GroenLinks
`Laat Eurlings de Bredase stationstrap slechten'
Dinsdag 21 september 2010, 11:49u - Ineke van Gent
Minister Eurlings moet voorkomen dat ProRail en NS bij het nieuwe
station in Breda een fietstunnel bouwen die enkel per trap te bereiken
is. GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent wil dat de spoorbedrijven
die trap in het ontwerp vervangen door een hellingbaan, waar je op en
af kunt rijden. "Er wordt 300 miljoen euro besteed aan de bouw van een
prachtig station. Terecht krijgt de fiets daar een prominente plek.
Laat Eurlings zorgen dat het gelijk goed gebeurt. Wat heb je aan een
fietspad dat je alleen met de fiets aan de hand kunt bereiken?"
De demissionaire Minister van V&W kan de opdrachtgevers van het
project, NS en ProRail, erop aanspreken de trap te vervangen door een
hellingbaan. Dat is ook in lijn met zijn eigen beleid. In de
richtlijnen van de publicatie `Met de fiets naar de trein' staat
immers: "Stallingen bevinden zich op plaatsen in of bij het station die
veilig en direct bereikbaar zijn voor fietsers". Daar hoort geen trap
bij vindt Van Gent.
"Kennelijk hebben de spoorbedrijven bij nader inzien niet zo'n zin in
fietsers in de tunnel. Maar goede bereikbaarheid van de stalling weegt
voor ons zwaar", aldus Van Gent. "Laten we ons gelukkig prijzen met
elke treinreiziger die de fiets pakt naar het station en het hen niet
onnodig moeilijk maken".
Schriftelijke vragen van het Kamerlid Van Gent (GroenLinks) aan de
minister van Verkeer en Waterstaat over het fietspad onder het nieuwe
station van Breda:
1. Klopt het dat de fietstunnel die onder het nieuwe station van Breda
wordt aangelegd in de plannen van opdrachtgever NS en ProRail
straks aan de zuidkant alleen via een trap te bereiken is, waarbij
fietsers hun rijwiel aan de hand door een gootje moeten meevoeren?
2. Hoe beoordeelt u deze situatie, waarbij fietsers die de
stationsstalling willen bereiken enerzijds worden verleid met een
fietspad en anderzijds worden ontmoedigd door een trap? Hoe past
dit architectonisch ontwerp in uw beleid om de fiets in de
mobiliteitsketen zoveel mogelijk ruimbaan te geven?
3. Is het juist dat in het oorspronkelijke ontwerp van vijf jaar
geleden wel in een volwaardige fietsvoorziening met een hellingbaan
voorzag en waarom is deze in de definitieve plannen verdwenen?
4. Voldoen de bestaande plannen in uw ogen aan de geldende richtlijnen
zoals vastgelegd in de publicatie Met de fiets naar de trein van uw
ministerie uit augustus 2000, waarin staat: "Stallingen bevinden
zich op plaatsen in of bij het station die veilig en direct
bereikbaar zijn voor fietsers."?
5. Wat is uw oordeel over de wens van de Fietsersbond om een
hellingbaan in plaats van een trap te bouwen, zodat fietsers ten
volle kunnen profiteren van het comfort van een fietsroute naar de
stalling?
6. Is het juist dat de fietsstrook in de fietstunnel 2,90 meter breed,
aan beide zijden door muren wordt afgeschermd en daarmee niet
voldoet aan de geldende richtlijnen voor de breedte van fietspaden,
mede gezien de te verwachten aantallen fietsers in de tunnel? Zijn
er mogelijkheden om de fietsstrook te verbreden?
7. Kunt u aangeven of en hoeveel meerkosten er met de bouw van twee
hellingen gemoeid zijn?
8. Bent u bereid in overleg met NS en ProRail te bekijken of de
plannen alsnog en op korte termijn kunnen worden gewijzigd en bent
u bereid met hen op zoek te gaan naar de benodigde middelen? Zo
nee, waarom niet?
9. Is er in het ontwerp rekening gehouden met uitbreiding van de
stalling als het fietsverkeer naar het station sterk zou toenemen?