Tom Coronel

19 September 2010
Tom Coronel haalt maximale uit races Valencia

Eigenlijk moet je van beide resultaten tien plaatsen afhalen, dan weet je dat er zeker een podiumplaats in gezeten had. Dat was het commentaar van Tom Coronel na afloop van de beide races van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit van Valencia. Met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel moest Coronel na een motorwissel in de eerste race als zestiende in plaats van als zesde starten. In de eerste race eindigde Coronel als tiende, in de tweede race werd hij negende. Onder deze omstandigheden het maximaal haalbare resultaat, aldus de rijder.

Het is hier altijd goed toeven. Tom Coronel had het duidelijk naar zijn zin in Valencia, de Spaanse kuststad met zijn moderne architectuur, zijn fraaie havengebied en zijn uitstekende uitgaansmogelijkheden. Het lekkere weer in Valencia deed de rest, waardoor het laatste optreden van het WTCC-seizoen in Europa een geslaagd evenement werd. Het was echter niet allemaal opperbest, want het weekeinde begon voor Tom Coronel met een nare mededeling: tijdens de laatste functietest van zijn auto voorafgaand aan het raceweekeinde bleek dat er een olielek in de motor zat. Daardoor was een motorwissel onontkoombaar, en dat betekende weer dat Coronel volgens het reglement in het WTCC tien plaatsen naar achteren zou worden gezet in de startopstelling voor de eerste race. Donderdag was ik op Circuit Park Zandvoort voor de uitreiking van het nieuwe boek van Rob Kamphues over zijn seizoen in de SEAT Leon Eurocup, vorig jaar, en daar kreeg ik het nieuws van mijn teambaas per SMS te horen, vertelt Coronel. Vervelend natuurlijk, want door die tien plaatsen terug op de startgrid ben je in feite meteen kansloos voor een goed resultaat. Maar ja, zo is het reglement nu eenmaal, en dat kan dus gebeuren.

Ondanks deze tegenslag ging Tom Coronel als altijd op en top gemotiveerd aan het werk om toch nog een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. In de eerste vrije training op de vroege zaterdagochtend reed hij met 1:46,179 minuten de tiende tijd in het veld met in totaal 21 deelnemers. Rond het middaguur wist Coronel met zijn SEAT Leon TDI in de tweede vrije training zelfs de snelste tijd te laten noteren: met
1:44,537 minuten had hij al ruim een tiende van een seconde voorsprong op de nummer twee en zes tienden van een seconde op de nummer drie. Het gaat heel goed. We hebben de afstelling van de auto goed voor elkaar en het loopt allemaal lekker, berichtte Coronel na afloop. Ik heb dus ook wel vertrouwen in een goed resultaat in de kwalificatie.

Foto: SEAT Nederland

In de eerste kwalificatieheat reed Coronel een tijd van 1:44,789 minuten, waarmee hij als vierde werd geklasseerd. In de daaropvolgende tweede heat reed hij een persoonlijke snelste tijd van 1:44,525 minuten en eindigde daarmee als zesde. Ik maakte op mijn snelste ronde een foutje in de tweede bocht, waardoor ik wat tijd verloor, maar als geheel ging het goed. Ik was aanvankelijk dan ook heel blij toen ik uitstapte, want een plek op de derde startrij is niet verkeerd. Maar ja, toen realiseerde ik me weer dat ik tien plaatsen terug moest, dus slechts als 16e zou starten. Niettemin betekende zijn zesde plaats in de kwalificatie voor Coronel het beste resultaat in een tijdtraining tot nu toe dit seizoen.

In de warm-up op zondagmorgen reed Coronel met 1:45,363 minuten de elfde tijd. In de eerste race had hij een uitstekende start, waarbij hij meteen van de zestiende naar de tiende plaats reed. De start was perfect en ook in de eerste twee ronden was ik heel snel, maar na drie ronden had ik heel veel last van slijtage van de voorbanden, aldus Coronel. Dat bleek ook wel uit de rondetijden, want ik reed rondjes van
1:48 minuten, vier seconden langzamer dan tijdens de kwalificatie. Ik heb me twee keer verremd, waardoor ik telkens één positie verloor. Zo werd ik uiteindelijk tiende.

Vanwege de bandenproblemen in de eerste race besloot Coronel in overleg met zijn team om de afstelling van de auto voor de tweede race ingrijpend te laten veranderen. Dat leverde het gewenste resultaat op, want in race twee was de wegligging veel beter. Bovendien bleek na afloop van de eerste race, dat één van de injectoren van de motor kapot was, waardoor ik in die race snelheid miste. In race twee had ik een slechte start, waardoor ik achter Nykjaer vast kwam te zitten. Ik was weliswaar veel sneller, maar kwam er niet voorbij, wat vanwege het karakter van de baan in Valencia ook te verwachten viel. Ik verremde me één keer in de voorlaatste ronde. Daardoor kon Farfus me inhalen en werd ik negende.

Met nog vier races te gaan, twee in het Japanse Okayama en twee op het stratencircuit van Macau, staat Coronel achtste in de tussenstand van het kampioenschap. Eigenlijk had ik hier wel op een podiumplaats gerekend, maar door die tien plaatsen terug in de startopstelling wist ik van tevoren al dat dat niets zou worden. Nu verheug ik me op de races in Azië. In Okayama heb ik twee jaar geleden gewonnen, Macau is mijn favoriete circuit. Daar kijk ik dus naar uit!