19 September 2010
Tom Coronel haalt maximale uit races Valencia
Eigenlijk moet je van beide resultaten tien plaatsen afhalen, dan weet
je dat er zeker een podiumplaats in gezeten had. Dat was het commentaar
van Tom Coronel na afloop van de beide races van het FIA WK Toerwagens
(WTCC) op het circuit van Valencia. Met zijn SEAT Leon TDI in de
kleuren van McGregor en TW Steel moest Coronel na een motorwissel in de
eerste race als zestiende in plaats van als zesde starten. In de eerste
race eindigde Coronel als tiende, in de tweede race werd hij negende.
Onder deze omstandigheden het maximaal haalbare resultaat, aldus de
rijder.
Het is hier altijd goed toeven. Tom Coronel had het duidelijk naar zijn
zin in Valencia, de Spaanse kuststad met zijn moderne architectuur,
zijn fraaie havengebied en zijn uitstekende uitgaansmogelijkheden. Het
lekkere weer in Valencia deed de rest, waardoor het laatste optreden
van het WTCC-seizoen in Europa een geslaagd evenement werd. Het was
echter niet allemaal opperbest, want het weekeinde begon voor Tom
Coronel met een nare mededeling: tijdens de laatste functietest van
zijn auto voorafgaand aan het raceweekeinde bleek dat er een olielek in
de motor zat. Daardoor was een motorwissel onontkoombaar, en dat
betekende weer dat Coronel volgens het reglement in het WTCC tien
plaatsen naar achteren zou worden gezet in de startopstelling voor de
eerste race. Donderdag was ik op Circuit Park Zandvoort voor de
uitreiking van het nieuwe boek van Rob Kamphues over zijn seizoen in de
SEAT Leon Eurocup, vorig jaar, en daar kreeg ik het nieuws van mijn
teambaas per SMS te horen, vertelt Coronel. Vervelend natuurlijk, want
door die tien plaatsen terug op de startgrid ben je in feite meteen
kansloos voor een goed resultaat. Maar ja, zo is het reglement nu
eenmaal, en dat kan dus gebeuren.
Ondanks deze tegenslag ging Tom Coronel als altijd op en top
gemotiveerd aan het werk om toch nog een zo goed mogelijk resultaat te
bereiken. In de eerste vrije training op de vroege zaterdagochtend reed
hij met 1:46,179 minuten de tiende tijd in het veld met in totaal 21
deelnemers. Rond het middaguur wist Coronel met zijn SEAT Leon TDI in
de tweede vrije training zelfs de snelste tijd te laten noteren: met
1:44,537 minuten had hij al ruim een tiende van een seconde voorsprong
op de nummer twee en zes tienden van een seconde op de nummer drie. Het
gaat heel goed. We hebben de afstelling van de auto goed voor elkaar en
het loopt allemaal lekker, berichtte Coronel na afloop. Ik heb dus ook
wel vertrouwen in een goed resultaat in de kwalificatie.
Foto: SEAT Nederland
In de eerste kwalificatieheat reed Coronel een tijd van 1:44,789
minuten, waarmee hij als vierde werd geklasseerd. In de daaropvolgende
tweede heat reed hij een persoonlijke snelste tijd van 1:44,525 minuten
en eindigde daarmee als zesde. Ik maakte op mijn snelste ronde een
foutje in de tweede bocht, waardoor ik wat tijd verloor, maar als
geheel ging het goed. Ik was aanvankelijk dan ook heel blij toen ik
uitstapte, want een plek op de derde startrij is niet verkeerd. Maar
ja, toen realiseerde ik me weer dat ik tien plaatsen terug moest, dus
slechts als 16e zou starten. Niettemin betekende zijn zesde plaats in
de kwalificatie voor Coronel het beste resultaat in een tijdtraining
tot nu toe dit seizoen.
In de warm-up op zondagmorgen reed Coronel met 1:45,363 minuten de
elfde tijd. In de eerste race had hij een uitstekende start, waarbij
hij meteen van de zestiende naar de tiende plaats reed. De start was
perfect en ook in de eerste twee ronden was ik heel snel, maar na drie
ronden had ik heel veel last van slijtage van de voorbanden, aldus
Coronel. Dat bleek ook wel uit de rondetijden, want ik reed rondjes van
1:48 minuten, vier seconden langzamer dan tijdens de kwalificatie. Ik
heb me twee keer verremd, waardoor ik telkens één positie verloor. Zo
werd ik uiteindelijk tiende.
Vanwege de bandenproblemen in de eerste race besloot Coronel in overleg
met zijn team om de afstelling van de auto voor de tweede race
ingrijpend te laten veranderen. Dat leverde het gewenste resultaat op,
want in race twee was de wegligging veel beter. Bovendien bleek na
afloop van de eerste race, dat één van de injectoren van de motor kapot
was, waardoor ik in die race snelheid miste. In race twee had ik een
slechte start, waardoor ik achter Nykjaer vast kwam te zitten. Ik was
weliswaar veel sneller, maar kwam er niet voorbij, wat vanwege het
karakter van de baan in Valencia ook te verwachten viel. Ik verremde me
één keer in de voorlaatste ronde. Daardoor kon Farfus me inhalen en
werd ik negende.
Met nog vier races te gaan, twee in het Japanse Okayama en twee op het
stratencircuit van Macau, staat Coronel achtste in de tussenstand van
het kampioenschap. Eigenlijk had ik hier wel op een podiumplaats
gerekend, maar door die tien plaatsen terug in de startopstelling wist
ik van tevoren al dat dat niets zou worden. Nu verheug ik me op de
races in Azië. In Okayama heb ik twee jaar geleden gewonnen, Macau is
mijn favoriete circuit. Daar kijk ik dus naar uit!
Tom Coronel