Volvo
*
Volvo S60 en V60 R-Design
21-9-2010
Sportuitvoering voor twee nieuwste modellen
Volvo introduceert de sportuitvoering R-Design voor de S60 en V60.
Met deze sportieve optie bieden de twee nieuwste Volvo-modellen nog
meer rijplezier dankzij een extra dynamisch onderstel en een nog
directere besturing.
Het team van onderstelspecialisten onder leiding van Stefan
Sällqvist, Manager Vehicle Dynamics bij Volvo, boog zich over de
kersverse S60 en V60. 'De uitdaging was om de sportiviteit van
beide Volvo's naar een nóg hoger plan te tillen, zonder de
verfijning van het standaardonderstel aan te tasten', vertelt
Sällqvist.
Steviger en sneller
Als eerst monteerde het team een zogenoemde veerpootbrug in het
vooronder van beide modellen - een stang die beide voorveerpoten
met elkaar verbindt. 'Een klassieke en eenvoudige methode om het
weggedrag van een auto aan te scherpen', legt Sällqvist uit. 'Beide
modellen voelen daardoor steviger aan en de besturing biedt meer
gevoel.'
Vervolgens ging Sällqvists team aan de slag met de
achterschokdempers. 'We vervingen de standaardexemplaren door
zogeheten 'monotubes'. Deze reageren dankzij een andere
opzet sneller op de in- en uitgaande bewegingen van de wielen.
Hierdoor vermindert de rolneiging van de auto, wat voelbaar is
zodra de bestuurder de bocht instuurt.'
Korter en stijver
Kortere schroefveren en stijvere lagerbussen in de bevestiging van
de wielophanging zijn ook onderdeel van de R-Design uitvoering. De
veren rondom zijn vervangen door exemplaren die 15 millimeter
korter en 15 procent stijver zijn. 'Die verminderen de rol- en
duikneiging van de auto's en daardoor zijn de S60 en V60 nog
gemakkelijker te besturen', aldus Sällqvist. 'De lagerbussen in de
bevestiging van de achterste spoorstang zijn maar liefst 400
procent stijver om stuiteren en trillen van de wielen te beperken.
De overige lagerbussen waarmee de achterdempers zijn gemonteerd,
zijn 20 procent stijver. Hoe stijver de lagert, hoe minder
ongewenste bewegingen van de wielen. Dat is goed merkbaar in de
auto.'
Corner Traction Control (CTC)
Net als de standaardversies is ook het onderstel van de Volvo S60
en V60 R-Design voorzien van allerlei elektronische systemen die
zorgen voor een sportieve rijervaring. Corner Traction Control is
een nieuwe voorziening - een uitbreiding op het Dynamic Stability
en Traction Control-systeem (DSTC). 'In een bocht wordt het
binnenste aangedreven wiel afgeremd, met als gevolg dat er meer
kracht naar het buitenste aangedreven wiel wordt overgebracht. Dit
vermindert de neiging tot onderstuur, waardoor de bestuurder
bochten strakker kan nemen', besluit Sällqvist.
Uiterlijke kenmerken
Uiteraard biedt de uitvoering ook een aantal uiterlijke kenmerken.
Zoals een imponerende zwarte grille en er zijn details voorzien van
een Silk Metal look. Tel daarbij op de Diamond Cut velgen, de
R-Design achterbumper en de dubbele R-Design einduitlaatpijpen.
Tevens is de uitvoering voorzien van speciale R-Design bekleding,
een aangepast sportstuurwiel, een versnellingspook en sportpedalen
met Silk Metal inleg en speciale vloermatten.
Sportuitvoering voor twee nieuwste modellen