet ten einde en vandaar dat ik direct de pits in reed. Daar constateerden de technici een probleem met een van de ABS sensoren. Gelet op de situatie in het kampioenschap nemen wij geen enkel risico en willen iedere kans op schade aan de auto voorkomen. Vandaar dat wij eerst de problemen oplossen en testen dat tijdens de race. Het was op dat moment wel duidelijk dat er voor mij in deze race geen resultaat meer viel te behalen. De focus lag ook toen al op een goed resultaat tijdens de laatste race van dit weekend."

De start van de slotrace kwam voor rekening van Duncan Huisman. "Ik had een goede start en sloot als tweede aan achter de Porsche van Phil Bastiaans. Hij pakte echter gelijk de nodige meters, waardoor ik mijn aandacht moest richten zich op de mannen achter mij. Na een ronde of vijf kwam de Porsche met Christiaan Frankenhout snel dichterbij en passeerde mij op snelheid in de Tarzanbocht. Een ronde later deed Danny van Dongen hetzelfde. Ik heb lange tijd op een vierde plaats gereden met twee man achter mij. Halverwege de race ben ik naar binnen gegaan voor betere voorbanden en de rijderswissel." Hoewel Ricardo zijn auto in de pitsstraat nog voor de Corvette wist te krijgen, moest hij in zijn stint hele gevechten met de tegenstanders en de auto leveren. Het is echt niet eerlijk wanneer je met zo veel gewicht tegen anderen moet strijden, die zichtbaar sneller zijn. Je bent alleen maar aan het verdedigen en moet alles er aan doen om je auto op de baan te houden. Hij glijdt echt alle ka nten op. Ik, of beter wij, hebben alles gedaan wat mogelijk was, maar het is wel te hopen dat er voor de slotraces nog een keer naar de gewichten van de auto's wordt gekeken, want hier kun je niet spreken van gelijke prestaties".

Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris BMW, Total, BMW Top Cover, VDH Architekten, TRAJECT Vastgoed Advies Groep, Anti-Kraak.NL, Celectric (The Energy Co.), Elgersma Automotive Supplies, Klinkspoor en Visser Transport.

Wijzonol Trophy HTC Dutch GT4 Championship Race 1:
1.Christiaan Frankenhout (Porsche 997 GT4) 13 ronden in 25.12.816; 2. Henry Zumbrink (Corvette C6) op 2.321; 3. Duncan Huisman (EKRIS BMW M3 GT4) op 2.659; 4. Donald Molenaar (Chevrolet Camaro) op 3.178 en 5. Simon Knap (BMW M3 GT4) op 3.665. Race 2:

1.Phil Bastiaans (Porsche 997 GT4) 13 ronden 24.59.017; 2. Jeroen Bleekemolen (Corvette C6) op 3.455; 3. Danny van Dongen (Corvette C6) op 5.387; 4. Jan Joris Verheul (Aston Martin) op 10.141;5. Simon Knap (BMW M3 GT4) op 12.602 en Ricardo van der Ende (EKRIS BMW M3 GT4) uitgevallen. Race 3:

1. Phil Bastiaans/Mathijs Harkema 25 ronden 50.24.537; 2. Christiaan Frankenhout/ Ferdinand Kool op 0.634 ; 3. Simon Knap op 3.308; 4. Danny van Dongen/Henry Zumbrink op 8.509 en 5. Duncan Huisman/Ricardo van der Ende op 8.993.



Ingezonden persbericht