Rijksoverheid
2010Z13142
Kamervragen over het onderzoek over lerarentekort en schoolprestaties
Vragen van het lid Van der Ham (D66) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen over het onderzoek over lerarentekort en schoolprestaties (Ingezonden 20
september 2010)
1.
Wat is uw reactie op het onderzoek van hoogleraar Jaap Dronkers, verschenen in het
Onderwijsblad van De Algemene Onderwijsbond (Aob) 1), inzake het lerarentekort en de
grote waarde die investeringen hierin zou hebben voor de prestaties van leerlingen? 2)
2.
Hoe beoordeelt u zijn bevinding dat Nederlandse leerlingen veel beter zouden scoren op de
exacte vakken - zeer belangrijk voor de kenniseconomie - als er voldoende leraren zouden
zijn? Onderschrijft u het belang van meer exact opgeleide leerlingen?
3.
Onderschrijft u de analyse van Dronkers dat bij het welslagen van leerlingen met een
allochtone achtergrond het element van een goede leraar van groot belang blijkt? Welke
bijdrage kan volgens u een fikse investering in meer en betere leraren leveren in het
bevorderen van integratie en participatie van dit soort leerlingen?
1) Onderwijsblad AOb, 16 september 2010: 'Onderwijs veel beter door oplossen
lerarentekort'
2) J. Dronkers', 'De relatie tussen leerkrachten-tekort en de taal- en natuurkundekennis en -
vaardigheden van 15 jarige leerlingen.'
(http://www.eui.eu/Personal/Dronkers/Dutch/leerkrachttekort.pdf)