Geen verdere lastenverzwaring voor automobilist

21/09/2010 15:45

BOVAG

BOVAG is tevreden dat het demissionaire kabinet gehoor heeft gegeven aan de oproep van de branche om de lasten voor de automobilist niet verder te laten stijgen. Niettemin blijft er nog het nodige te wensen over voor BOVAG.

Het Belastingplan 2011 bevat geen verdere lastenverzwaring voor automobilisten. Noch in de accijns, noch in de belastingen. BOVAG-directeur Koos Burgman: 'Dat is goed nieuws voor de autobezitter én voor de branche. Bij het aantreden van dit inmiddels demissionaire kabinet werd de automobilist immers geconfronteerd met een lastenverzwaring van maar liefst 2,4 miljard over vier jaar.'

Groen

De huidige regels rond fiscale vergroening blijven gehandhaafd. De aller zuinigste auto's behouden dus hun vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting (MRB) - . Burgman: 'Ook dat is goed nieuws. Met name voor die mensen die door deze stimuleringsmaatregelen verleid zijn zo'n zuinige auto aan te schaffen.'

BOVAG vindt het een prima idee om in 2011 de CO2-normen zoals die nu gehanteerd worden bij het stimuleren van zuinige auto's, te evalueren. Koos Burgman: 'De techniek schrijdt immers voort en fabrikanten weten auto's steeds zuiniger en schoner te maken. Het is wel heel belangrijk dat de branche nauw betrokken wordt bij die evaluatie en bij eventuele andere fiscale vernieuwingen op auto- en emissiegebied.'

Koppelen

Belangrijke voorwaarden voor fiscale vernieuwingen zijn voor BOVAG dat een nieuwe maatregel minstens een half jaar voor invoering wordt aangekondigd, dat de minimale looptijd vooraf bekend is en dat bijvoorbeeld nieuwe fiscale vergroeningsmaatregelen geen buitenproportioneel effect hebben op de concurrentieverhoudingen. De BOVAG-directeur: 'BOVAG ziet ook graag dat er snel een koppeling komt tussen autogerelateerde belastinginkomsten en autogerelateerde uitgaven. Dat kan door het vullen van het Infrafonds rechtstreeks te koppelen aan de opbrengst van de BPM en de MRB. En daarbij zou ook nog eens goed moeten worden gekeken naar de provinciale opcenten, als del van de MRB. Zowel naar de hoogte als naar de besteding daarvan.'

Betalen per km

Dat de BPM-afbouw wordt bevroren, nu de invoering van de kilometerprijs voorlopig is stilgelegd, is te begrijpen. Koos Burgman: 'Maar betekent niet dat de discussie over beprijzen van autogebruik daarmee voor vier jaar op slot kan. Een vorm van variabiliseren van de autobelastingen - belasten dus van gebruik in plaats van bezit - is noodzakelijk om de fileproblematiek te lijf te gaan en de in internationaal verband afgesproken CO2-emissiereducties te halen.'

Bedrijfsfiets

BOVAG is teleurgesteld dat minister De Jager nog geen uitvoering gegeven heeft aan de motie om de bedrijfsfiets buiten de nieuwe werkkostenregeling te houden. Een grote Kamermeerderheid is het met BOVAG eens dat de bedrijfsfiets in die regeling op nul gewaardeerd moet worden, omdat de populariteit van de bedrijfsfiets anders in gevaar komt. En dat is onwenselijk omdat stimuleren van de bedrijfsfiets gunstige effecten heeft op verkeersdrukte en gezondheid. BOVAG rekent er op dat de Tweede Kamer dit bij de behandeling van het Belastingplan aan de orde zal stellen.

EINDE BERICHT