Rijksoverheid


2010Z13142

Kamervragen over het onderzoek over lerarentekort en schoolprestaties

Vragen van het lid Van der Ham (D66) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over het onderzoek over lerarentekort en schoolprestaties (Ingezonden 20 september 2010)

1.
Wat is uw reactie op het onderzoek van hoogleraar Jaap Dronkers, verschenen in het Onderwijsblad van De Algemene Onderwijsbond (Aob) 1), inzake het lerarentekort en de grote waarde die investeringen hierin zou hebben voor de prestaties van leerlingen? 2)
2.
Hoe beoordeelt u zijn bevinding dat Nederlandse leerlingen veel beter zouden scoren op de exacte vakken - zeer belangrijk voor de kenniseconomie - als er voldoende leraren zouden zijn? Onderschrijft u het belang van meer exact opgeleide leerlingen?
3.
Onderschrijft u de analyse van Dronkers dat bij het welslagen van leerlingen met een allochtone achtergrond het element van een goede leraar van groot belang blijkt? Welke bijdrage kan volgens u een fikse investering in meer en betere leraren leveren in het bevorderen van integratie en participatie van dit soort leerlingen?
1) Onderwijsblad AOb, 16 september 2010: 'Onderwijs veel beter door oplossen lerarentekort'

2) J. Dronkers', 'De relatie tussen leerkrachten-tekort en de taal- en natuurkundekennis en - vaardigheden van 15 jarige leerlingen.'
(http://www.eui.eu/Personal/Dronkers/Dutch/leerkrachttekort.pdf)