Gemeente Lelystad
Lelystad moet bezuinigen, maar niet direct ten koste van inwoners
Maandag 20 september 2010
Het college van Lelystad heeft op 20 september 2010 de
Programmabegroting 2011-2014 gepresenteerd. De begroting is de
vertaling van het collegeprogramma, met als uitgangspunten: een gezond
financieel beleid zonder lastenverhoging voor de inwoner van de stad en
met instandhouding van effectief sociaal beleid.
Bijzonder begrotingsjaar
Normaal gesproken zijn in de programmabegroting de bij de voorjaarsnota
vastgestelde kaders voor toekomstig beleid verwerkt. Dit jaar is voor
Lelystad echter een bijzonder begrotingsjaar. De grote onzekerheden
over de gevolgen van de kabinetsbezuinigingen en de te verwerken
gevolgen van de in maart gehouden gemeenteraadsverkiezingen waren
aanleiding om een beleidsarme voorjaarsnota 2010 op te stellen. De
programmabegroting 2011-2014 is daarom niet alleen technische
verwerking van de voorjaarsnota, maar een document waarin het college
van Lelystad voorstellen doet voor politiek bestuurlijke afwegingen
voor de periode tot en met 2014, inclusief bezuinigingsvoorstellen.
Bezuinigen als gevolg van economische crisis
De gevolgen van de economische crisis zijn ook in Lelystad duidelijk
merkbaar. Het jaar 2009 werd afgesloten met een tekort van EUR 4,7
miljoen. Ook in 2010 koerst Lelystad - bij ongewijzigd beleid - af
op een tekort van circa EUR 3 miljoen. Dit heeft een aantal oorzaken,
waarvan het merendeel een direct gevolg is van de economische crisis.
* Stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden
* Tegenvallende inkomsten van het grondbedrijf
* Tegenvallende inkomsten uit bouwleges door de afgenomen
bouwactiviteiten
* Hogere lasten dan baten uit parkeerexploitatie aan de kust.
* Voor de toekomst komt hier nog bij: Onzekerheid over de
ontwikkeling van kosten voor de Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo), vanwege de zogenaamde open-eind regeling, waarbij iedereen
met een indicatie onbeperkt een beroep kan doen op de bijbehorende
middelen.
Miljoenen
Het college ziet het als haar taak dit tekort terug te dringen. Te
beginnen met een bezuiniging van ruim EUR 900.000 in 2010 oplopend naar
EUR 10,7 miljoen in 2014. Daarmee anticipeert het college ook op de te
verwachten bezuinigingen van rijkswege; landelijk is nu sprake van een
korting op het gemeentefonds van EUR 1,7 miljard, maar dit wordt in de
toekomst misschien wel meer.
Compacte nieuwe overheid
De dekking voor de tekorten moet worden gevonden in slimmer werken en
door om te buigen, vanuit het principe nieuw beleid voor oud beleid.
Dat wil zeggen dat er in principe geen middelen voor nieuw beleid
beschikbaar worden gesteld als er niet oud beleid wordt geschrapt.
Naast concrete voorstellen bevat de programmabegroting ook een aantal
zoekopdrachten om met dezelfde, of minder middelen te kunnen doen wat
nodig is en wat past binnen de randvoorwaarden van lastenverhoging en
effectief sociaal beleid.
Gemeentelijke organisatie
Er wordt ook nadrukkelijk naar de eigen, gemeentelijke organisatie
gekeken. De basis voor de taakstelling bezuiniging personeel is de
uitstroom van medewerkers in verband met het bereiken van de
pensioengerechtigde leeftijd. Om in totaal de beoogde EUR 10,7 miljoen
in 2014 te realiseren moet daarnaast worden onderzocht of de gemeente
over kan gaan op een eenvoudiger kostprijsmodel en of er
efficiencywinst te halen is uit het samen met andere gemeenten en
instellingen uitvoeren van taken. Ook moet worden onderzocht hoe
Lelystad invulling kan geven aan een compacte nieuwe overheid die zich
nog uitsluitend bezighoudt met haar kerntaken. In dat kader wordt
bijvoorbeeld voorgesteld om het dagelijks onderhoud van de
regenwaterafvoer en stedelijk waterbeheer aan het Waterschap over te
dragen.
Korting op subsidies
Ook van de door de gemeente gesubsidieerde instellingen in de stad
wordt verwacht dat zij meedenken en meedoen in de bezuinigingen. Zo
wordt vanaf 2012 3% gekort op de subsidies van diverse maatschappelijke
en culturele instellingen waaronder GGD, Icare, MDF, Agora, Flevomeer
bibliotheek, Kubus, Underground en de Koploper. Bij slimmer en
efficiënter werken hoort een integrale aanpak. Daarom worden er
bijvoorbeeld geen aparte subsidies meer verstrekt voor kleine
projecten in het kader van het integratiebeleid. Uitgangspunt hierbij
is dat de activiteiten desgewenst meegenomen kunnen worden in
algemeen/regulier welzijnswerk.
De programmabegroting moet nog door de Raad van Lelystad worden
behandeld.
Ja