Gemeente Lelystad

Lelystad moet bezuinigen, maar niet direct ten koste van inwoners

Maandag 20 september 2010

Het college van Lelystad heeft op 20 september 2010 de Programmabegroting 2011-2014 gepresenteerd. De begroting is de vertaling van het collegeprogramma, met als uitgangspunten: een gezond financieel beleid zonder lastenverhoging voor de inwoner van de stad en met instandhouding van effectief sociaal beleid.

Bijzonder begrotingsjaar

Normaal gesproken zijn in de programmabegroting de bij de voorjaarsnota vastgestelde kaders voor toekomstig beleid verwerkt. Dit jaar is voor Lelystad echter een bijzonder begrotingsjaar. De grote onzekerheden over de gevolgen van de kabinetsbezuinigingen en de te verwerken gevolgen van de in maart gehouden gemeenteraadsverkiezingen waren aanleiding om een beleidsarme voorjaarsnota 2010 op te stellen. De programmabegroting 2011-2014 is daarom niet alleen technische verwerking van de voorjaarsnota, maar een document waarin het college van Lelystad voorstellen doet voor politiek bestuurlijke afwegingen voor de periode tot en met 2014, inclusief bezuinigingsvoorstellen.

Bezuinigen als gevolg van economische crisis

De gevolgen van de economische crisis zijn ook in Lelystad duidelijk merkbaar. Het jaar 2009 werd afgesloten met een tekort van EUR 4,7 miljoen. Ook in 2010 koerst Lelystad - bij ongewijzigd beleid - af op een tekort van circa EUR 3 miljoen. Dit heeft een aantal oorzaken, waarvan het merendeel een direct gevolg is van de economische crisis.
* Stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden
* Tegenvallende inkomsten van het grondbedrijf
* Tegenvallende inkomsten uit bouwleges door de afgenomen bouwactiviteiten

* Hogere lasten dan baten uit parkeerexploitatie aan de kust.
* Voor de toekomst komt hier nog bij: Onzekerheid over de ontwikkeling van kosten voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), vanwege de zogenaamde open-eind regeling, waarbij iedereen met een indicatie onbeperkt een beroep kan doen op de bijbehorende middelen.

Miljoenen

Het college ziet het als haar taak dit tekort terug te dringen. Te beginnen met een bezuiniging van ruim EUR 900.000 in 2010 oplopend naar EUR 10,7 miljoen in 2014. Daarmee anticipeert het college ook op de te verwachten bezuinigingen van rijkswege; landelijk is nu sprake van een korting op het gemeentefonds van EUR 1,7 miljard, maar dit wordt in de toekomst misschien wel meer.

Compacte nieuwe overheid

De dekking voor de tekorten moet worden gevonden in slimmer werken en door om te buigen, vanuit het principe nieuw beleid voor oud beleid. Dat wil zeggen dat er in principe geen middelen voor nieuw beleid beschikbaar worden gesteld als er niet oud beleid wordt geschrapt. Naast concrete voorstellen bevat de programmabegroting ook een aantal zoekopdrachten om met dezelfde, of minder middelen te kunnen doen wat nodig is en wat past binnen de randvoorwaarden van lastenverhoging en effectief sociaal beleid.

Gemeentelijke organisatie

Er wordt ook nadrukkelijk naar de eigen, gemeentelijke organisatie gekeken. De basis voor de taakstelling bezuiniging personeel is de uitstroom van medewerkers in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Om in totaal de beoogde EUR 10,7 miljoen in 2014 te realiseren moet daarnaast worden onderzocht of de gemeente over kan gaan op een eenvoudiger kostprijsmodel en of er efficiencywinst te halen is uit het samen met andere gemeenten en instellingen uitvoeren van taken. Ook moet worden onderzocht hoe Lelystad invulling kan geven aan een compacte nieuwe overheid die zich nog uitsluitend bezighoudt met haar kerntaken. In dat kader wordt bijvoorbeeld voorgesteld om het dagelijks onderhoud van de regenwaterafvoer en stedelijk waterbeheer aan het Waterschap over te dragen.

Korting op subsidies

Ook van de door de gemeente gesubsidieerde instellingen in de stad wordt verwacht dat zij meedenken en meedoen in de bezuinigingen. Zo wordt vanaf 2012 3% gekort op de subsidies van diverse maatschappelijke en culturele instellingen waaronder GGD, Icare, MDF, Agora, Flevomeer bibliotheek, Kubus, Underground en de Koploper. Bij slimmer en efficiënter werken hoort een integrale aanpak. Daarom worden er bijvoorbeeld geen aparte subsidies meer verstrekt voor kleine projecten in het kader van het integratiebeleid. Uitgangspunt hierbij is dat de activiteiten desgewenst meegenomen kunnen worden in algemeen/regulier welzijnswerk.

De programmabegroting moet nog door de Raad van Lelystad worden behandeld.
Ja