Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer


21 september 2010 Verzoek van de commissie WWI inzake de onderzoeken naar kindermishandeling in de sociale leefomgeving en de pedagogische kwaliteit van moskeeonderwijs

Geachte Voorzitter, Op 1 april 2010 heeft de algemene commissie voor Wonen, Wijken en Integratie een brief1 gestuurd met de volgende verzoeken: 1. Het verzoek om te bevorderen dat het onderzoek naar kindermishandeling tijdens koranlessen wordt versneld zonder wijziging van de onderzoeksopzet en zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderzoek. 2. Het verzoek de Kamer te zijner tijd te informeren welke moskeeën medewerking aan dit onderzoek hebben geweigerd. In deze brief wil ik graag ingaan op deze verzoeken van de commissie. Op dit moment worden er twee verschillende onderzoeken uitgevoerd. Hieronder stel ik uw Kamer op de hoogte van de laatste stand van zaken van beide onderzoeken. Onderzoek van GGD Nederland naar kindermishandeling in de sociale leefomgeving Zoals aangegeven in de antwoorden van de minister voor Jeugd en Gezin en mijzelf op de schriftelijke vragen van de leden Dijsselbloem en Bouchibti (beiden PvdA) van 21 december 2009 (TK, 2009-2010, handelingen 2585-2586) is de GGD Nederland gevraagd een inventariserend onderzoek uit te voeren. Het doel van dit onderzoek is om op een gestructureerde wijze inzicht te krijgen in de aard en omvang van kindermishandeling in de sociale leefomgeving van kinderen, niet zijnde de thuis- en formele schoolsituatie. Hieronder valt ook het islamitisch weekendonderwijs. Medewerking van moskeeën is voor dit onderzoek niet nodig.


1

T weede Kamer 2010Z05692/2010D16448

Pagina 1 van 2



De uitvoering van de inventarisatie dient aan te sluiten bij de reguliere contactmomenten van de jeugdgezondheidszorg met alle 9- en 10-jarigen gedurende het schooljaar en daarom is versnelling van het onderzoek niet mogelijk. De inventarisatie, inclusief analyse en rapportage, is naar verwachting over één jaar afgerond. Onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut naar het pedagogische klimaat in lespraktijken in moskeeën Het Verwey-Jonker Instituut onderzoekt in opdracht van mij, met betrokkenheid van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het pedagogisch klimaat tijdens lespraktijken in en rondom twee moskeeën in Tilburg en Amsterdam. Voor de uitvoering van dit onderzoek is de medewerking van beide moskeeën noodzakelijk. Deze medewerking dient op vrijwillige basis te geschieden. Het verkrijgen van medewerking van beide moskeeën is reeds vanaf de start van het onderzoek moeizaam verlopen2. Per brief d.d. 31 maart jl.3 is uw Kamer op de hoogte gebracht van de afspraken met de moskee in Tilburg Noord. Vanwege het staken van de onderwijsactiviteiten in de moskee gedurende de zomermaanden heeft het onderzoek hier stilgelegen. Het gesprek met de Ummah moskee in Amsterdam loopt nog, maar de uitkomst hiervan is onzeker. Bij medewerking van beide moskeeën verwacht het Verwey-Jonker Instituut het onderzoek eind 2010 af te kunnen ronden. Uiteraard houd ik uw Kamer op de hoogte van het verdere verloop van beide onderzoeken. Hoogachtend, de minister voor Wonen, Wijken en Integratie ,

Portef euille Wonen, Wijken en Integratie Directie I nburgering en Integratie Beleidsontwikkeling Datum 21 september 2010 Kenmerk DGW/DI&I 2010023751

E. van Middelkoop


2

T weede Kamer vergaderjaar 2008-2009 31700 VIII nr.173, Tweede Kamer 2009Z25095, T weede Kamer T weede Kamer, vergaderjaar 2009­2010, 31 015, nr. 46

vergaderjaar 2009­2010 31 015 nr. 46,

3

Pagina 2 van 2